Soms kom je opmerkelijke verhalen tegen. Zo lees ik in de nieuwsbrief van GezondNu over Cami Walker die MS kreeg en vreselijk in een dip raakte. Totdat ze een ongewoon advies kreeg: Geef 29 dagen lang elke dag iets aan een ander.

Tot haar verrassing was dit een enorme oppepper voor haar instelling en gezondheid. Na 29 dagen voelde ze zich gezonder, gelukkiger en creatiever (en nog een heleboel andere dingen). De lijst met positieve veranderingen is enorm.

Dat geven positieve gevolgen heeft verklaart een deel van het plezier van opruimen en minimaliseren: Je kunt namelijk heel veel weggeven als je wilt minimaliseren. Soms, als ik sta te twijfelen met iets in mijn hand, bedenk ik dat iemand anders misschien wel nodig heeft wat voor mij overbodig is. Mijn knutselspulletjes zou ik kunnen bewaren voor ooit-als-ik-tijd-heb, maar als ik zie met hoeveel plezier J. kaarten maakt, geef ik ze graag aan haar. En wat voelt het dan fijn als je iemand anders blij kunt maken!


Lees de verhalen van mensen die de uitdaging aangingen op deze site: 29 gifts. Verder vind je er inspirerende geef-ideetjes, en de wijze woorden van Mbali Creazzo:

Giving of any kind... taking an action... begins the process of change, and moves us to remember that we are part of a much greater universe.


Trouwens, ook een wijze man (Jezus) zei al eens zoiets, dus het is niet bepaald een modern inzicht, maar wel één die het verdient om afgestoft te worden:

Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen


Dus wat let ons? Laten we vooral veel weggeven. En tegelijkertijd genieten van ons ontrommelde huis.

3 reacties:

Buffertje zei

Het klópt gewoon zoals je het zegt. Ik vind dingen geven aan anderen heel leuk, gekocht of iets dat ik in overvloed heb. Zeker als de ander echt blij is ;)

Ik ga morgen iemand iets geven, geinspireerd door dit blog! Opeens een ingeving; een vriendin die iets zoekt, dat ik heb, dat ze niet gratis wil krijgen, maar ze is tijdens de vakantie jarig geweest. Dus leuk verpakken en even aanbellen ;) Wordt vervolgd!

Meibloempje zei

Ik heb vandaag ook iets weggegeven: De 50 ct die in het winkelkarretje waren blijven zitten van een vorige klant.... Ik gaf ze aan de straatkrantverkoopster, en die was wel zo dankbaar...

Het is maar een kleinigheidje, maar toch.

Christiane zei

Die tip heb ik ooit gekregen toen ik zwaar depressief was.
Doe elke dag iets voor een ander of geef elke dag iets aan een ander. De bedoeling was er natuurlijk van om een moment van de dag niet mezelf bezig zou zijn. Het werkte heel erg goed. Op die manier stap je heel snel uit de cirkel van zelfmedelijden. In elk geval wordt je bewuster van datgene wat anderen nodig hebben, ipv alleen aan je eigen egootje te denken.