Het zal niemand ontgaan zijn dat we al een paar jaar in een financiële crisis zitten. Ik wist dat die zou komen, een paar maanden voordat het gebeurde. ik had namelijk het boek van Willem Middelkoop gelezen "Als de dollar valt". Ik heb geprobeerd de tips in zijn boek op te volgen.

Willem Middelkoop voorspelde dat als de dollar eenmaal gevallen was, de euro ook best zou kunnen instorten. En hoewel de overheid ons probeert voor te spiegelen dat het nu allemaal weer koek en ei is, en spaarloon vrijgeeft in de hoop dat mensen dat gaan uitgeven (een injectie voor de economie) is de waarheid dat het steeds slechter gaat.

Ik volg het edelmetaalblog en daar wordt je wijzer van dan van de nieuwsberichten...wat blijkt? Banken hadden altijd al weinig goud, maar willen het nu helemaal niet meer kwijt. (Waarom niet? lees het zelf op het edelmetaalblog). De prijs van goud en zilver (fysiek, dus niet alleen de beursnoteringen) vliegt omhoog, hoewel de banken en de staat kunstmatig proberen die prijs laag te houden. Waarom?

Wat zie ik op tv? Reclamespotjes. "Hebt u gouden juwelen die u niet meer nodig hebt?" (Stuur ze dan maar fijn naar ons op...) Veel mensen hebben vanwege de hoge goudprijs het idee dat het nu een goede tijd is om oude sieraden te verkopen. Is het toeval dat de regering en de reclames dus dezelfde boodschap uitdragen: niks aan de hand, geef ons je goud en zilver maar, krijg je er fijn eurootjes voor terug. Dat die euro's mogelijk binnenkort niks meer waard zijn vertellen ze er niet bij. Dat goud en zilver bij instortende valuta hun waarde behouden ook niet.

Slimme mensen kopen nu goud of zilver (en nog slimmere mensen hebben dat twee jaar geleden al gedaan). En als je dat niet kunt of wilt, verkoop dan in ieder geval nu niet je familiejuwelen, want wie weet komen die binnenkort nog eens van pas. Maar geloof vooral de sussende verhaaltjes van de overheid niet, dat alles nu weer goed is. Als alles in orde zou zijn, hoefden ze ons dat niet te vertellen.

8 reacties:

Spaarmoeder! zei

De laatste tijd wordt je inderdaad bedwelmt met de vraag of je overbodig/ overtollig goud en of zilver hebt. Ik had het er laatst nog over met een vriendin. Als er zoveel vraag naar is, kan dat geen goed teken zijn.

Anoniem zei

en zo is het! Ik kan het helemaal met je eens zijn.
Groetjes
Femke

Valhalla zei

Weet er te weinig van verder, maar goud wordt toch nog steeds gewaardeerd in euro's of dollars. En als de euro valt, wat heeft het dan voor zin als goud 100.000 euro per kilo kost?

Verder doet whisky het goed. Mijn pa spaart het en de laatste vijf jaar is zijn vermogen, nieuwe aankopen niet meegerekend, meer dan verdubbeld.

Heb me hier ook wel mee bezig gehouden, maar ik kan er echt helemaal niets aan doen, geld om in goud te beleggen heb ik niet. We zien het wel...

Ga wel effe je link bekijken, die kende ik nog niet :)

Thijs zei

Ha leuk, een blog over goud en de beurs. Ben hier zelf voor mijn werk dagelijks mee bezig.

Wie nog een fantastisch verhaal wil lezen over Griekenland, wat voor financiële puinhoop het daar is, hoe niemand er belasting betaalt en hoe het ons geld gaat kosten.. kijk hier http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010

Meibloempje zei

@ Valhalla

als je goud of zilver hebt terwijl je euro niks meer waard is, heb je dus een goed ruilmiddel. Daarom is het ook slim om dat spul te kopen VOORDAT de prijs stijgt. :) en vooral je juwelen (ahum...wie heeft die nog?) niet te verkopen.

@ Thijs...bedankt voor de link, ik ga er gauw naar kijken!

Sannepan zei

Beste meibloempje,

Misschien is het je kop in het zand steken (van mijn kant bedoel ik daarmee hoor!) maar je maakt me gewoon bang met dit soort berichten! Wij zijn absoluut niet arm maar ook niet rijk en geld om te investeren in edelmetaal hebben we niet. En verstand van beursnoteringen, de stand van de euro versus de dollar, heb ik ook al niet. Ik denk dan maar, wie dan leeft wie dan zorgt. We hebben het altijd gered, dus als de hele economie hier in elkaar stort, dan ook wel.
Gr Sandra

Meibloempje zei

Hoi Sannepan,

IN wezen heb ik dezelfde houding, 'we zullen ons wel redden'. En bangmaken is niet de bedoeling, maar wel dat mensen zich realiseren dat het allemaal lang zo mooi niet is als de regering ons wil laten geloven. Als je dat gelooft, komt een klap straks des te harder aan.

Als je je ervan bewust bent dat het nog misgaat, ben je er op ingesteld. Dat alleen helpt al.

Over het algemeen is gebleken dat in landen waar de munt waardeloos wordt, mensen binnen 24 uur weer aan ruilhandel gaan doen. Dus overleven doen we heus wel. :)

Sannepan zei

Hoi Meibloempje,
Bedankt voor je reactie.
Tja, als we dan overgaan op ruilhandel, dan komt het helemaal wel goed met ons! We hebben geen geld maar spullen......genoeg!