Het loopt zo te zien weer tegen de feestdagen. Want het ene na het andere geweldige kookboek komt uit. Heb ik net het heerlijke boek Homemade van Yvette van Boven cadeau gekregen, komt volgende week de nieuwste van Jamie Oliver uit: Jamie in 30 minuten. (De verhouding kinderen/kookboeken is bij Jamie nu trouwens ongeveer 1:3). Ik heb het boek ingezien (in het Engels) en het ziet er heel goed uit.

Jamie in dertig minuten heeft een totaal andere opzet dan zijn andere boeken, want het boek biedt vijftig complete menu's die in een half uur te bereiden zijn. De bereiding van telkens drie dingen (voorgerecht/bijgerecht, hoofdgerecht en toetje) staat in chronologische volgorde, niet per gerecht apart - dat scheelt een hoop gedoe om zelf in te plannen wat je nu precies wanneer moet gaan doen! Origineel en handig, lijkt mij zo.

Dan zag ik zojuist nog Spitsuurkoken van Loethe Olthuis. Lijkt me ook al zo'n praktisch boek. Maaltijden van verse produkten, die in 15-30 minuten te bereiden zijn. Ik las dat ze binnenkort ook met een vegetarische versie komt: Groen en snel. Daar kijk ik ook naar uit!

Ik vermoed dat er de komende twee maanden nog meer kookboeken uitkomen. Nu heb ik mezelf (sinds mijn minimalistische neigingen) behoorlijk beperkt - ik heb nu nog maar 90 kookboeken - maar voor sommige boeken is altijd plaats. Meer plaats zelfs, nu ik hele stapels kookboeken heb weggegeven en verkocht.

Naast de 'gezonde' kookboeken (vegetarisch, biologisch) heb ik een flink aantal van mijn favoriete koks. Dat zijn Jamie Oliver, Sylvia Witteman en Mark Bittman. Misschien niet de meest gelauwerde koks, het zijn geen Franse chefs. Maar hun manier van doen spreekt me aan. Niet te moeilijk maar wel heerlijk koken. Zonder het gepruts van sprietjes bieslook om drie sperzieboontjes, of stapeltjes bouwen van blaadjes sla op een bedje van ...

Voor een boek van Jamie heb ik dus gewoon altijd ruimte. Desnoods doe ik weer een aantal andere boeken weg.
(Hmmm...goede reden om de boekenkast voor de zoveelste keer dit jaar onder handen te nemen.)

4 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Gezellig, kookboeken. Maar ik ben wel onder de indruk van jouw aantal: 90!!! Dat is echt heel veel.

Ik vind Sylvia Witteman erg leuk om te lezen, vanwege haar schrijfstijl.

sillie zei

aaach jah voor een goed kookboek is hier ook altijd nog ruimte hoor :-) ik hou er vooral ook van als er mooie foto's bij zitten anders vind ik ze snel saai...

Christiane zei

Ligt het nu aan mij of is dit blog EEN GROTE HINT????
Of ben je je nu vast aan het indekken voor het moment dat je je minimalistische medebloggers moet vertellen dat je niet 1, niet 2, maar liefst 3 nieuwe kookboeken hebt gekocht??

:-)

Mij hoor je overigens niet klagen hoor. Mijn gezin tiert welig op al die kookboeken die je deur uitgedaan hebt tijdens een minimalistische vlaag van verstandsverbijstering, en bij dus de deur in kwamen.

Succes...

Meibloempje zei

Hahaha misschien van allebei een beetje. En het is geen verstandsverbijstering geweest hoor, ik mis die kookboeken niet die ik weggedaan heb.