Ik kon het natuurlijk toch niet laten...de One-is-enough-mission was te verleidelijk om te laten voorbijgaan. Gisteren heb ik dus mijn keukenkasten uitgeruimd en van alles slechts vier overgehouden: Vier bekers, vier lepels, vorken en messen, vier diepe en vier platte borden, vier kommetjes, vier ontbijtbordjes. En vier kopjes en schoteltjes, voor als er visite is.

Ik heb het een beetje voorzichtig gebracht, natuurlijk. Maar echtgenoot was ogenblikkelijk enthousiast (terwijl hij normaliter principieel tegen elke verandering is), want tot dit moment stonden er 's avonds bij de afwas zestien glazen, en minstens zoveel kopjes, omdat iedereen telkens een schoon glas/kopje pakte in plaats van even zijn of haar glas om te spoelen.

Om nog maar niet te spreken over serviesgoed dat steeds verdwijnt in de
bermudadriehoek
kamers van de kinderen, totdat ze bij het opruimen af en toe met een dienblad vol afwas beneden komen. Ha, dat is verleden tijd. Wie een kopje op zijn kamer laat staan, heeft er gewoon geen bij het ontbijt.

Eigenlijk vind ik dat het nog wel minder kan. In mijn hoofd ben ik al weer een stap verder...we kunnen best alles uit een kommetje eten, en dan kunnen de diepe en platte borden ook wel weg. Een kommetje, een beker en bestek. Wat een ruimte. En hoe weinig afwas!

6 reacties:

Spaarmoeder! zei

Het gaat je vast lukken! Ik ben een tijdje geleden mijn kasten doorgegaan voor de grote schoonmaak. Het was absurd wat er allemaal in stond. Nee 1 ding per persoon is het voor mij niet geworden, wel twee van alles. Rn daarmee scheelt het enorm veel ruimte in mijn kast

Hopeloos zei

Huh hoe ga je dat dan aanpakken als je visite krijgt?

dorieke zei

tja, wij zijn hier toch echt van de open deur, stuif eens in is het hier geregeld, en wij schuiven voor iedereen een bordje aan bij het eten. Hier zitten vaak meer dan 10/12 mensen aan tafel, dus voor ons echt geen optie deze uitdaging.
Je kunt trouwens ook de pan in het midden van de tafel zetten en er dan met zn allen een handje eten uitpakken, scheelt nog meer afwas, nee geintje, ik vind het super als je het vol kunt houden scheelt inderdaad veel servies, ruimte, tijd etc.
Mara wij zouden de wamte en gezelligheid niet willen inruilen voor lege keukenkastjes.

Valhalla zei

Grappig. Heb er zelf ook aan zitten denken. Heb ook een tijdje met de hand afgewassen en dan heb je veel minder nodig.

Maar dat ging me te ver en ik krijg manlief niet zo ver dat ie met het handje gaat afwassen. Helaas :)

Maareh, over die kommetjes. Dat lees ik ook eens. Maar als je dan boterhammen eet? Of friet met salade? Of tapas? Dat wordt allemaal een geklieder van jewelste..

Meibloempje zei

@ hopeloos en Dorieke...

tja 'this is Friesland, man...' - onuitgenodigd op visite komen doen ze hier (helaas) niet. (Moest ik eerst vreselijk aan wennen ook). Alles gaat op afspraak en zomaar blijven eten gebeurt niet echt vaak.

En in principe hebben wij nooit zoveel mensen tegelijk op visite - maar ik heb dus twee reservesets (beker, borden etc) in de kast staan (maar niet bereikbaar voor de kinderen haha) voor als er wel mensen blijven eten. En vergeet niet dat je met vier bekers en vier kopjes dus al met 8 mensen tegelijk kunt koffiedrinken...idem met de diepe en platte borden.

Het is een test, dus ik ben zelf ook benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Consuminderen met Marianne zei

Oh dit snap ik helemaal...iedere keer een schoon glas of mok en de aanrecht staat iedere keer vol. Wat een idee :-)