Ik tob al een tijdje over een slowcooker. Namelijk of ik er een zal aanschaffen of niet. Ik heb uiteraard de voors en de tegens tegen elkaar afgewogen zoals daar zijn:

+ Ik ben een uitgesproken ochtendmens. 's Ochtends de avondmaaltijd klaarmaken zou mij goed passen.

+ Ik stort vaak om 16:00 's middags in. Spitsuur en wat moeten we in vredesnaam nu weer eten?

+ Als er iets onverwachts gebeurt in de loop van de dag raak ik de draad helemaal kwijt. Ik kan dan niet meer denken, geen water meer koken, laat staan een maaltijd. Ik heb wel eens drie keer het eten laten aanbranden voordat ik me overgaf en toch maar patat liet aanrukken. Inmiddels herken ik het wanneer ik twee linkerhanden heb en mijn hersens niet meer meewerken op kookgebied. Een slowcooker zou dit probleem voorkomen. De draad kwijtraken gebeurt namelijk nooit 's morgens.

+ Als je een dagje weggaat staat het eten klaar wanneer je thuiskomt. Dat scheelt weer in last-minute patat/chinees beslissingen.

+ 's Morgens loop ik nog over van goede voornemens en plannen betreffende gezond eten. Na 16:00 is daar niets meer van over, dan wordt er onder invloed van spitsuur, stress en trek iets klaargemaakt dat vooral snel is, macaroni met veel kaas ofzo. 's Morgens koken zou dus een groot voordeel opleveren.

+ Wij zijn dol op soep en stoofpotten. Gerechten die bij uitstek lekker zijn wanneer bereid in een slowcooker.


- Een slowcooker is duur.

- Weer een extra apparaat/stroomverbruiker.

- Ik wilde geen nieuwe dingen meer aanschaffen.

- Stel dat hij niet gebruikt gaat worden en in het keukenkastje terechtkomt?

Omdat ik het principe hanteer bij twijfel niet doen heb ik het besluit dus gewoon nog even voor me uit geschoven. Het kan immers altijd nog? En als de slowcooker stilletjes uit mijn hoofd zou verdwijnen was het ook duidelijk dat hij overbodig was.

Maar de slowcooker verdween niet uit mijn geest. Hij heeft zich juist behoorlijk vastgezet.
En toen zag ik in de kringloopwinkel een rijstkoker. Ik weet het, een rijstkoker is niet hetzelfde als een slowcooker, maar een heel klein beetje kun je ze wel vergelijken. Beide zijn ze elektrisch, met verschillende standen. In een rijstkoker kun je koken (in een slowcooker niet, de temperatuur blijft daar beneden de 100 graden Celsius) maar ook warmen.

Voor €3,95 vond ik het wel een experiment waard. Als ik met de rijstkoker goed en lekker kan koken, dan is het wellicht de moeite waard om een slowcooker aan te schaffen.

En het werkt. Ik heb nu al vier dagen achtereen in de rijstkoker geslowcookt - dus op de lage stand. En niet eens met leuke recepten waardoor het sowieso positief zou uitpakken, maar gewoon met wat ik in huis had. En het is zo vreselijk lekker (en ook zo vreselijk makkelijk!), dat ik helemaal om ben. Echtgenoot verklaarde na maaltijd nummer twee al dat ik maar snel een slowcooker moet aanschaffen. De aardappels worden perfect, groenten worden zacht zonder stuk te koken en de smaken zijn heel intens.

En waarom blijf ik niet gewoon in mijn goedkope, fantastische rijstkoker koken? Ik zou wel willen. Maar de binnenpot van de rijstkoker is van aluminium, en dat is nogal ongezond. Voor een paar dagen wilde ik dat best uitproberen, maar niet om op geregelde basis uit te eten. Verder is de slowcooker qua energieverbruik een stuk zuiniger dan de rijstkoker.

Maar nu tob ik weer. Stel je voor dat de slowcooker tegenvalt ten opzichte van de rijstkoker? Dat zou pas echt zonde van het geld zijn.

Is jullie leven soms ook zo ingewikkeld?

