Nee, dat is niet waar. Ik ben al op reis geweest. Ik heb weer een paar dagen gezellig bij mammie gelogeerd.

Toen ik mijn trouwe blauwe rolkoffertje van zolder wilde halen (ik hoefde niet meer te zoeken! O, wat is de zolder toch mooi leeg!) brak het handvat af. Nou ja, weer iets wat opgeruimd kan worden. Dus nam ik het koffertje van G. mee. Het koffertje van G. is een flink stuk kleiner dan mijn koffer was. En mijn koffer zat altijd al barstensvol.

Gek genoeg paste alles er in wat ik wilde meenemen, en hield ik zelfs nog ruimte over. Hoe dat kwam? Ik had nu eens minimalistisch ingepakt. Niet met het idee: Wat zou ik allemaal nodig kunnen hebben? maar vanuit de vraag: Wat heb ik minimaal nodig?

Dat zorgde ervoor dat ik veel en veel minder inpakte dan ik vroeger altijd deed. Toen ging ik uit van elk mogelijk weertype en elke mogelijke situatie. Ja, een beetje controledwangmatig ben ik wel. Geweest. (Hoop ik.)
Nu dus weinig ingepakt, en prima uitgekomen met de kleding. En toen ik weer thuiskwam bleek ik zelfs nog een shirt niet gebruikt te hebben, dus de volgende keer kan er nóg minder mee op reis.
De voordelen? Minder gesjouw. Minder was bij thuiskomst. Minder gedoe om kleding. Minder werk met in- en uitpakken.

En toevallig (echt waar, toevallig!) las ik gedurende mijn logeerpartij het blog van cheapskate Jeff Yeager over light traveling.

Lees hier zijn tips over minimaal inpakbeleid. Ik heb er in elk geval van opgestoken dat ik de volgende keer nog maar één stel reservekleding meeneem. Kleren kun je immers altijd wassen!

Maar dat het minimalisme zover zou doordringen dat ik nu zelfs mijn koffer anders inpak, had ik van tevoren niet verwacht. Eén moment van 'inzicht' leidde tot een compleet andere manier van denken.

Hoe reizen jullie? Neem je veel of weinig kleding mee? En andere zaken?

3 reacties:

Marlies zei

Hoi Meibloempje

Ook ik pak sinds deze vakantie minimalistisch in. En dat scheelt een berg zeg! Heerlijk! Mijn zoon van 6 kan het nog niet, maar dat is denk ik ook wel logisch op die leeftijd. Niet zozeer de inhoud van de kledingkast moet mee, maar wel de inhoud van de speelgoedkast :) Maar ach, mijn vermindering aan kleding en toiletspullen en hobbyknutselspullen en zo scheelt toch al aardig wat.

Liefs, Marlies

Karla zei

Ik pak al jaren minimalistisch in. Ben altijd degene geweest met het kleinste tasje, zodat medereizigers altijd vragen waar is jouw koffer.
Gelukkig is mijn dochter met hetzelfde virus besmet die kan nog minder meenemen.

Kniepertie zei

Hey Meibloempje, 'k heb een award voor je kom maar halen!