Een tijdje terug blogde ik over mijn moeilijke keus om wel of niet een slowcooker aan te schaffen. Eerst was dat moeilijk in de zin van: zal ik het wel of niet doen? En daarna: Oké, ik wil een slowcooker, maar welke dan?

Dat bleek nog niet zo gemakkelijk. Hoewel het idee van een slowcooker heel simpel is ben ik dat niet, en weet ik bij zulke beslissingen altijd de meest vergezochte 'misschiens' en 'stel dats' te vinden.

Dat leidde ertoe dat ik eerst een slowcooker bestelde (bij www.onlinecookshop.nl) en dat ik de dag daarna ontdekte dat de enige slowcooker die we niet hadden meegenomen in onze overwegingen (omdat G. hem LELIJK vond!) eigenlijk wel de slowcooker was die het meest paste bij mijn eisen. Maar gelukkig was deze internetshop zo vriendelijk om mijn bestelling aan te passen, en het teveel betaalde geld terug te storten!

Waar moet je op letten bij het kopen van een slowcooker?

1) De inhoud. Die moet royaal zijn, want het is prettig om groot te koken. Voor een gezin van vier personen moet je echt wel een slowcooker van 5 liter hebben. Maar: neem niet een zó grote dat je de schaal niet meer eenvoudig kunt afwassen.

2) De keramieken schaal. Bij voorkeur ook geschikt voor de oven, zodat je je slowcookerlasagne wanneer je thuiskomt nog even een bruin korstje kunt geven als je dat wilt. Er zijn ook slowcookers waarvan de schaal ook op het fornuis en in de diepvries kan, dan heb je dus nog meer mogelijkheden.

3) Met of zonder timer? Er zijn verschillende soorten in de handel. De eenvoudigste slowcooker heeft drie standen: laag, hoog en warmhouden. De uitgebreidere versies hebben een timer en die kun je dan instellen om het apparaat bijvoorbeeld een bepaald aantal uren op 'hoog' te laten werken, en daarna op warmhouden over te schakelen. Er zijn ook slowcookers die nog een extra stand hebben, dus vier temperatuurkeuzes.

Ik koos voor een slowcooker zonder timer, omdat ik her en der berichten las over timers/displays die het na een jaar of twee begaven. En in het geval van een korte stroomstoring heb je met een timer-slowcooker een probleem: Die schakelt zichzelf niet weer in als er weer stroom is. Feitelijk is een timer ook onnodig, want je zet het ding 's morgens aan en 's avonds is het klaar...wat wil je dan timen? En wil je ooit werkelijk timen, dan kun je er nog een simpele timer van de bouwmarkt tussen zetten.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de slowcooker van Bestron, met een inhoud van 6,5 liter. Dit is een van de goedkoopste slowcookers, en hoewel de schaal er wel wat breekbaar uitziet, bevalt hij perfect. Ik maakte er al rundvlees in, en lasagne, en soep; Stoofschotel en curry. En gewoon aardappels, groente en vlees is ook geen probleem. Je schept dan het eten met een schuimspaan eruit om overtollig vocht achter te laten. Een kippetje wordt heerlijk mals, zonder enige moeite. Het fijne is dat de groenten en de aardappels in de slowcooker niet tot moes koken. Alles behoudt zijn stevigheid, maar wordt toch gaar. Daarom zijn bijvoorbeeld de aardappels uit de slowcooker lekkerder dan de aardappels die ik zelf kook.

Wat mij betreft is de slowcooker dus een prima aankoop geweest. Het is echt geweldig om op een drukke dag rond etenstijd geen extra stress te hebben; Je weet dat zogauw iedereen thuis is, er gegeten kan worden. Geen gegoochel met bereidingstijd, of wachten met koken totdat het laatste kind thuis is (zodat je uiteindelijk toch weer laat eet); het eten is klaar, en op precies de juiste temperatuur. Het kan niet aanbranden of verpieteren. Slowcooker: een dikke tien, en door naar de volgende ronde!

18 reacties:

A. zei

heel fijn dat niks tot moes kookt....


mamma

Buffertje zei

Ik ben bepaald geen liefhebber van koken en ken dit niet.(heb ik afgeleerd met allemaal lastige eters hier in huis) Maar ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben!

