In het zeer aanbevelenswaardige "Leve de vrijheid" van Tom Hodgkinson (of was het nu Lof der Luiheid?) deed ik het idee op om een ukelele te kopen. Ik hou van muziek, vooral van zingen. Ik had al wel instrumenten, maar die waren óf te groot om mee te nemen, of niet geschikt om mee te zingen, want blaasinstrumenten. Een ukelele leek mij, na de aansporing van Tom H. een perfecte oplossing (minimalistische noot: de blaasinstrumenten staan nu te koop.) En bovendien herinnerde ik mij Brigitte Kaandorp met een ukelele en zij is natuurlijk geweldig.

Daarnaast werd ik gegrepen door het enthousiasme van de online ukelelespelers. Ik las dingen als "binnen vijf minuten kun je erop spelen" (net wat voor mij, ongeduldig als ik ben), "ik speel al jaren op hoog niveau piano (of dwarsfluit of klarinet) maar sinds ik een ukelele heb ben ik er helemaal verslaafd aan" of: "Het is makkelijk en je hebt er zoveel lol mee". Lol, nou dat wil ik wel.

Nu heb ik dus een ukelele. Zou het toeval zijn dat ukelele een anagram is van 'eel leuk? In no-time heb je wat akkoorden onder de knie, en inderdaad kun je al heel snel liedjes begeleiden. In het begin liedjes met een of twee akkoorden, inmiddels (twee weken later?) draai ik mijn hand al niet meer om voor zeven akkoorden. En dan kun je echt al heel veel spelen.

Het is ook besmettelijk. De kinderen vinden het zo grappig, die wilden ook oefenen. En ook zij speelden al na een paar minuten meezingers als ' 't Is moeilijk bescheiden te blijven' of ' What shall we do with a drunken sailor'. Daarom krijgen ze voor hun geweldige rapporten van ons elk een eigen uke - en ook omdat ik anders nauwelijks nog op die van mijzelf kon spelen. J. heeft die van haar al binnen, en ze is er dolblij mee. Nu kunnen we samen spelen!

Redenen om een ukelele te kopen?

1) Het is echt leuk! De sfeer is gelijk gezellig als er zo'n ding in de buurt is. Je doet weer eens iets anders dan tv-kijken. Je wordt er vrolijk van.

2) Ze zijn goedkoop. Oké, toegegeven, de goedkoopste zijn niet de allerbeste. Maar zelfs met een uke van 19 of 29 euro kun je heel veel plezier maken. Op sites als www.ukulelehunt.com of www.ukuleleunderground.com vind je uitgebreide reviews van alle merken ukeleles. En als je per ongeluk een slechte ukelele gekocht hebt, dan spoor je je vrienden/gezin eenvoudig aan om wat harder mee te zingen.

3) Je kunt jezelf het ukelelespelen aanleren met behulp van de vele sites, tutorials en blogs die er zijn. Kost niks! Niet naar de muziekschool, geen dure lessen. Ukelele spelen is bovendien makkelijker dan bijvoorbeeld gitaarspelen omdat een uke maar vier snaren heeft, en jij vier vingers om te gebruiken voor de akkoorden. Ben je de Engelse taal goed machtig, zoek dan online op ukulele (let op de spelling).

4) Ben je creatief, en wil je iets maken maar liever geen rommel? Maak muziek. Je kunt je creativiteit kwijt, hebt een hoop lol, maar achteraf geen kamer die op zijn kop staat van de restjes, draadjes, papiersnippertjes, of pluizen.

5) Een ukelele is ook geweldig leuk in combinatie met kinderen. Kinderliedjes zijn meestal heel eenvoudig en hebben maar twee of drie akkoorden, dus die speel je zomaar. En kinderen horen het ook niet zo gauw dat jij er eigenlijk nog niks van kunt, die hebben gewoon plezier.

Want dat is waar het bij de ukelele om draait: plezier. En daarvan heb je nooit teveel.


Tips:
(UPDATE april 2016)

De beste nieuwe tip is: de app Yousician kun je gebruiken om te leren ukelelespelen! In de gratis versie heb je per dag een beperkte oefentijd, en daarna moet je weer 12 uur wachten voordat je verder mag oefenen, maar ik vind de oefentijd lang genoeg. De app is duidelijk en leuk en gaat zowel in op strumming als fingerpicking, je kunt in een langzamer tempo oefenen (met feedback!) totdat je een liedje onder de knie hebt, en met het 'performen' verdien je punten, net als in een game.

Een leuke nieuwe Nederlandse site is www.uked.nl  Met tips en een webshop en links naar verschillende oefenvideo's.

Op Youtube zijn heel veel instructievideo's te vinden. Zoek op 'ukulele lessons', en abonneer je op een kanaal van een leraar naar keuze.

www.chordie.com
Geweldige site: tienduizenden liedjes, akkoordenschema's, transponeren mogelijk, opslaan in songbook, printen, geschikt voor verschillende snaarinstrumenten.

www.ukulele.nl
De site van het Rotterdamse Ukuleleparadijs. Veel info, veel liedjes om zelf te spelen.

www.ukuleleplein.nl
Webwinkel vol ukeleles.

www.ukulelehunt.com
Enorm uitgebreide site, veel tutorials en filmpjes, heel veel informatie.

www.ukuleleunderground.com
Ook een zeer uitgebreide en mooi opgezette site.

Ukulele-heaven
Nederlands Ukeleleforum

6 reacties:

Karla zei

Weer geweldig geschreven. Nu wil ik je nog eens een keer horen spelen op de Ukulele voordat ik zelf eentje ga kopen. hihi

Vlijtig Liesje zei

Ik maak muziek met een pak rijst dat ik heen en weer rammel. Dat werkt ook heel goed.

Shelley Rickey zei

Leuk stuk over de ukulele!
Word ik helemaal happy van.
Mijn partner en ik zijn een ukulele duo in Rotterdam.
We hebben ook een leuke blog...
www.ukulele-interventie.blogspot.com
Veel speel plezier!
Shelley & Marko
'The Uke Box'

Anoniem zei

Wie kent er liedje met alleen de super makkelijke akkoorden C, F, A, Am, A7???

Meibloempje zei

Als je de G er nu bij leert dan heb ik een hele rits liedjes voor je... er zijn best veel liedjes met maar weinig akkoorden. Ik heb zo niet eentje met alleen de akkoorden die jij noemt..

Opzij opzij opzij is maar 2 akkoorden (Am en Dm)
Het smurfenlied is maar 3 akkoorden : G, C en D7
What shall we do with a drunken sailor: Am en G
By the rivers of Babylon: C, F en G7
Scarborough fair: Am, G, C en D

Firma Fluitekruid zei

Wat leuk, nog een fan van ukulele én Tom Hodgkinson. Vond hem in zijn boek af en toe wat drammerig, maar ik heb er ook erg om gelachen en ben erdoor geinspireerd geraakt. Ukulele spelen deed ik al, maar het bevestigde dat al die losse dingetjes die ik deed eigenlijk best veel met elkaar te maken hadden...