Ik kan er niks aan doen dat de opmerking van Rene gisteren nog even door mijn hoofd spookte. Kom ik zo zuur & zuinig over? Het was allemaal juist lollig bedoeld.

Hij stelde: je gaat toch op vakantie voor je plezier neem ik aan. En ik zei: Ik heb plezier.

Dat laatste is waar, maar ik wil toch wel graag even uitleggen dat ik niet op vakantie ga voor mijn plezier. Ik vind vakantie nogal overgewaardeerd. Als je mij een plezier wilt doen laat me dan lekker thuis met een boek. Gewoon omdat ik dat prettiger vind, en niet omdat ik zo zuinig ben. Autorijden vind ik vermoeiend, ik heb al weken verschrikkelijke rugpijn en die wordt daar niet beter van, maar ja, je bent op vakantie dus je wilt dan toch ook wat van de omgeving zien, dus je wandelt en rijdt je suf, anders is het helemaal zonde. Een week lang binnenblijven in een hotel is ook geen 'vakantie', tenslotte...

Ik ga op vakantie omdat sommige andere mensen in mijn gezin wel heel erg de behoefte hebben even uit huis weg te zijn. Omdat ze anders helemaal nooit uit de sleur komen, of hun werk niet kunnen laten liggen. Dat vind ik best aardig van mijzelf (haha).

Ik vind Vakantie meestal te Ver, te Vermoeiend en Verspillend. En Veel te Veel regelwerk voor en na die tijd, en voordat je alles weer op schema hebt en bijgekomen bent van de vakantie, ben je weken verder. Dat ik desondanks toch geniet komt omdat ik van elke situatie altijd het beste wil maken en de zonnige kant wil zien.

Ik ben hier nu, dus ook al loop ik krom van de pijn, ik geniet wel: van de omgeving, de lekkere shampootjes in het hotel (want meestal stellen die niet zoveel voor, maar hier zijn ze juist heel luxe), en het lekkere eten. Vooral ander eten. En dus zoeken we in lokale supermarkten naar eten dat in Nederland niet is. Ja, ook lekker goedkoop. En daar geniet ik dan ook weer van, als het me lukt om voor een bescheiden bedrag met zijn allen weer smakelijk te eten. Het is toch wel zo fijn als je na je vakantie niet failliet bent.

Dus ga ik op vakantie voor mijn plezier? Nee.

Maar heb ik plezier? Ja, toch wel, je hoort mij niet klagen (behalve dan over de rugpijn). De mensen hier zijn erg aardig, ik heb een grote voorkeur voor Duits voedsel (lekker stevig brood, hartige en stevige kost in plaats van zoet en liflafjes...), Maxi de chihuahua is werkelijk overal welkom (mensen op straat halen haar aan, en we krijgen overal hondenkoekjes in onze handen geduwd!), we zitten in een mooie wijk van de stad, gratis (oeps!) openbaar vervoer...het is gezellig en leuk.

Zo. ik heb gesproken. En nu ga ik weer een dagje genieten.

15 reacties:

Marjorie zei

Hoi Meibloempje,
Dat je op vakantie gaat voor het plezier van je gezin terwijl het voor jezelf niet hoeft vind ik te bewonderen. Zeker als je die tijd dan ook zo vrolijk mogelijk doorbrengt en niet gaat lopen "miepen" dat je liever thuis zou zijn maar ik denk niet dat je dat doet.
Overigens vind ik zelf wel dat je pas echt vakantie hebt als je er even uit bent want als je thuis bent ga je toch weer vaak dingen doen die moeten. En zo'n korte onderbreking van het normale bestaan is - voor mij dan - wel nodig om helemaal los te komen van alles.
En verder ben ik thuis zuinig en op vakantie dus ook. Ik vind het ook een sport om de boodschappen zo goedkoop (maar wel goed) mogelijk te doen. Boodschappen doen in een buitenlandse supermarkt is ook een uitje. Kortom, geniet van de dingen die jij leuk vind en geniet mee met de rest van je gezin. En trek je vooral niks aan van zuur commentaar van anderen. Ieder zijn ding ... ;-)

Sannepan zei

Ach meis, laat kletsen. Je hoeft je toch zeker niet te verantwoorden over de manier jullie de vakantie doorbrengen? Jouw interesse ligt duidelijk bij consuminderen en bij voedingsmiddelen, nou, dat uit zich door je verhalen hierover. Was dit een blog geweest over verre reizen of honden, dan had je het daarover gehad toch?
Ik vind het wel interessant om te lezen! En je kan als land beter bekend staan om de zuinigheid dan als een land wat vrouwen onderdrukt of als een land wat als corrupt geldt ofzo.
Lekker doorbloggen meid!

Karla zei

Lieve meibloempje,

Als één op de 10 reacties op blogs "negatief"is dan betekend dat er 9 positief zijn. Waarom geef je die éne stem zo'n aandacht?
Je schrijft geweldig leuk over jouw observaties. En je hebt toch al 50 followers,
Men vindt het dus de moeite om te lezen. Dus ik pleit ervoor om vooral niks te veranderen aan je manier van schrijven.

