Nu het steeds zo warm is doe ik het liefst dingen waarbij ik kan blijven zitten op een koel plekje - voorzover dat nog ergens te vinden is. Een ideale situatie om digitale opruiming te houden. Bij het overzetten van de bestanden naar mijn nieuwe laptop kwam ik erachter dat ik ruim zestienduizend foto's opgeslagen heb staan. Dat is veel, erg veel. En daar kan dus best wat in geschrapt worden. Maar het is niet onmiddellijk heel gemakkelijk om foto's weg te gooien.

In eerste instantie had ik bedacht: alles wat je wegens gebrek aan kwaliteit niet zou laten afdrukken (in een mooi boek ofzo) hoef je ook niet te bewaren.
Maar dat werkt niet honderd procent. Want er zijn best wel 'slechte' foto's die toch een leuk kijkje geven in het leven dat we toen hadden. Je ziet even weer hoe de kamer toen ingericht was, of hoe klein de kinderen waren. Dat soort foto's doe je ook niet makkelijk weg.

Dus probeer ik nu - van de niet-zo-fantastische foto's - per gebeurtenis maar enkele foto's te bewaren. De honderden foto's van de puppycursus van de hond die we al drie jaar niet meer hebben zijn gereduceerd tot een tiental. Op de meeste foto's zag je vooral het grote grasveld en ergens heel in de verte de hond. De vele foto's van de poes die op het terras ligt (waarom hebben we die foto's ooit gemaakt?) zijn niet echt interessant, maar vooruit, eentje mag er blijven. Als er ergens een hele serie van gemaakt is, wordt alleen de beste en mooiste foto bewaard.

En zo worstel ik me door de foto's heen. Gelukkig heb ik mijn foto's altijd wel heel goed georganiseerd. Ik wijk af van wat de meeste tips op digitale-foto-organiseergebied aanbevelen: mijn foto's staan NIET op datum, maand of jaar opgeslagen. Want weet jij later nog wanneer iets plaatsvond? Ik niet. Dan zoek je een mooie natuurfoto die je maakte in Drenthe en dan vraag je je af: Daar waren we toch in 2008? Of was het al een jaar eerder?

Daarom heb ik mijn foto's in mappen op onderwerp staan. Thuis, uit & vakantie, dieren, school, natuurfoto's, familie, portretfoto's enzovoort. In de map uit & vakantie zitten dan de foto's in mappen per uitstapje of vakantie (met de datum wel in de mapnaam). Dit werkt erg goed; ik kan iets snel terugvinden. Bovendien verzamel ik dan in zo'n map ook de foto's die bijvoorbeeld de kinderen gemaakt hebben van dezelfde gebeurtenis. Zo voorkom je dat de foto's van de verschillende fototoestellen (maar van dezelfde dag) verspreid blijven over je hele harde schijf.

Kortom: georganiseerd zijn mijn foto's al wel, nu moeten ze nog geminimaliseerd. En dan moet ik ook eindelijk die fotoboeken laten afdrukken waar ik al een jaar mee bezig ben. Als het nog heel lang warm blijft kom ik daar misschien ook eens aan toe.

2 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Wat een klus! Ik zou dat eigenlijk ook moeten doen, en heb het ook wel eens geprobeerd, maar verzuip onmiddellijk in de hoeveelheid en sentiment.

Mir zei

even completely off-topic: hoe is het met jouw tuintjes dan? Zet je weer eens een fotootje online?