Franca zei

Ga je ook recepten geven die jij goed vind?

jacqueline zei

weet jij hoe het zit met tov het laten sudderen op een gasfornuis?
Zit er namelijk zelf ook al lang aan te denken> heb al wel een (Amerikaans) kookboek ervoor, maar het apparaat zelf nog niet.
Was ook bang dat het weer een apparaat in de kast zou worden, maar bij jou dus duidelijk niet!
Ik hoor ook graag waar je hem uiteindelijk hebt gekocht.
Dankjewel alvast!

Meibloempje zei

Hoi Jacqueline,

op een gasfornuis laten sudderen gaat meestal nog veel te hard. Zelfs met een plaatje eronder op het zachtste pitje kookt bij mij alles flink (borrelen), met het gevaar dat het droogkookt/aanbrandt als je van huis bent. Omdat het behoorlijk borrelt is het ook veel in beweging en kookt groente stuk. De temperatuur is ook veel hoger, op een fornuis, dan in een slowcooker.

Dus er zijn wel duidelijke verschillen. Het komt het dichtst in de buurt van het oliestelletje van vroeger.

Ik heb de slowcooker gekocht bij www.onlinecookshop.nl

mariekeg zei

Ik sta voor dezelfde keuze en vraag mij af of ik nu wel/niet een slowcooker zal kopen met een timer. Het lijkt mij wel heel handig wanneer het apparaat automatisch overschakelt op warmhouden. Anderzijds is het misschien helemaal niet nodig wanneer hij op low staat.
Wie helpt mij met een goed advies??

Meibloempje zei

Hallo Marieke,

ik heb de slowcooker zonder timer, en je kunt echt wel zonder. Want omdat het niet kookt, verpietert het eten ook niet. Het brandt niet aan. Zeker als de slowcooker op LOW hebt staan gebeurt er niks als je bijvoorbeeld een uur te laat thuis zou zijn ofzo.

Ik heb trouwens ook gelezen dat je met name vleesgerechten niet te lang (langer dan één of twee uur) op de warmhoudstand mag zetten, anders is de temperatuur te laag en krijgen bacteriën een kans. Maar of dat echt zo is weet ik niet.

Succes met uitzoeken!

mariekeg zei

Dag Meibloempje,
Dank voor je snelle reactie op mijn vorige vraag. Ik heb inmiddels een slowcooker (zonder timer) in bruikleen en heb er gisteren erwtensoep in gemaakt.
Wat mij opviel is dat de soep ook op de LOW stand ging borrelen. Dat betekent m.i. dat het toch tegen het kookpunt aan zit. Bij het schoonmaken zat er ook een klein beetje aangekoekte soep onderin. Ik vraag mij nu af of er wel een thermostaat in het apparaat zit.
Het is een Crock Pot van Rival, een wat ouder model.
Heb jij hier ook last van met jouw Bestron pan?

Meibloempje zei

@ Marieke,

als het eten echt gaat borrelen is de temperatuur volgens mij te hoog. Hier en daar (af en toe) een 'blupje' is wel okee. Misschien is de slowcooker die je geleend hebt te hoog afgesteld? Ik heb wel gelezen dat er best grote verschillen zitten in de temperatuur van de verschillende slowcookers, en dat de Crockpot van Rival (met name de nieuwere modellen) volgens velen het voedsel veel te heet en te snel kookt, waardoor het uitdroogt of aanbrandt, soms al ind e helft van de aangegeven tijd.

Wat ook nog kan is dat er een gaatje in het deksel zit. Dit hoort niet zo. Want door dat gaatje ontsnapt er vocht en kan je eten dus aanbranden! Gaatje afdichten zou dan nog kunnen helpen.

Ook kan het zijn dat je er te weinig voedsel in hebt zitten voor de grootte van de pot. Hij moet ca. driekwart vol, of twee derde, tot maximaal 4 cm onder de rand. Als je veel minder hebt dan dat, kan de maaltijd niet gelijkelijk verwarmd worden, en dan moet je een kleinere slowcooker hebben.

Ik heb zelf nog geen enkele keer aangebrand eten gehad, zelfs niet de lasagna (waar toch weinig vocht bij zit), en soep zou eigenlijk al helemaal niet mogen aanbranden lijkt mij.