Liefs Karla en geniet vooral lekker van je vakantie

Vlijtig Liesje zei

Ik vind het een mooi onderscheid tussen voor je plezier op vakantie gaan en plezier hebben. Zelf ben ik ook geen fan van op vakantie gaan, maar eenmaal daar kun je natuurlijk best plezier hebben.

Meibloempje zei

Hoi allemaal,

bedankt voor de leuke reacties (altijd, trouwens!).

@ Karla: Enerzijds heb je gelijk, anderzijds probeer altijd aandacht te geven aan alle reacties, dus nu ook aan die ene negatieve. :) En trouwens, mijn EGO wilde zich natuurlijk verdedigen...lol

Ik ga mijn schrijfstijl of verhalen niet veranderen, maar ik hoop(te) wel dat ik niet echt als een zure zuinigerd overkom. Ik ben liever het type Vrolijk Vrekje. :) Ook op vakantie.

Consuminderen met Marianne zei

Helemaal niet gek hoor. Ik ben ook het liefste thuis met vakantie. De hele buurt is met vakantie. De supers zijn nagenoeg leeg van bezoekers. Lekker op gemak lezen en klusjes doen. Dat geeft ook altijd een prettig gevoel. Ik snap ook niet dat je per se weg moet. Ik slaap het beste in mijn eigen bed. Eet het liefste wat ik zelf kook. Bovendien heb ik nog dieren en daar hoeft niemand voor te zorgen en hoeven ook niet naar een pension. Ik vind het prima thuis te blijven met vakanties.

Gewoon genieten van wat je leuk vindt!

Rene zei

Wat aardig dat je terugkomt op mijn opmerking van gisteren. Deze was opbouwend bedoeld, zeker niet onaardig. Ik beleef veel plezier aan je blog en juist daarom heb ik een opmerking geplaatst.

Wat ik op jouw blog lees ik de kunst van het minimalisme. Dus de kracht van eenvoud, sobere eenvoud. Leven in de zuivere essentie. Prachtig! Ik lees daar graag over op jouw blog. Geld/prijzen hebben daar, volgens mij, niets mee te maken.

Ik lees je blog sinds ik het boek van Tim Hodgkinson las en op zoek was naar ervaringen met een ukelele. Hoe mooi hoe je schrijft over het geluk dat dit instrument brengt en hoe het de relatie met je kinderen beïnvloedt. Hierbij ontstijg je het niveau van het de gewone, het dagelijkse. Dat is wat ik graag lees.

Succes!

Meibloempje zei

@ Rene,

ah, nu snap ik het. Dat is het jammere van alleen geschreven tekst dat je niet de hele intentie van een boodschap meekrijgt. Leuk dat je nog even gereageerd hebt!

Wat de ukelele betreft, een paar weken geleden heb ik nog heel leuk samengespeeld met mijn broer (die basgitaar speelt). Niet gehinderd door enige kennis van zaken hebben we een enorm leuke middag gehad. Dochter J. speelde op de Cajon. Echt helemaal des Tim Hodgkinsons. ;)

A. zei

de vier V's van

Vrolijke Vrekje Viert Vakantie.

Ik hoopte heel erg, dat je ook in jullie vakantie gelegenheid had om te schrijven en gelukkig is dat ook zo.
En het zou heel vreemd zijn als je dan ineens niets meer schrijft over je vaste onderwerpen, ik zat er juist op te wachten wat je daar in het verre buitenland allemaal op dat gebied zou tegenkomen.

Gewoon doorschrijven,

Liefs,
mamma

Thijs zei

@Rene

"Ik lees je blog sinds ik het boek van Tim Hodgkinson las en op zoek was naar ervaringen met een ukelele."

Grappig, voor mij precies hetzelfde!

Meibloem ik vind je blog ook prachtig: goed geschreven en informatief. Die samenvatting van het boek van Tom is trouwens perfect. Maar bovenal lees ik je blog omdat het tot nadenken aanzet.

Het boek van Tom Hodgkinson vond ik wel een eye-opener. Belangrijkste boodschap is: heb plezier in het leven, ga leuke dingen doen en laat je niet meesleuren in de huidige tijdgeest van angst die verzacht kan worden door het aanschaffen van goederen.

Tom's pleidooi om kinderen zoveel mogelijk met rust te laten klinkt ook als muziek in de oren. Dat gesleep met die kids tegenwoordig.. Het grappige is dat ik bij een aantal dingen in het boek ook echt mijn vraagtekens zette (bv. lofzang op met name roken maar ook doorzakken terwijl je kinderen hebt), maar dat maakt het juist leuk: je gaat over dingen nadenken.

Even voor de duidelijkheid: ik ben van nature lui en liberaal, maar iemand die mij tegen zou komen zou me gezien mijn werk, voorkomen en vrienden omschrijven als type VVD. Ik heb een Blackberry smartphone en god, wat zou ik die graag weg willen donderen zodra ik echt onafhankelijk ben.

