Ik ben jullie nog een review over de Eco-wasbal schuldig. Een tijdje terug kreeg ik die (dankzij dochter A.) gratis toegestuurd door V&D omdat ze de wasbal wilden laten testen om te beslissen of ze hem in het assortiment gaan opnemen. (Zei A.)

Voor de goede orde, het gaat om deze wasbal.

Dat het zo'n tijd geduurd heeft voordat ik erover schrijf zegt misschien al iets. Ik kan er namelijk niet goed uitkomen of ik vind dat het ding werkt of niet. De Eco-wasbal zou ervoor zorgen dat je 80% minder wasmiddel nodig hebt. Dat levert mij een eerste vraag op: 80% minder dan hoeveel? Dan wat de gemiddelde Nederlander aan wasmiddel in zijn wasmachine doet - wat meestal veel te veel is?

Bij licht vervuilde was lukt het wel met het kleine maatschepje wasmiddel. Het wordt allemaal wel aardig schoon, voorzover ik heb kunnen zien. Maar als er vlekken op kleding zitten, of de overhemden hebben vuile halsranden - dan vind ik toch dat het maatschepje vol wasmiddel + de Eco-wasbol niet voldoet. Dan blijft er duidelijk zichtbaar vuil achter. Dus wat doe je dan? Een beetje meer wasmiddel, de volgende keer.

Met handdoeken en dergelijke (was die op hogere temperaturen gewassen wordt) ontdek ik een ander probleem. De was ruikt niet fris als ik gewassen heb! Het zal best wel schoon zijn, maar het ruikt nog...vies.

Ik gebruik nooit wasverzachter voor een lekker luchtje, hooguit wel eens een scheut azijn in het laatste spoelwater om de wasmiddelresten te verwijderen, en over het algemeen ruikt mijn was gewoon fris. Maar wassen met de Eco-wasbal + weinig wasmiddel zorgt er niet voor dat de was ook lekker of neutraal ruikt. Dus wat doe je dan? Een beetje meer wasmiddel de volgende keer.

Kortom het hele 'gebruik 80% minder wasmiddel'- idee gaat bij mij in de praktijk niet werken.

Toch wil ik de Eco-wasbal ook nog niet opgeven, voor het geval dat hij wel iets doet.... Zodat hij nu gewoon meedraait in de wasmachine, en ik ongeveer weer op het oude (ook al zuinige) niveau van wasmiddelgebruik zit.

Dus zou ik hem kopen als ik nu moest beslissen? Nee, helaas. Ik was van tevoren erg positief gestemd over dit idee, maar ik vind het in de praktijk tegenvallen.

9 reacties:

Een frisse starter zei

Dat is ook een beetje mijn angst van de wasbol. De was ruikt gewoon niet fris. Ik heb er soms al last van als ik een half wasje op een half programmaatje laat draaien en dan te weinig wasmiddel toevoeg.
Ik volg je op de voet met de wasbol.

Louise zei

Ik denk dat je zoveel wasmiddel moet gebruiken dat je was schoon wordt, iets wat je door ervaring leert. Het ene wasmiddel is ook het andere niet. Het heeft dus weinig zin om op wasmiddel te bezuinigen door minder te gebruiken.

Als je dan toch wilt bezuinigen of goed voor het milieu wilt zijn, probeer dan minder te wassen. Kleding alleen wassen wanneer het nodig is, handdoeken kunnen best twee keer gebruikt worden.

Groetjes!

Christiane zei

Fijn , dit onderwerp. Allereerst vind ik het belachelijk dat ze voor die bol 25 eutjes vragen.

Ik he altijd ruzie met mijn was.
*zucht*
Ik gebruik 1 dopje lidl wasmiddel (als beste getest door de consumentenbond). Eigenlijk standaard. Ik doe nooit meer dan 1 dopje. Waarom weet ik niet, misplaatste zuinigheid misschien. Bij Darryus'kleding een scheut azijn om wasmiddelresten te verwijderen (en gelijk de machine te ontkalken!).
Mijn was ruikt NOOIT fris.
Ik heb wasverzachter geprobeerd. De geur is te sterk dus kleding gewassen met wasverzachter doe ik uiteindelijk niet aan, omdat mn neus verstopt raakt van de sterke geur.
Overigens kleding gewassen in wasverzachter TREKT VUIL AAN.
En dit is echt zo. Wasverzachter zorgt voor een filmpje over de stof, waardoor het zo ongeveer vuil aanttrekt.