Misschien kun je nog een slowcooker van iemand anders lenen? Ander merk of model?

mariekeg zei

Jij weet veel van die slowcookers! Dat die crockpots van rival "volgens velen" te heet worden had ik nog nergens gelezen. Eigenlijk is het dus een onding. Op zoek naar een ander merk. Wat mij bij de verwondering brengt dat geen van die pannen de mogelijkheid biedtom zelf de temperatuur kunt instellen. Wellicht een tip voor de fabrikanten?
Ik heb gisteren "rode saus" voor de lasagne gemaakt en wederom weer te veel bubbels.
Morgen ga ik nog een ruime kilo varkensfilet proberen (op de warmhoudstand) en dan houd ik op met deze pan. Ik denk dat ik eerst een prutje aanzet van prei, peen, ui en bleekselderij. Dan wat 1-2 blikken tomatenblokjes in de slowcooker opwarm. Vlees even aanbakken en dan in de slowcooker en afdekken met het prutje. Zou dat wat worden?

Meibloempje zei

Hoi Marieke,

Die klacht staat vooral op de Engelse sites te lezen. Zoek maar eens op 'Crockpot too hot'.

Als je een pan wilt waarbij je precies weet welke temperatuur hij heeft kun je die van Cuisinart kiezen. Daarvan staan de verschillende temperaturen duidelijk vast. (Dat was mijn eerste keus, maar vanwege de timer wilde ik die weer niet).

miriam zei

ik heb sindskort ook een slowcooker,heb er al vele gerechten in gemaakt,soep,stoofschotels .
ik ben zeer benieuwd hoe jij de aardappels,groente en vlees er in maakt! gewoon alles bij elkaar? en hoelang moet hij dan aan staan? heb op internet ook al gezocht maar kan er niets over vinden.ik hoop dat je me verder kunt helpen. groetjes miriam

Gilberta zei

ik heb enkele weken geleden de slow cooker van Bestron aan geschaft. (6,5 liter).

Het is een prachtig apparaat, zonder toeters of bellen.
Aan ieder apparaat moet je wennen...ben er heel erg tevreden over. Ik denk dat je beter voor een apparaat kiest, die wat te groot uit valt, beter geschikt voor als de kids komen eten, dan dat je een apparaat met te weinig inhoud kiest....ik heb een fantastisch recept voor "Mestreechs zoervleisj", voor wie geïnteresseerd is, neem contact met mij op, ik geef je het recept...ik noem de "slow" cooker mijn "smul" cooker.

Albert Willem Knop zei

Ik zit ook met de vraag of ik een slow cooker met op zonder timer moet kopen. De meeste recepten geven een tijd van 4-6 of 5-7 uur. Een werkdag met reistijd is toch al vlug 9.5-10 uur. Dan ga je toch fors over die kooktijd heen. Is dat geen probleem? Met vriendelijke groet, Albert Willem

Meibloempje zei

@ Gilberta, bedankt voor je berichtje. Ik zou het recept wel willen hebben!!

@ Albert Willem
Ik geloof zelf dat als je de slowcooker op 'low' zet er maar weinig mis kan gaan in die extra drie uurtjes. Vaak staat de kooktijd gegeven in 'high' of 'low', en vier tot zes uur 'high' kun je eenvoudig veranderen in zes-tien uur 'low'.
Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen neem je er toch gewoon wél een met een timer?

Anoniem zei

Ik heb geen reactie over de slowcooker maar eerder een vraagje .
Als je er aardappelen en groenten in klaar maakt moet je er dan ook water bij doen ?
Ik heb zo'n slowcooker gekregen en weet echt niet hoe hem te gebruiken . Want tot op heden had ik er nog nooit van gehoord !

Meibloempje zei

Hallo,

Ja, er moet wel water bij de aardappels en groente.
Op internet kun je wel recepten vinden met hoeveelheden.

Anoniem zei

Ik heb al wat zitten rond kijken maar vindt eigenlijk niets terug om alleen aardappelen en groenten klaar te maken ! Alles wat ik vind zijn om stoofpotjes klaar te maken maar aardappelen komen er niet in voor !