Voorheen hoefde je bij mij echt niet aan te komen met scharreleieren en biologische spullen etc. En had ik vooral interesse in en bewondering voor de technologische en economische vooruitgang.

Ik moet zeggen dat ik daar langzaamaan helemaal op aan het terugkomen ben, deels door Tom maar ook bijvoorbeeld vanwege ervaringen in het buitenland met lokaal eten. Weg met de uniformiteit! Het maakt tegenwoordig ook niet meer uit naar welke stad je gaat, overal dezelfde winkelketens. Zelfs in het buitenland! Drama. Ja, leve de vooruitgang.

Mijn Deoleen -erg goede deo trouwens, dat wel- heb ik recent ook weggedonderd. En biologische deo zonder aluminium(zout) gekocht. Wetenschappelijk is erg nog weinig bewezen tegen aluminium, maar het blijkt wel dat bij Alzheimer patiënten verhoogde niveau's aluminium in de hersenen is aangetroffen. Aluminium bouwt zich heel langzaam en geleidelijk in het lichaam op en is een van de weinig metalen die het lichaam niet nodig heeft en nul voedingswaarde hebben. Ik heb geen zin om het onderzoek van over tien jaar af te wachten waar men inderdaad aantoont: 'hé, misschien is het toch niet zo goed'. Waarom zou ik het risico willen lopen? Better safe than sorry.

En de fabrikant doesn't give a shit.. wie me niet gelooft moet het boek "The Corporation" van Joel Bakan maar eens lezen. Strekking: als je een bedrijf/multinational in termen van een mens probeert te zien, heb je te maken met een gestoorde psychopaat. Terwijl de werknemers de aardigste mensen kunnen zijn. Maar als geheel opereert een groot bedrijf nu eenmaal zo.

Schokkende voorbeelden van bv. een Amerikaanse autofabrikant die berekende dat het uitbetalen van een schadeclaim, elke keer als er een dode viel door een fout ontwerp van een benzinetank, goedkoper was dan het terugroepen van auto's om de benzinetanks aan te passen.

Kijk dus ook altijd als iemand iets zegt, waarover dan ook, goed wat het belang is van die persoon. Veel schijnbaar onafhankelijke organisaties hebben banden met allerlei partijen die belangen hebben. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar het 'wetenschappelijke' bewijs op basis waarvan Schiphol elk jaar de geluidsnormen verruimde. Opdrachtgevers: het Rijk en Schiphol. De conclusie stond van tevoren al vast, onderzoeker, zie je maar hoe je er komt..

Neem nou ook het "Ik kies bewust" logo in de supermarkt.. gesponsord door Unilever. Heb je een zak chips, staat er "ik kies bewust" op omdat het een merk van Unilever is en omdat er 5% minder vet in zet. Donder alsjeblieft op zeg :)

Goed.. Naar René van der Gijp zeg ik "laat gaan".. maak je niet druk :)

Ik wens iedereen en goed weekend en Meibloem, geniet nog van je vakantie!

Roelien zei

Dit vind ik een verademing om te lezen! Leuk blog heb je, groet Roelien

Meibloempje zei

@ Thijs,

Leuk bericht! Ja dat doorzakken en roken vond ik het minpuntje van Tom Hogdkinson, maar ik voel me ook niet geroepen om het na te doen.

Wat je schrijft over onderzoeken e.d.: Het eerste wat ik me afvraag is: Wie heeft er BELANG bij deze uitkomst? en: WAAR komt het geld vandaan. Niet toevallig is het antwoord op die twee vragen vaak hetzelfde...dat heet dan geen 'onderzoek' maar 'reclame', in mijn ogen.

Wanneer iemand die er niet financieel op vooruitgaat iets beweert, zal ik dat serieuzer nemen dan wanneer het een 'gesponsorde' uitspraak is.


Unilever en al die stomme logo's zijn mij een doorn in het oog. Want gek genoeg zie je die logo's niet op verse waren als: fruit en groente. Nee, alleen op rommel die uit een fabriek komt....ra,ra,ra hoe kan dat?

Ook bedankt voor de tip van het boek. Alweer iets waar ik me in kan verdiepen!

Meibloempje zei

Nog een keer @ Thijs:

Toevallig lees ik net op het blog van mnmlist:

'The corporation is a hungry beast, and we keep feeding it. Let’s walk away, and let it die from hunger. Let’s free ourselves, and create a world where living things are more important than profits.'

Komt overeen met jouw beschrijving uit het boek dat je las!

The Plunger zei

Zeker!

Er is overigens ook een documentaire gemaakt van het boek.

http://www.imdb.com/title/tt0379225/

Wie de dvd wil zien: ik stuur geïnteresseerden met alle plezier gratis een kopie op.

Thijs zei

Emailen op getridofyourshit@hotmail.com (geen grapje..).

gr Thijs