Maar goed. Mijn was ruikt dus niet fris. Nooit. Als ik meer wasmiddel gebruik en ik haal de was uit de wasmachine kraakt de was zo ongeveer van alle wasmiddelresten en dat vind ik ook niet echt lekker/zuinig/gezond.

Dus. Help. Wat moet ik doen om een frisse was te krijgen???
Handdoeken doe ik op 60 C, evenals beddegoed.
Overige kleding was ik op 40 graden, bij megavelkken op kinderkleding gooi ik die bij de handdoeken in op 60C. En dan maar hopen dat ze ongekrompen er weer uit komen....

Meibloempje zei

Ik weet ook niet of mijn was FRIS ruikt (of dat er een wasmiddelgeur aan zit) maar in ieder geval stinkt het niet, normaal gesproken. En met zo weinig wasmiddel als vereist voor de ecowasbal dus wel.

Overigens was ik de handdoeken meestal op 60 graden, maar af en toe op 90 graden, zodat de wasmachine ook weer eens goed schoon wordt. Want ik heb ook altijd ruzie met de was, als ik witte was doe dan gaat alle vet/vuil wat in de wasmachine zit plotseling loslaten en zich aan de witte was hechten.

Daarom heb ik weer af en toe een 90 graden-was ingevoerd, en nu gaat het beter. Wel iets minder zuinig, maar als ik steeds witte dingen moet weggooien omdat ze vlekken krijgen in de wasmachine en daarna nooit meer schoon willen worden, dat is pas echt onzuinig en milieuonvriendelijk.

Ik las trouwens gisteren ergens de tip om een drupje teatree-olie aan het laatste spoelwater toe te voegen (= wasverzachterbakje) voor een frisse geur. Is nog tegen bacteriƫn ook.

lidia zei

En hangen jullie die was (die niet fris bljkt te ruiken) dan buiten te drogen of komt die uit de droger? Dat kan natuurlijk ook nog schelen. Mijn was hangt altijd buiten te wapperen en dat alleen geeft al een frisse geur vind ik.

Meibloempje zei

Ik hang de was ook buiten, maar als het al vies ruikend uit de wasmachine komt dan helpt buiten ophangen niet goed genoeg daartegen.

Ellen1979 zei

Hier kan je een artikel lezen dat de wasbal echte afzetterij is. Het kan niet bestaan dat wat ze beweren dat hij doet ook werkelijk doet.
Heel duidelijk stukje!
http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article2920129.ece/Ecobal_bespaart_waspoeder__maar_wast_ie_eigenlijk_wel__.html

Als je was niet fris uit de machine komt eens op 90 graden wassen zonder was om te zorgen dat hij schoon wordt. Eventueel met azijn. Wasluis en andere enge dingen zijn mogelijk. Daarnaast heb ik als echte vrek ergens gelezen en opgeslagen, dat het wassen op 90 graden eens per maand of half jaar als een handleidingen vaak genoemd wordt niet nodig is. Je was machine gaat het er niet langer van doen en je was wordt vaak niet schoner.
Ik was alleen vaatdoekjes, beddengoed en keuken/wc handdoeken op 60 graden en was daarbij ondergoed en handdoeken mee. Rest op 40 en lager. Gebruik de hoeveelheid waspoeder die op het pak staat aangegeven en dan met de laagste waterhardheid (water in Nederland is onthard).

Priscilla Oostrom zei

Weet je wat ook heel fijn is in de was? Schoonmaakazijn met lavendelgeur! Koop je gewoon in de supermarkt en is heel goedkoop. Mijn was wordt er heerlijk zacht van en ruikt ook nog een lekker!

Ben zei

Wij twijfelen nog of we de wasbal gaan proberen. De reacties op deze site zijn wel goed: http://www.bespaarbazaar.nl/eco-wasbal-p-1084.html