Vakantie. Ik merk aan de weinige blogs die verschijnen dat veel mensen er helemaal tussenuit zijn. Zelf blijven we waarschijnlijk gewoon thuis. Dochter A. moet werken, en in de zomer vind ik het meestal te warm om ergens van te genieten, behalve van gewoon lui in een stoel zitten lezen of computeren. Wel zo rustig ook.

Helaas hebben de mannen die onze straat aan het verbouwen zijn geen vakantie. Dat betekent dat we 's morgens om 07:00 gewekt worden door het geluid van graafauto's, schepwagens en vrachtwagens die ratelend grote voorraden klinkers storten. Het gebrom, gezoem, geratel, en gegier gaat de hele dag door.

Nu ben ik iemand die van stilte houdt. Ja, ik weet het, je zou het niet zeggen als je me hoort praten of mijn grote lappen tekst leest, maar ik hou van rust om me heen. Niet alleen visueel (minimalisme!) maar ook wat geluid betreft. Geen radio aan - tenzij ik daar echt naar ga zitten luisteren. Een iPod is ook niet aan mij besteed, ik voel me afgesloten van de wereld met die dopjes in mijn oren.

Ik heb al zoveel 'herrie' in mijn eigen hoofd dat ik het lawaai van buitenaf (of rommel in mijn blikveld) er gewoon niet bij kan hebben. Soms voelt het alsof mijn antennes wat scherper staan afgesteld dan die van anderen, ik krijg teveel mee van alles om me heen. Een draaiende wasmachine, een tikkende klok, muziek, graafmachines, een straat die gelegd wordt...alles bij elkaar is het dan genoeg om me flink moe te maken.

Meestal vind ik de zomer een uitputtende tijd, want tot laat spelen er schreeuwende kinderen op straat, wordt er getennist op de nabijgelegen tennisbaan, (elke slag tegen de bal hoor ik, inclusief het commentaar) en zingen de vogels. Het is meestal te warm, maar de ventilator heb ik niet aan want dat ding maakt ook lawaai. TV-kijken is geen pretje meer sinds ons toestel een brommend geluid maakt dat ik overal bovenuit hoor.

Dus om nou te zeggen dat het een lekker rustige vakantie wordt...ik vrees van niet. En over zeven minuten beginnen de stratenmakers weer.

2 reacties:

Mir zei

Nog eventjes volhouden...dan begint de bouwvak!

Christiane zei

Hier hetzelfde drama.
Ik word elke ochtend gewekt door veel te vrolijke schilders.
Nu zijn de schilders dermate leuk dat ze al twee weken lang elke dag een bakje koffie bij ons doen. En bij elke druppel regen komen ze schuilen (wel zo gezellig),nadat Lex ze bij noodweer (zware onweer) in een bushokje uit een bushokje had geplukt waar ze stonden te schuilen.
Ik heb al gevraagd of ze niet om 10 uur wilden beginnen....maar helaas,ze hebben een kenau van een bazin.

Ook hier is het te warm. Ik overleef de dagen stovend op de bank en anders in een lekker koel winkelcentrum.
Pfff wat mij betreft mag het ook over zijn.