Gisteren moesten we helemaal naar Zeeland rijden om een oude vriend op te zoeken. Ik word altijd een beetje triest van lange autoritten. Ten eerste kost het een heleboel geld (auw). Ten tweede een boel benzine (je zou denken dat dat op hetzelfde neerkomt als het eerste bezwaar, maar ik heb het nu over de vervuiling).

We rijden langs Schiphol en dan vraag ik me af wat al die mensen toch in het buitenland moeten...de vliegtuigen gaan af en aan. Wel een heel fascinerend gezicht, maar wederom: vervuiling, lawaai, hoge kosten.

Nog wat verder bij Rotterdam kom je langs een enorm en verschrikkelijk lelijk gebied: Europoort. Niets dan troosteloos lelijke schoorstenen, grote gevaarlijk uitziende raffinaderijen, stank. Als de hel bestaat ziet het er zo uit. Ik geef met alle liefde mijn tv en overige rotzooi op als dit soort gebieden dan kan verdwijnen.

Voeg daarbij nog een paar tunnels (op een of andere manier vind ik het geen pretje onder miljoenen liters water te rijden in een tunnel die BotLEKtunnel heet, daar zouden ze toch rekening mee moeten houden), een paar asociale medeweggebruikers en een soort reisziekte die erin bestaat dat mijn brein een verplaatsing van zoveel kilometer op één dag niet goed kan verwerken (mijn hersens zijn denk ik afgesteld op de snelheid paard-en-wagen) waardoor ik na zo'n rit een soort van jet-lag heb, en dan heb je het plaatje bijna compleet.

Op de terugweg zegt dochter nog hoe mooi het industriegebied eruitziet in het donker met al die lichtjes. Ik denk aan die reclame van een tijdje terug, hoeveel nodeloos licht er brandt en hoeveel energie dat verspilt. Houdt de industrie zichzelf zo in stand? Door eeuwig veel te veel licht te laten branden?
Is dit nu wat de mens bereikt heeft, de afgelopen honderd, tweehonderd jaar? Noemen ze dit vooruitgang?

Onwillekeurig dringt zich bij mij ook altijd de vraag op hoe een gebied eruit heeft gezien voordat die wegen werden aangelegd. Was dit een weiland? Of een bos? Hoeveel natuur is kapotgemaakt zodat wij nog sneller in de file kunnen staan? Hoeveel dieren zijn er verjaagd?

Dat er zoveel mensen zijn die met mooi weer 'gezellig gaan toeren' snapte ik al nooit. Met mooi weer in een auto gaan zitten, wat een verspilling! Nu denk ik: Die zouden eens langs Rotterdam moeten zondagsrijden, om te zien wat we met zijn allen aanrichten. Verplicht de geur opsnuiven van de vooruitgang, genieten van het uitzicht over eindeloze smerige industrie.

Na twee keer drie uren rijden tussen ander blik op wielen heb ik de indruk dat Nederland nog slechts bestaat uit grote lappen asfalt en klaverbladvormige knooppunten, en wil ik acuut naar Drenthe verhuizen en me in een plaggenhut verstoppen. Weg van die petrochemische hel. Dan maar geen 'vooruitgang' in de vorm van auto's, tv's en plastic tassen. Straks stikken we letterlijk in onze spullen door de kwalijke uitstoot van auto's en industrie.

Meestal ben ik ook erg blij als ik weer thuisben, in het relatief ongerepte Friesland. Zolang het nog duurt...want in Harlingen bouwen ze nu een afvaloven.

Waar is hier de nooduitgang?

3 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Herkenbaar! Ik vraag me ook altijd af hoe het er 'vroeger' uitzag als ik de kantoren langs de autobaan zie staan. Het is echt zonde van het mooie weer om in de auto te zitten, bovendien word ik altijd heel erg sloom van.

Spaarmoeder! zei

Zo reageerde mijn familie ( uit Drenthe, Friesland en Overijssel)nou ook toen ze enkele jaren voor het eerst deze kant opkwamen! Tja, da's een hele andere kant van de groeiende economie. En zeker als je bedenkt dat Rotterdam gerekend wordt als schoonste, veiligste en daardooreen van de duurste havens ter wereld. Je wilt niet weten hoe havens er in China, Groot Brittanië of Rusland uitzien.
Als je er woont wen je er ook wel aan, maar voor mensen die dit beeld van Nederland niet kennen is het nogal een choque
Omdat ik gestopt ben met werken en de noodzaak daarmee verdwijnt om hier te wonen, gaan wij hopelijk binnenkort verhuizen naar het groene Brabant.

Valhalla zei

Het huis van mijn opa en oma dat naast de A16 lag is onteigend omdat ze grote logistieke dingen gingen aanleggen. Als ik zie hoe het was toen ik klein was en hoe het er nu uitziet met al die troosteloze kantoorgebouwen en loodsen word ik daar ook wel verdrietig van.

Maar het is erg dubbel, de industrie in West Europa is de 'schoonste' ter wereld. Als je hoort hoe het in andere landen eraan toe gaat ben je blij dat je in NL woont.

En ook vlakbij de Botlek zijn prachtige dorpjes als Geervliet en Heenvliet en bossen en prachtige natuur zoals bij Rockanje maar ja die zie je inderdaad niet als je er langs rijdt met de auto. Maar het is niet alleen maar kommer & kwel...

:)

Maar vooruitgang is wat mij betreft ook een wat dubieus begrip...