"Haaa, het is weer vakantie!" zei de mevrouw van de kringloopwinkel handenwrijvend, toen wij een vracht (twee keer rijden met de stationwagon) spullen kwamen brengen. Wat blijkt: De vakantie wordt massaal aangegrepen om op te ruimen. En ik maar denken dat ik de enige was.
Tel daarbij op dat de andere helft van de mensheid nu ongeveer op vakantie is, en je begrijpt: de kringloopwinkels zijn nu goedgevuld en het is er rustig. Heb je nog iets nodig, dan is dit je kans.

Organiseren
Ik ben dus lekker bezig geweest. De zolder wordt steeds begaanbaarder.
En terwijl ik dacht dat ik inmiddels wel alles meegemaakt had qua organiseren, opruimen en minimaliseren, bleek het tegendeel waar. Het leeghalen van de zolder heeft mijn ogen geopend voor een verrassend fenomeen: Het grootste gedeelte van de 'rommel' bleek te bestaan uit opruim- en organiseerspullen! Plastic bakken, met en zonder deksel, stapels mappen en tabbladen, hangende opbergers en rolbakken voor onder de bedden bleken enorm veel kostbare ruimte in te nemen. En zijn dus allemaal naar de kringloopwinkel verhuisd.

Toen ik (van de adminstratie die ik zeven jaar moet bewaren) uit de verschillende mappen de tabbladen weggehaald had, bleek er in elke map zo weinig papier te zitten, dat ik de inhoud van vier mappen in slechts één map kwijt kon. Wat zo logisch en handig leek in de tijd dat ik nog organiseerde en opruimde, bleek in werkelijkheid rommel te veroorzaken! Vier stapels tabbladen en drie mappen waren overbodig. Tel daarbij op dat ik diezelfde actie nog een aantal keer kon uitvoeren, en dan kun je nagaan hoeveel mappen ik alleen al kon laten gaan.

Minimaliseren
Hier komt dus overduidelijk het verschil aan het licht tussen opruimen/organiseren en minimalisme. Vaak vraagt organiseren om méér: Meer opbergruimte, kasten, bakken. Méér items om al je spullen overzichtelijk op te bergen: etiketten, laatjes, handige dingetjes. Minimalisme vraagt om minder. Minder spullen, dus minder organisatie nodig; alles is eenvoudig terug te vinden zonder de noodzaak van een systeem met kleurtjes, bakken, tabbladen of etiketten.

Ik durf te wedden dat ik niet de enige ben die zoiets overkomt.
Bestaat jouw rommel ook uit opbergers of organiseer-items?

4 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Ik ben ook enorm aan het opruimen geweest. Mijn kledingkast is aangenaam leeg, en de kinderkamers zijn ook 'geruimd'.

Bij ons in de kringloop ligt desondanks vrij weinig!

marianne zei

haha, hier zijn we ook aan het opruimen. Ik probeer ook van alles weg te doen, maar er kan nog zoveel "weleens" van pas komen dat het niet altijd gemakkelijk is. Maar het geeft een fijn gevoel zo'n opgeruimde schone kast.
gr,Marianne

Marion zei

En ik zit net in mijn organiseer fase :)
Wie weet kan ik het een beetje combineren ... minimalisme gaat me vooralsnog een stap tever nu .

Meibloempje zei

Hoi Marion,

Organiseren is ook vooruitgang, als het voorheen alleen maar chaos was!

En ik ben ook niet van de ene op de andere dag begonnen dingen weg te doen. Het begint met organiseren, uiteindelijk. En toen ineens besefte ik dat ik een boel werk kon overslaan als ik gewoon veel spullen zou wegdoen.

@ Vlijtig Liesje: heerlijk he, opruimen!

@ Marianne: Tegenwoordig vraag ik me af: Mocht ik ooit iets dergelijks nog weer nodig hebben, is het dan eenvoudig om het te lenen, te huren of in de kringloop opnieuw te kopen? Zoja...dan mag het toch nog weg.

Zo voorkom ik dat ik een zolder vol spullen 'voor het geval dat...' bewaar.