Ik heb een nieuwe computer gekocht. Eindelijk een laptop - de afgelopen twee keer dat ik een ander computer kocht twijfelde ik al over een laptop maar deed ik het niet. Omdat ik de laptop die ik mooi en degelijk vond tevens te duur vond. (Of eerder: te veel geld vond kosten. Want hij is het geld wel waard, dus te duur is hij dan weer niet.)

Ik heb echter gemerkt dat bepaalde dure dingen het geld dat je uitgeeft meer dan waard zijn. Soms aarzelde ik maanden over een bepaalde aankoop (mijn magimix keukenmachine bijvoorbeeld) maar vanaf het moment dat ik het apparaat had heb ik het elke dag gebruikt. Het geld? Dat is allang vergeten.
Vanwege die (en een paar soortgelijke) ervaringen durfde ik het nu aan om de laptop te kopen die ik echt wilde hebben, en niet weer voor een 'verstandige' 'zuinige' 'goedkope' computer te gaan, en dan weer een paar jaar te wensen dat ik toch maar een laptop gekocht had.

Hier hebben we een punt dat misschien wat vragen oproept. Hoezo een nieuwe computer? Je bent toch bezig minimalist te worden?

Minimalisme past goed in een zuinige levensstijl, maar is niet hetzelfde.
Er is een duidelijk verschil tussen zuinigheid, consuminderen en minimalisme.
Onder zuinigheid versta ik : proberen zuinig en voorzichtig om te gaan met je geld, niet veel uitgeven, sparen. Maar een zuinig persoon kan best een verzameling hebben, kasten vol rommeltjes of vier serviezen, die hij/zij op zeer zuinige of goedkope wijze verworven heeft.
Consuminderen heeft naar mijn idee behalve een persoonlijk financieel voordeel ook het belang van bijvoorbeeld het milieu op het oog, doordat je minder koopt. Je wilt je niet laten beïnvloeden om steeds meer aan te schaffen ten koste van andere mensen of de natuur.
Minimalisme houdt in mijn ogen in er naar te streven niet meer te bezitten dan je echt nodig hebt en gebruikt.

Niet alle minimalisten zijn zuinig, sommige besteden (veel) geld aan dingen die ze echt waarderen en die lang meegaan.
Hoewel ik zuinigheid en consuminderen absoluut aanhang, komen ze wel eens in botsing met mijn hang naar kwaliteit en af en toe een nieuwe aankoop. Ik kan het niet helpen dat ik overal meteen de rafelige randjes, de slechte afwerking en de té goedkope gebruikte materialen zie. Ze springen vanzelf in mijn oog. En hoezeer ik dan ook hou van goedkoop en zuinig en besparen, een enkele keer is wat ik wil helaas duur.
Daarom past het minimalisme beter bij mij dan 'gewoon' zuinigheid en consuminderen. Minder geld uitgeven: prima! Minder spullen kopen: helemaal mijn idee. Maar wat ik nu koop is goed. En misschien wel duur, wat betekent dat ik minder (be)spaar. Zou het kopen van een nieuwe, dure laptop onder zuinigheid vallen? Nee, de oude computer is nog lang niet af. Past het bij consuminderen? Al helemaal niet, om dezelfde reden. Maar past het in het minimalisme, binnen een eenvoudiger levensstijl? Ja.

Minimalisme is alleen dat bezitten wat je nodig hebt en gebruikt. Het betekent niet dat je als monnik in een kale cel moet leven. Of op oncomfortabele stoelen moet zitten (zoals een vriendin veronderstelde) - of anders minstens op stoelen die eruit zien alsof ze oncomfortabel zitten. :-)

En hoe past mijn nieuwe laptop dan precies in het minimalisme? Met de aanschaf van deze computer kan ik twéé computers verkopen. Sommige dingen kon ik alleen op de ene doen, andere alleen op de andere. Nu kan ik alles op dezelfde computer doen. Een ding nieuw, twee dingen de deur uit - alleen bezitten wat je gebruikt.
Verder scheelt het een aantal stekkers in het stopcontact (en goed nieuws: een laptop verbruikt minder stroom dan een desktop computer!) en heb ik de complete werkhoek in de woonkamer kunnen opdoeken. Ruimte! Met mijn laptop kan ik immers gaan zitten waar ik wil. En heb ik hem niet nodig? Dan berg ik hem op en is er geen visuele rommel: geen snoeren, draden, beeldschermen en computerkasten. Ik geniet daar echt van. En het geld? Dat ben ik alweer vergeten.

