Dochter J. heeft met een foto een prijs gewonnen. En dus moesten we naar een prijsuitreiking die plaatsvond tijdens de energiebeurs in Heerenveen. Leuk, een energiebeurs, dacht ik. Wie weet steken we er nog iets op. Wel, de beurs bleek ontzettend klein, en voornamelijk hoogrendementketelverkopers te herbergen. Ik zocht nog iets over waterbesparing maar dat was niet te vinden. Een kraampje over waterontharders was er wel, maar daar was het weer te druk om even snel wat info te vragen.

Het meest interessante van de beurs was een stand met informatie over
(klik--->) Transition towns. Een Transition town is een project om mensen minder afhankelijk te maken van olie. Ons hele leven draait zo'n beetje op aardolie (denk aan alle plastics, benzine, energie) en de aardolieproduktie loopt vanaf nu alleen nog achteruit. Het hoogtepunt (peak oil) is geweest. De vraag neemt echter niet af, en dat zal naar verwachting leiden tot een snel toenemend tekort (altijd leuk zo'n zinsnede) en hogere prijzen.

Minder afhankelijk worden van olie lijkt dus wel zinvol. Een Transition town is een manier om mensen bij elkaar te krijgen en vaardigheden van vroeger te leren (toen er immers ook niet zo'n afhankelijkheid van olie was), idee├źn en spullen te delen, om samen de overgang (transition) te maken naar een andere manier van leven.

Ik heb voor vijf euro een Basishandleiding Transition towns gekocht. Niet dat ik er zelf een wil starten, dat lijkt me veel te veel werk, maar het leek me best nuttig om er eens over te lezen. Als er in onze woonplaats zoiets georganiseerd zou worden, ging ik mij er zeker voor aanmelden.

En na de uitgebreide bezichtiging van de beurs (tien minuten) kreeg J. dus nog haar prijs: haar winnende foto afgedrukt op canvas, en een bon van de speelgoedwinkel. De juryleden vertelden later dat ze haar foto direct al de allermooiste vonden, en toen wisten ze nog niet eens dat die gemaakt was door een twaalfjarige. En zo gingen we allemaal blij (en een beetje trots) naar huis.

6 reacties:

Christiane zei

Wij willen de foto natuurlijk ook zien ;-)

Spaarmoeder! zei

Wat leuk dat je dochter gewonnen heeft en dan ook nog zo'n compliment!
Transitiontowns zijn inderdaad ook een interessant onderwerp. In de vorige genoeg stond er ook een heel artikel over in. We horen vast nog wel van je of er nog interessante tips in de basishandleiding staan!

Groetjes, Spaarmoeder

verg(r)eetmenietje zei

Proficiat met je dochter !

A. zei

welke foto heeft gewonnen?
de koe of de zonsondergang?

mamma

Meibloempje zei

Ze heeft gewonnen met de foto van de koe. Ik zet hem er wel even bij.

Louise zei

Mooie foto! Echt heel mooi...