Nu de vakantie moeizaam ten einde loopt heb ik het maar opgegeven: doen alsof ik nog iets aan de huishouding doe. Aangezien ik het de laatste dagen verschrikkelijk in mijn rug heb kan ik ook niet echt meer hard werken; zelfs liggen, zitten en staan doet zeer.

Maar ik heb het echte voordeel van minimalisme nu goed ontdekt. De woonkamer is letterlijk in vijf minuten netjes: Even een plumeau over de kasten, een doekje over de (vrijwel lege) tafels, de stofzuiger of alleen maar de dweil erdoor en het ziet er weer uit om door een ringetje te halen. En dat terwijl wij bij lange na nog geen echt minimalistische inrichting hebben. Het kan dus alleen maar beter worden.

Ergens in het proces van spullen wegdoen heb ik een tijdje terug vier vakken in onze Expeditkast vrijgemaakt. Geen idee meer wat voor spullen dat waren, dat zegt wel genoeg. Daar heb ik vier - ook leegemaakte! - Ikeamanden van bananenblad in geschoven. Ieder van ons heeft nu een eigen bak. Als er rommel op een tafel of stoel ligt (zoals daar zijn: laptops, mobiele telefoons, haarelastieken, Donald Duck-pockets, werkbriefjes, of bibliotheekboeken) dan doe ik die in de bak van de schuldige. Ze zoeken zelf maar verder uit wat ermee gedaan moet worden. Ik heb er geen werk van, en het is heerlijk uit het zicht.

En dit werkt werkelijk perfect. Ik hoef nooit meer achter kinderen (of echtgenoot) aan te lopen mopperen Ruim je spullen nu eens op! Jongens, haal je rotzooi van tafel! waardoor ik mezelf steeds zo'n karikatuur van een overwerkte perfectionistische huisvrouw voelde - o, jullie herkennen dat ook? - maar ik hoef me er ook niet meer aan te ergeren, of alles bewust (maar tandenknarsend) laten liggen in de hoop dat ze het zelf eens een keer opruimen.

Maar goed, met het idee in mijn achterhoofd dat het toch maar vijf minuten kost om alles weer spic en span te hebben, heb ik het laatste restje discipline ook overboord gegooid. Ik bedoel maar, als opruimen en schoonmaken in vijf minuten kan, kan het dus ook nog wel vanavond. Of morgen. Of nog beter, na de vakantie.

Het heeft dus even geduurd - acht weken om precies te zijn - maar nu is het zover: Ik leg me neer bij de vakantie. Ik geef op. Ik doe gewoon niks. Nou ja, niks, ik lees drie boeken in vier dagen. (Camilla Lackberg, best leuk!) Ik kijk elke avond een aflevering van Wallander. Ik heb de stoeltjes bij de eettafel opnieuw bekleed met een restje stof van de Ikea. (Ik bespeur hier trouwens een soort Zweedse trend in mijn bezigheden van de laatste week, waar komt dat nou weer vandaan?) Maar ik maak niks meer schoon.

We gaan bijna dagelijks naar het strand om foto's te maken, en inmiddels ligt er in de gang bijna net zoveel zand als op ons strand, maar mijn rug protesteert al als ik het zie, dus ik laat het lekker liggen. De tuin leed eerst onder de hitte (toen kon ik echt niks doen) en nu onder mijn zere rug, dus die wordt wel een beetje verwaarloosd. De kinderen moeten verplicht afwassen een keer per dag, dan genieten ze des te meer van hun vrije tijd en zo blijft de keuken ook min of meer toonbaar.

Ik steun en kreun af en toe wat en laat me weer voorzichtig op de bank zakken met een boek. Au. Breng mama nog even een kopje thee, kinderen. Ja, doe ook maar een stukje chocola. Als we dan toch bezig zijn en alle principes overboord gegooid hebben dan kan een stukje chocola er ook nog wel bij. Nee, mama is niet depressief. Au. Mama kan alleen niet lachen, want dat doet verschrikkelijk pijn. Mama heeft een beetje last van haar vakantie.

4 reacties:

muchodinero zei

Sterkte met je rug, ik hoop dat je snel weer opknapt.

Kniepertie zei

'k Hoop dat je heel vlot weer kan lopen als een kievit.
Beterschap

verg(r)eetmenietje zei

Hoi meibloempje, je gaat me niet
geloven maar weet je wat goed is
voor je rug, je uitrekken, ergens
gaan aanhangen en je lichaam uitrekken. Het zal in het begin
wel pijn doen maar stilaan wordt
het weer beter, echt....
ik hoop voor jou dat het werkelijk
ook snel gaat beteren.
en je huishouden komt niet achter
je aan hoor! gelukkig maar, zie
je ons al lopen met al onze strijk
achter ons :) en al onze afwas?
liefs

Christiane zei

Geweldig geschreven!!!
"Mama heeft een beetje last van haar vakantie".

Hier is Yoy weer naar school gelukkig. Ik ben zo'n moeder die dan de vlag uithangt!
Nu ben ik al een week ziek (griep) en lex sinds 3 dagen ook.
Vandaag besloten om Yoy (niet echt ziek) maar thuis te houden, zodat Lex en ik kunnen uitzieken.
K had niet verwacht om na de eerste week al iets te roepen in de trand van: "Was het maar vakantie, dan hoefden we Yoy niet vier keer op een dag te rijden".

Beterschap mit dien rogge...