Gisteren hebben A. en ik gewinkeld. Winkelen is toevallig wat zij het leukste vindt, en ze had nog heel wat kleedgeld uit te geven, dus waarom niet. Op een goedkope dagkaart van de Blokker konden we voor 29,95 met twee personen een hele dag op pad. Maar waar ga je dan naartoe? We wilden niet naar de steden waar we wel vaker komen (Leeuwarden, Groningen). In Breda waren we kortgeleden nog geweest. Amsterdam trok ons niet specifiek, maar we wilden wel ver genoeg weg om het idee te hebben dat we de dagkaart flink terugverdiend hadden (ik weet het, ik ben erg). Uiteindelijk kozen we voor Haarlem.

En dat was geen verkeerde keus. Haarlem is leuk! Zo ben ik in de Marqt geweest, een winkel waar ik erg nieuwsgierig naar was. Het is een geweldige winkel: alles biologisch, van het seizoen, duurzaam en/of lokaal. Ik heb er een heerlijk biologisch zuurdesembrood gekocht. Naast de bekendere winkels als V&D en C&A zitten er in Haarlem ook veel kleinere en uniekere winkeltjes. Tenminste twee leuke kookwinkels. En minstens drie winkels met allemaal fairtrade/eco/biologische spulletjes (zoals bijvoorbeeld WAAR, en de wereld van Jansje). Er is een leuke stripwinkel. Ook apart zijn de leuke groene hofje-achtige zijstraten. En natuurlijk de straatnamen die onmiddellijk aan Monopoly doen denken.

Wat heb ik allemaal gekocht? Een heel zuinige, consuminderige tube-leegknijper. Zocht ik al jaren om, nu eindelijk gevonden. Een paar leren zilverkleurige zomerschoenen voor 9,95(!).
Bij WAAR geweldige boomtakjes-kleurpotloden (had ik ooit in een blad gezien en was er toen meteen verliefd op geworden).
En verder nog een truitje bij Forecast. Van de opruimingartikelen kreeg je het tweede artikel nog eens voor half geld. Omdat A. twee artikelen van 10 euro had en één van 15 euro, en ik het truitje van 15 euro ook wel leuk vond, besloten we elk twee artikelen af te rekenen: Zij die van 10 euro, ik die van 15 euro. Zo bespaarden we nog eens 2,50 extra. Uiteindelijk kreeg ik nog eens 2,50 korting omdat er een vlekje in de zijnaad bleek te zitten. Service!

Al met al hebben we dus een heel leuke dag gehad, en de kosten zijn binnen de perken gebleven. Haarlem is absoluut een aanrader om eens leuk te gaan winkelen, zeker als je ook van biologisch/fairtrade en dergelijke houdt.

1 reacties:

Christiane zei

Haarlem is LEUEUEK!! Ik heb er eens met twee vriendinnen geshopt, na een weekje Zandvoort. Ik was ook gelijk verliefd op al die kleine winkeltjes. Destijds heb ik een superleuke kledingwinkel ontdekt waar ik inmiddels de naam alweer van vergeten ben (we zijn dan ook al op zn minst 8 jaar verder.
Leuk dat jullie zo goed geslaagd zijn!