Een half jaartje terug ofzo maakte goede vriendin K. mij attent op de site van Yunomi. Daar kun je sparen voor allerlei leuke pakketjes, er is veel op te lezen en het is een leuke afwisselende site. Het duurde even voordat ik het systeem helemaal doorhad - net te laat om een gratis Conimex-pakket te ontvangen - maar toen bleek het simpel: Je krijgt punten (nomi's) voor het schrijven van een artikel, voor het reageren op een artikel (maximaal aantal keer per dag/week) voor het invullen van polls en voor het klikken op acties.
Dus ik heb een kwartaaltje flink mijn best gedaan, en gister mocht ik dan een Dove pakket ontvangen. Best een leuk pakketje toch wel: Dove visible effects bodylotion, Visible care douchecreme en Visible effects Handcreme. En een roze puff.

En toch...ik heb een beetje een vieze smaak in mijn mond. Nee, niet van die douchecreme, die moet ik nog gaan gebruiken. Maar van die site. Of eigenlijk meer van mezelf. Die site is namelijk (redelijk duidelijk) gewoon een site van Unilever. Die zich valselijk vermomt als een soort Vrouw-online. En ik ben best wel behoorlijk tegen Unilever. En eigenlijk vind ik het een stiekeme manier om zo reclame te maken. En ik vind het nogal zwakjes van mezelf dat ik tegen Unilever ben en toch een gratis Dove-pakket opgespaard heb.

Ongeveer datzelfde gevoel kreeg ik met Buzzer...ook dat leek destijds leuk, gratis produkten testen en dan je mening geven. Prima; mijn mening geven, daar blink ik in uit. Maar ik kreeg toch het gevoel gebruikt te worden als reclame-maker, want ze hadden natuurlijk het liefst wel dat je een positieve mening had en die ook luid en duidelijk rondbazuinde. Het leverde me naast die doos met spullen ook een vervelend gevoel op.

Gratis is leuk, dus, maar niet tot elke prijs. Ik wil me niet laten 'omkopen' met gratis produkten om me elke dag aan de Unileverreclames op Yunomi bloot te stellen. En ik wil me ook niet laten omkopen om reclame te maken voor een produkt. Maar met bijvoorbeeld Moneymiljonair heb ik geen enkel probleem, daar is het heel duidelijk: je klikt op advertenties en daar word je voor betaald. Wat me tegenstaat bij Yunomi is de gehaaide manier waarop het werkt. Doen alsof ze er helemaal voor de vrouw zijn, maar natuurlijk zijn ze er vooral voor zichzelf.

Even een verhelderende quote uit de tijd van de lancering van Yunomi:
Yunomi wil deze vrouwen iedere dag een momentje voor zichzelf geven. Met Yunomi dragen wij bij aan de vitaliteitsmissie van Unilever waarbij we mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen. Daarnaast geeft het nieuwe Benelux-platform Unilever de mogelijkheid om een langdurige wederzijdse relatie aan te gaan met deze belangrijke consumentengroep. Dit past binnen onze strategie om relatiemarketing verder uit te bouwen.”

Nou, ik heb al een relatie, ik hoef dus geen relatie met Unilever. Zeker geen langdurige wederzijdse relatie. Jakkes. Nog een klein opmerkinkje:
Het initiatief volgt kort op de laatste uitzending van Life and Cooking, dat na negen seizoenen van de buis is gehaald.
Zo'n programma waar ik ook al nooit naar keek omdat het zo nep was. Want hoezo koken, het zijn allemaal pakjes en zakjes! En zo wordt de mensheid bedonderd.

Hoe ervaren jullie zoiets? Gratis is okee, ongeacht waar het vandaan komt? Of zitten er aan gratis ook nog ethische overwegingen? Hierover morgen trouwens meer....

8 reacties:

Buffertje zei

Gratis krijg ik het liefst van iemand om me heen omdat hij of zij het liever kwijt dan rijk is. Al kunnen ook mensen in je omgeving proberen je te 'kopen'. (ander verhaal)
Dit zijn precies de redenen waarom ik al vele jaren (vrijwel) niet meer meedoe met welke enquete of 'gratis' dan ook. Ook liever geen geld terug acties.
Hebben ze wel mooi je gegevens plus dat dit soort dingen hen (ongemerkt) enorm veel kennis geeft over jou, je kenmerken, psychologische 'structuur' etc. Een enorme hoeveelheid data waar ze met programmaatjes veel meer over je weten dan jij zou denken!
Geldt ook voor on-line testjes etc.

En daarmee help je ze jou en anderen nog meer te beinvloeden en tot kopen aan te zetten!!

RTL staat hier standaard bijna nooit aan vanwege de (sluik)reclames. (tis gênant gewoon!) Bovendien heb ik een spanningsboog van niks, na twee reclameblokken ben ik al afgehaakt bij die film die ik wilde kijken....

Valhalla zei

Grappig, ik heb me ook aan- en later weer afgemeld bij die sites. Ik wil geen 'consument' zijn die door de snelle marketingjongens en -meisjes van Unilever bestudeerd wordt als een stuk (koop)vee.

Gratis (althans van een bedrijf) bestaat niet. Daar zitten altijd bijbedoelingen aan.

MN zei

Niets mis met 'gratis' producten maar het zou wel leuk zijn als ze milieu en diervriendelijk zijn. Dove, en bijna alle Unileverproducten staan nog steeds niet op de lijst van de cosmeticagids van proefdiervrij. (http://www.proefdiervrij.nl/cosmeticagids)
Groet, Marieke

Meibloempje zei

Ook dat!! Ik las even de ingrediëntenlijst en er staan ook parabenen op. Slecht....

verg(r)eetmenietje zei

Dank je wel meibloempje, ik dacht
me juist meer te gaan verdiepen
in die site van yunomi (schrijf ik
dit juist?) Nu ga ik er zeker over
nadenken want je hebt daar echt
een punt!
Dank je wel, je schrijft echt
logjes waar ik altijd wat van
opsteek.
liefs

Martine zei

Ik ben bewust geen lid geworden van Yunomi iv de redenen die je aangaf. Maar aan buzzer doe ik nog wel mee. Dit voelt niet als reclame maken, omdat ik het ook meld als ik een product niets vind. Zoals bijv. die smerige wokblokjes die ik mocht testen. Als een product wel heel goed is maak ik daar met plezier reclame voor.
groetjes,
Martine

Louise zei

Hahaha, klinkt weer als een flink staaltje manipulatie, maar ja, we worden voortdurend gemanipuleerd. De kunst is om je daar bewust van te zijn. Yunomi zal voornamelijk de belangen van Unilever op het oog hebben, en niet die van de vrouw.

Groet, Wieke.

geldover zei

Ik heb ook geen problemen met buzzen, goede produkten krijgen positieve kritiek, slechte produkten krijgen negatieve kritiek. Je mag daar ook gewoon je kritiekpunten noemen. Ik was uitgenodigd voor geurende afvalzakken, nou heb nog nooit zoiets vreemds getest. De zakken waren erg slap, schijnen ze nu verbeterd te hebben, ik vond ze niet echt lekker ruiken, lavendel en citroen, chemisch geurtje. Ik doe nu gewoon weer oude tassen die ik in winkel heb meegekregen in de prullenbak en elke keer denk ik weer dit werkt net zo goed, en de zakken worden hergebruikt.