3 reacties:

Ellen1979 zei

Ik lees heel wat 'zuinige' of 'groen' blogs en reageer niet veel maar die van jou lokt mij heel vaak een reactie uit ;)

Ik heb consuminderen altijd geïnterpreteerd als minder consumeren. Dus als niet altijd zoeken naar minder/goedkoper maar ook niet altijd consumeren. Minder is niet niet consumeren. Dan blijft er wat over om soms bewust te consumeren. Bijvoorbeeld een fijne laptop. Gewoon omdat je er blij van wordt. Ook kwaliteit hoort daar voor mij bij. Dat scheelt op den duur soms flink. Nu ben ik helemaal in de ban van het blad Flow en geef daar heel bewust geld aan uit! Heerlijk vind ik dat en juist zo fijn omdat ik op andere dingen bespaar en dit dus bewust kan doen. Toch ben ik denk ik een echte consuminderaar. Ik ben geen minimalist. Het bewaren zit al generaties in de familie. Mijn opa gebruikte op de boerderij zijn spijkers totdat ze echt niets meer deden. Nu geniet ik enorm als ik iets een tweede leven kan geven. Ik weet ook erg goed wat ik op zolder heb liggen. Ik geniet wel van hoe jij ruimte maakt. Past goed bij je.

Meibloempje zei

Hoi Ellen,

Leuke reactie! Jouw omschrijving van consuminderen sluit wel aan bij mijn idee daarover. Maar het blijkt dat mensen het moeilijk vinden om die dingen uit elkaar te houden, en het dan raar vinden a) wanneer je iets koopt, en b) wanneer je iets DUURS koopt.

Overigens heb ik (ondanks consuminderen en bezuinigen en besparen) een abonnement op het blad Genoeg (meer inspiratie is nooit weg!), én... op Flow. Omdat Flow de nadruk legt op genieten, op dingen die niet materieel zijn, creativiteit en terug naar de basis.

Zo ben ik door Flow nu begonnen aan een vakantie-plak/tekenboek.Gewoon weer lekker prutsen, net als vroeger, zonder dat het perfect moet zijn, of een doel heeft anders dan er plezier in te hebben.

Thijs zei

Ik kan me vinden in je verhaal. Ik koop over het algemeen ook weinig dingen, maar als ik iets koop, dan koop ik vaak wel goede en (helaas) vaak duurdere spullen.

Vaak geeft dat een ambivalent gevoel -het zijn vaak merkdingen-, maar het is te rechtvaardigen. Goede kwaliteit spullen gaan lang mee en als je er zuinig op bent en goed onderhoudt, zeer lang. Uiteindelijk dus minder afval etc. dan elke keer een nieuw, goedkoper product kopen. En wellicht uiteindelijk per saldo nog wel goedkoper. En ondertussen heb je door de kwaliteit er meer plezier van.

Goede spullen hoeven trouwens niet altijd duur te zijn. Je kunt ook goede dingen kopen voor een prikkie op marktplaats. Ik heb hier bv. een prachtig Atag gasfornuis uit 1958, loodzwaar maar werkt nog perfect, geen plastic rommel.

Oude spullen zijn vaak prima want destijds werden spullen nog gemaakt om lang mee te gaan (goede materialen). Tegenwoordig worden spullen gemaakt om zo kort mogelijk mee te gaan zodat consumenten telkens het spul moeten vervangen, wat weer meer omzet oplevert. Denk bijvoorbeeld aan de onmogelijkheid om de accu van een iPhone te vervangen, terwijl elke accu een beperkte levensduur heeft.