Gelukkig mag het nog steeds. Nu we steeds meer ingeperkt worden door de overheid, niets meer bij het grofvuil mogen weghalen, wildplassen verboden en vuurtje stoken niet meer toegestaan is, moeten we blij zijn met elk restje 'wild' dat ons nog gegund is. 'Wildplukken' is zo'n klein restje. Sinds een jaar of vier doen wij het ook. Toen ontdekte ik in ons park bramen! En vlierbessen! Zoveel dat ik verschillende potjes jam heb gemaakt.

Dit jaar zijn we nog niet structureel bezig, maar dochter J. brengt van elke wandeling met de hond een zakje bramen mee naar huis. Inmiddels heb ik al een heerlijke bramencrumble gemaakt, en er staat nu alweer een schaal bramen te wachten op verwerking.
Aan paddestoelen waag ik mij niet, maar gratis fruit laat ik mij niet ontgaan.

Plukken jullie ook wel uit de natuur? Dan is hier de wildplukwijzer van Nederland. Op deze kaart kun je bekijken waar de natuur nog gratis voedsel levert. De kaart is interactief, je kunt zelf ook aangeven waar bepaalde dingen groeien. Een klein stemmetje in mij piept: niet doen, straks komen ze al je bramen weghalen...maar eerlijk zullen we alles delen.

Doen jullie mee? Dan kom ik binnenkort met een passende verrassing op dit blog...

2 reacties:

sillie zei

ach ja natuurlijk , wildplukken is geweldig leuk. En zoveel mensen doen het nu ook weer niet hoor. Heel veel bramen bv worden of ogeggeten door de vogels of ook zelfs vallen ze af en rotten ze.Zelf heb ik 1 pruimeboom die ieder jaa enorm veel pruimen geeft de takken hangenw erkelijk krom onder het gewicht, zelfs met mijn grote gezin krijgen we het niet op, dus iedereen die langs komt en wil mag ervan plukken, ik nodig ze uit en soms zet ik een berichtje op mn poort en er komen altijd mensen :-) grappig vind ik dat
Oh om even ot op je reactie terug te komen ik heb zelf geen crockpot ( nog... ben binnenkort jarig) maar ik mocht er een tijdelijk lenen, en vond m dus geweldig ( was merk crockpot een vaksbinnenpot... heb je de jouwe al??)

Christiane zei

Ik laat altijd wild plukken. In Ria's tuin hahahaha.
Dit jaar ik denk zo'n 60 kilo pruimen gehad ofzo. In elk geval zoveel dat mijn straat mee heeft genoten, en wij twee weken lang pruimenplaattaart, pruimencake, pruimen monchoutaart en meer van dat gepruimpte hebben gegeten.
Nadeel: Ik kan geen pruim meer zien. :-)