Ah, is het niet geweldig? Volgens Bodo Schaefer kan iedereen miljonair worden. In zeven jaar.

Hoe kom ik daar nu weer op? Ik heb een boek van de beste man liggen, 'De wetten van de winnaars' heet het. In korte hoofdstukjes toont de schrijver ons het verschil tussen winnaars en verliezers. Dat geeft stof tot nadenken. Ik besloot dus eens te googlen op zijn naam en kwam deze pagina tegen: klik --> Miljonair worden. Een artikel waar de naam Bodo Schaefer ook een aantal keer valt.

O...keee...wil er iemand niet miljonair worden? Diegene mag de tips overslaan. Maar ik kon het natuurlijk niet laten en las ze toch, voor het geval dat er nog iets heel simpels was dat ik over het hoofd gezien had; iets wat niet hard, harder, hardst werken en zuinig, zuiniger, zuinigst leven vereist. Die tip was er: Neem risico's en beleg je geld. Die tip was ook van oktober 2007, dus voordat de beleggingsmarkt instortte. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er miljonair geworden zijn door die raad op te volgen.

Rijk worden is een keuze, is de eerste stelling van het artikel. Nou, daar ligt dan vast het probleem. Ik wil kennelijk niet graag genoeg rijk worden, anders was ik het het al wel geweest. Nu kosten kinderen enorm veel geld (volgens het Nibud kosten twee kinderen 26% van het inkomen, reken maar uit), dus die kan ik makkelijk de schuld geven van onze huidige financiële situatie. 'Wij hebben ervoor gekozen ouders te worden in plaats van miljonair', klinkt zeer aannemelijk, toch?

Ik snap het ook niet helemaal, dat 'rijk'-gedoe. Wat wil je dan? Veel geld hebben? Veel geld houden? Maar dan kun je er nog niks mee doen, als je je geld wilt houden. In de praktijk komt het er vooral op neer dat je wilt kunnen doen waar je zin in hebt. Maar als ik mijn verlangens bijstel heb ik geen miljoen nodig om te doen waar ik zin in heb. En dat is een stuk eenvoudiger en kost veel minder werk.

Want de tweede tip is: Werk hard. Sommige mensen zijn net karrepaarden, anderen renpaarden, zei Bram van Leeuwen. Renpaarden die vreselijk veel werk verzetten en misschien bezwijken aan een hartverlamming, maar misschien kampioen worden.
In mijn ogen heeft zo'n karrepaard toch minstens zo'n goed leven als een renpaard. Een karrepaard geniet vast ook wel, eet af een toe een wortel, wordt geaaid door lieve kindertjes en rent zich geen hartverlamming. Het is allemaal wat minder chic misschien, maar ook minder veeleisend en hoogdravend.

Met die tip over dat harde werken begint mijn toch al vage interesse in rijk worden flink te tanen. Dan komen er nog wat tips over financiële planning (voor over tien jaar...alsof ook maar iemand kan voorzien hoeveel geld er dan binnenkomt en uitgaat!) en zelf een gat in de markt graven - maar dat klinkt ook als hard werken, eigenlijk.

De enige tip waar ik gemakkelijk iets mee kan doen is tip 14, van Erica Verdegaal: 'Mijd reclames, met name die van financiële produkten, want die kosten je altijd geld. Reclames misleiden én maken produkten duurder.' Helemaal mee eens, Erica. Dat heb je goed gezien. Daar ga ik mee aan de slag. Vandaag nog. Alleen heb ik het donkerbruine vermoeden dat een nee/nee-sticker op de brievenbus plakken nét niet voldoende is om miljonair te worden in zeven jaar.

7 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Ik hoef geen miljonair te worden! Wat moet je feitelijk met al dat geld.

Kopka zei

Miljonair worden wil ik niet, het is inderdaad veel eenvoudiger om je eisen en wensen bij te stellen en uiteindelijk vervult dat het genoegen ook meer.

Valhalla zei

Rijk worden hoef ik niet, dat zijn we al ;) en we zijn van plan straks minder te gaan werken om veel meer vrije tijd te hebben!

Ken je trouwens deze site:
http://earlyretirementextreme.com/ (vast wel, vind het altijd wel interessant om te lezen)

Ik ben benieuwd naar de mensen die in 2007 het advies hebben opgevolgd. Misschien lachen ze zich over vier jaar het kruis uit de broek vanuit hun afbetaalde villa? Hoop het voor ze.

Buffertje zei

Wow, wat een goede analyse en je slaat de spijker helemaal op z'n kop.
Wat is een berg geld waard als je je hele leven maar één ding hebt gedaan; geld verdienen. Wat voor zin heeft zo'n leven nou eigenlijk?
Doe ons ook (nog) maar meer vrijheid en vrije tijd en genoeg om een beetje leuk te kunnen leven!

Buffertje zei

De enige die van dit waardeloze boek misschien rijk is geworden is de schrijver (?) Interessant om eens uit te zoeken? ;)

Meibloempje zei

Buffertje, de tips komen NIET uit zijn boek (althans niet uit het boek dat ik in mijn blog noem). De tips over miljonair worden komen van die site.

Het boek 'De wetten van de Winnaars' is wel leuk, want het gaat niet over miljonair worden, maar over hoe je succesvol kunt zijn in wat je zelf wilt. En aangezien we allemaal wel iets willen...MAar daarover schrijf ik dan een andere keer!

Yfke zei

even twee quotes van mijn moeder, een wijze vrouw,
1."je hebt luxe paarden en werkpaarden", ik beschouw mezelf als een luxe werkpaard, niet te veel werken en wel de wortel en de aai.
2."geld heeft pas waarde als het uit je zak komt", dus de tip van sparen en beleggen is niet aan mij besteed, het beetje geld dat ik heb moet wel waarde hebben, dus...uit die zak ermee.