Twee maanden geleden schreef ik een bespiegelend blog over lijstjes en budgetten. En over de vraag of ik niet heel relaxed zou leven en minder zou uitgeven als ik het allemaal losliet.

Ik heb het geprobeerd. Twee maanden lang maakte ik geen to-do lists, en werkte ik mijn jaarbudget niet bij. Maar het werkte toch niet helemaal. Zonder mijn lijstjes zweven de gedachten en plannen mijn hoofd in, maar ook weer uit. Zonder het bijwerken van mijn budget heb ik geen idee meer of ik nu wel of niet nog geld heb voor de reparatie van de auto. Wel voor de vakantie, die was natuurlijk net betaald.

Ik weet dat er bedragen binnenkomen en dat er een aantal bedragen weer van af moet, maar soms denk ik bij een grote geplande uitgave: O, dat kan mooi van dát inkomende bedrag af - en dan gebruik ik later in mijn hoofd datzelfde inkomende bedrag om een andere grote uitgave mee te plannen. Niet handig, hetzelfde bedrag twee of drie keer uitgeven, want in je hoofd gaat dat moeiteloos, maar in de praktijk werkt het niet zo heel erg goed.

Verder heb ik gemerkt dat ik in het 'echte leven' tot heel weinig kom, als ik niet iets op papier heb. Of misschien is dat een illusie, en doe ik wel veel, maar heb ik sterk het gevoel dat ik mijn dagen in ledigheid doorbreng omdat ik niks kan wegstrepen. En dat (gevoel) leidt er vreemd genoeg weer toe dat ik me er niet toe kan zetten om iets te gaan doen.

Dus het lijstje is terug. En wat voor lijst. Ik ben al twee dagen bezig elke inkomende gedachte weer netjes te noteren. Dientengevolge heb ik ook weer een heleboel gedaan.
En het budget is ook terug. Het kost even wat werk - twee maanden budget invullen inhalen - maar dan heb ik ook wat. Overzicht, duidelijkheid. Opluchting. Controle. Yes! I'm back!

4 reacties:

Thijs zei

Juist, het eerste wat je moet doen om efficiënt te kunnen werken en rustig te kunnen nadenken (en dus meer tijd over te houden om te chillen, zoals ik als 'la dolce far niente volger' van Tom Hodgkinson heb geleerd) is losse gedachten die door het hoofd slingeren op papier zetten.

Ik heb het zelf van de GTD methode http://nl.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done waar ik wat over las op internet, maar goed, dan moet je wel door typisch Amerikaans managementgelul heen kunnen prikken.

Ik heb mijn horloge niet meer om en dat bevalt goed, maar met lijstjes is niets mis lijkt me..

Jolanda zei

Ha, ook hier een lijstjes-mens! Volgens mij komen we daar nooit meer van af.
Maar ja, als dat het ergste is, dan is er volgens mij prima mee te leven, haha.

Spaarmoeder! zei

Hoi, Nou ik heb altijd het idee dat je alleen weet waar je met je vliegtuig naartoe gaat als je in de cockpit zit en alle metertjes in de gaten kunt houden. Tuurlijk crash je niet meteen als je afwijkt, maar je hebt ook de mogelijkheid om even alles op de automatischepiloot te zetten zodat er rust is. Hoe noemen ze dat ook alweer...meten is weten...

Meibloempje zei

Spaarmoeder, wat een leuke vergelijking!

En Thijs, ik heb even gekeken op de site die je doorgaf. Volgens mij is dat ongeveer mijn systeem, maar ik doe het zonder bla-bla. :)

Jolanda: Zo is het maar net. Er zijn ergere 'verslavingen', toch?