Wat je ook niet kunt kopen is een betekenisvol leven. Hoezeer reclamemakers je ook het tegenovergestelde willen laten geloven: niets van wat je kunt kopen geeft zin aan je leven. Er zijn uiteraard wel spullen die je leven veraangenamen, of dingen die je kunnen helpen je leven te verbeteren, maar de Zin van Het Leven vind je niet in enige winkel.

Als je wilt dat je leven iets betekent, zin heeft, dan zul je vooral dingen moeten DOEN in plaats van dingen kopen. Tenzij je Imelda Marcos heet, zul je later niet herinnerd worden wegens de aankopen die je deed. (Hoop ik voor je).

Een beter mens word je ook niet van spullen kopen. Hoewel de winkeliers ernstig proberen ons van het tegendeel te overtuigen, gezien de enorme hoeveelheid 'groene' of 'eco'-spullen die we nu zouden moeten aanschaffen.

'Ik koop, dus ik ben' lijkt vandaag het motto te zijn, maar ook dat is - net als bijna alles wat verkocht wordt - een leugen.

6 reacties:

Buffertje zei

Geweldig omschreven! Ik ben het helemaal met je eens!

Enne; over die magnetron; dat is maar een van de vele voorbeelden (ik had nog een reactie bij Nicole gegeven). Die ben ik toch minder gaan gebruiken toen ik erover hoorde... Maar idd; als je elke dag elke maaltijd uit de magnetron eet... Lijkt me niet goed. Alles met mate.
Maar je hebt ook daarin gelijk dus!

Louise zei

Even filosoferen:
'De Zin van het Leven vind je niet in enige winkel'. Mee eens. 'Zin' is niet iets wat je kunt kopen. Maar iets wat je koopt, kan wel zinvol zijn. Het kan ook zin hebben, om iets te kopen. Maar reclame is misleidend, is ook bedoeld om ons te verleiden iets te kopen en maakt daarom gebruik van termen die mensen aanspreken en een goed gevoel geven(zoals 'eco' of 'ik kies bewust').

'Als je wilt dat je leven iets betekent, zin heeft, dan zul je vooral dingen moeten DOEN in plaats van dingen kopen'. Wat je leven zin geeft, is heel persoonlijk. Spiritualiteit heeft te maken met een aspect van ZIJN en van DOEN. Over 'zijn' hebben we het in het vorige blog al wat gehad: zijn (of worden) wie je ten diepste al bent. 'Doen' vloeit daar dan uit voort. Maar wat maakt DOEN dan zinvol? Welk doen maakt mijn leven zinvol? En waarom zou ik om mijn doen moeten worden herinnerd? Ben ik een beter mens omdat ik een goede daad verricht? En wie bepaald dan wat een 'goede daad' is?

Ik word geen beter mens van het kopen van spullen. Maar het kopen van spullen houdt wel de economie draaiende, zorgt er voor dat andere mensen een inkomen hebben. En is daardoor eigenlijk wel een goede daad. Maar het zorgt ook voor meer rommel, meer vervuiling, en is dan weer een 'slechte' daad. Het is al met al nog niet zo eenvoudig.

Als je wilt dat je leven zin heeft, zul je moeten ontdekken wat jouw leven zinvol maakt. Zelfreflectie dus. Een ander kan jou niet vertellen wat jouw leven zin geeft.

Meibloempje zei

Goed gefilosofeerd! ;)

Inderdaad is ook DOEN niet zaligmakend, maar als je iets wilt 'betekenen' 'of een zinvol leven wilt (wat die zin dan is laten we maar even in het midden) komt dat (denk ik) vaker neer op iets doen dan op iets kopen.

Iets voor jezelf of een ander doen, iets scheppen, creatief zijn geeft in mijn ogen meer zin aan je (eigen) leven dan spullen hebben. Maar er is natuurlijk meer bij betrokken zoals jij schrijft. Iets wat zin geeft aan jouw leven kan voor een ander compleet betekenisloos zijn. Dan hangt het er dus van af wat voor soort betekenis je zoekt: voor jezelf, of voor de mensen om je heen, of voor de hele mensheid.

En zelfs als je de term 'iets betekenen' anders opvat (als in: beroemd/bekend/erkend worden) komt dat ook neer op 'iets doen'. Hoewel... Paris Hilton lukt het aardig zonder iets te kunnen en juist door te kopen haha!


Bedankt voor je bijdrage. :)

Manuela zei

Mooi geschreven en waar
www.geefnietop.web-log.nl

Vlijtig Liesje zei

Mooi gezegd. Je vraagt je af waarom we er toch massaal vaak intrappen!

Anoniem zei

Wat kan ik toch elke dag enorm genieten van jouw columns. Deed het altijd zonder reactie. Mag je wel eens bedanken voor mijn leesplezier. Je houdt me zo'n spiegel voor, heerlijk. Ik vind je een superschrijver, bedankt!
Marja