11 reacties:

Christiane zei

Oioioi wat een dillema!
Ik herken in elk geval wel de angst van het tegenvallen.
Uiteraard bied ik mij vrijwillig aan dat wanneer het expiriment mislukt jullie van slowcooker kom verlossen haha ;-)
Verder niet zo moeilijk doen. Heb je het geld ervoor en hoef je er geen lening op af te sluiten? Waarom zou je het dan niet doen?
Is toch ook goed gegaan met de hond? Hahahaha.
je hebt de laatste tijd zoveel dingen geminimalisserd, het wordt hoog tijd om de keukenkastjes aan te pakken. Bedenk eens hoeveel pannen (met kankerverwekkende anti aanbaklaag die toch losbladderd)je kunt opdoeken.

Dus.
Ik zeg : gewoon Doen!

Christiane zei

Oh en in het kader van je vorige blog moet je het natuurlijk zeker doen....

Anoniem zei

als het niet bevalt kun je hem nog altijd voor een leuke prijs op MP verkopen..... :)

verg(r)eetmenietje zei

Als je hem toch aankoopt, en het
bevalt je wil je er dan nog een
logje aan wijden?
Ik twijfel ook dikwijls bij de
aankoop van nieuwe machines.
Ik kocht ooit een broodbakmachine
en kan er niet mee werken, echt dom
ik weet het...een vriendin is hier geweest om het uit te testen, en
bij haar lukte het wel :)
Zonde, want dat ding staat hier nu
in de kast en neemt behoorlijk wat
ruimte in. Tcoh wil ik het weer
proberen in september als alles
hier wat rustiger is...
Daarom probeer ik ook altijd eerst
info te krijgen van anderen voor
ik een nieuwe machine koop.
liefs

sillie zei

gewoon doen zijn fantastische aparaten :-)
kijk maar op mp... staat er geen te koop: bewijs voor succes want men wil het niet wegdoen??

Meibloempje zei

@ Sillie,

dat was mij ook al opgevallen, dat er op MP niet een te koop staat. Ik zag dat ook wel als een gunstig teken. :)

Heb jij er een? en welke dan? Ik vermoed dat ik de Rival crockpot 4,7 liter ga kopen.

Meibloempje zei

@ Verg(r)eetmenietje:

Dat had ik ook met de broodbakmachine. Stom he? Gewoon brood bakken lukt me prima, maar in de machine is het nog nooit gelukt. Dus die is jaren geleden al weer de deur uitgegaan, die paste gewoonweg niet bij mij.

Scrap Twinkels zei

Wie kan me vertellen waar je zo'n slowcooker koopt? Als ik je blogje zo lees, moet het haast wel iets voor mij zijn. Ik ben ook een ochtendmens en die dip om 16.00 herken ik helaas ook maar al te goed!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de slowcooker!
Groetjes S.

Meibloempje zei

Onder andere bij www.onlinecookshop.nl

Verder zag ik dat Megapool er ook een heeft, en Wehkamp. En natuurlijk de betere kookwinkel (Kamphuis in Groningen heeft bijvoorbeeld een aantal staan.)

Anoniem zei

hoi, ik heb een slowcooker en ik vind em geweldig. ik gebruik em niet alle dagen en in de winter meer als in de zomer maar hij is zoooooo handig. en er is zelfs een website van iemand die een jaar lang alleen maar uit de slowcooker heeft gekookt. alleen oppassen met bevroren spullen want dan kan de binnenpan knappen (keramiek), je moet dan altijd een warme vloeistof er bij gebruiken,jus of boullion of zo. je kan hem ook vinden onder de naam crockpot. dat is hetzlfde. veel succes ermee. en je krijgt er geen spijt van hoor.

groetjes mel.

Meibloempje zei

Hoi Mel,


Bedankt voor je berichtje. Ik heb er inmiddels (vanmiddag) eentje besteld. De site van de vrouw die een jaar lang elke dag in de slowcooker kookte had ik deze week ook al gevonden, dat is een hele grote inspiratiebron!

Ik ga ervan uit dat hij al nuttig is als hij een of twee keer per week gebruikt wordt, als het ons gezondere maaltijden oplevert dan stress-patat (of chinees) in geval van drukte, of na een dagje weg.