De uitdaging van vandaag: een leesbaar stukje schrijven. In korte tijd, want ik heb het echt vreselijk druk, al zou ik niet precies kunnen uitleggen waarmee. Er zijn gewoon zoveel dingen te doen. Voordat de nachtvorst toeslaat wil ik de tuin nog verbouwen, maar dan moet het ook weer niet regenen. Gisteren heb ik de laatste komkommers en sla van het land (=uit mijn minimoestuintje) gehaald. Tot mijn grote verrassing bloeien de tomatenplanten nu. Ja, wat heb je daar nou aan - dat wordt nooit meer wat. En die twee groene tomaten die de hele oogst van dit jaar vertegenwoordigen...wat zal ik daar eens mee doen? Nadenken over al zulke dingen vergt tijd.

Maar straks, in november en december, als er buiten niet zoveel meer te doen is, wordt het vast rustiger. En is er misschien tijd voor een leuke uitdaging op een ander front. Eerder heb ik al eens een maand-niks-kopen uitdaging gedaan. (Als je dat nog nooit gelezen hebt, kun je in de onderwerpenlijst op het label 'De uitdaging' klikken, dan krijg je alle blogs die ik daarover geschreven heb voorgeschoteld.)

Maar welke uitdaging zal ik eens kiezen? Er zijn - zeker in de minimalistische blogosphere - tal van mogelijkheden om te testen tot hoever je kunt en wilt gaan.

Zo is daar bijvoorbeeld Minimalist Fashion Project 333: Dit houdt in dat je een uit 33 dingen bestaande garderobe samenstelt die volstaat voor 3 maanden. De uitgebreide regels (en een hele lijst deelnemende bloggers) vind je hier;

Op het Unclutterer-forum is de a-thing-a-day uitdaging: Elke dag een ding weggooien of -geven om zo meer ruimte te creëren in je huis en je leven. Maar misschien vind ik dat een beetje simpel, omdat ik al een tijdje bezig ben met opruimen en weggooien.

Dan kan ik natuurlijk kiezen voor de 100-things challenge: Proberen mijn persoonlijke spullen (dus niet de gedeelde, zoals pannen en handdoeken) terug te brengen tot 100 stuks. Maar hoewel het zeer verleidelijk is om het te proberen, denk ik niet dat ik daar al aan toe ben. Tenzij je al mijn negentig kookboeken (en een stuk of 700 andere boeken) als 'gezins'-spullen aanmerkt natuurlijk. Dan is er een mogelijkheid dat het gaat lukken.

Wat koken betreft...ik zou ook een maand lang minimalistisch kunnen koken met slechts 5 ingrediënten per gerecht. The Stonesoup, een van mijn favoriete blogs, biedt een keur aan recepten met slechts 5 ingrediënten, dus heel moeilijk kan het niet zijn. Maar durf ik de 5-ingrediënten-belofte af te leggen?

En dan dien ik al dat eten op in het enige bordje dat we dan nog hebben - dat wil zeggen als ik de one-is-enough-mission ga volgen. Waarom hebben we eigenlijk kasten vol bakjes, borden, schalen en bekers als we per keer toch maar één gebruiken? Als elk gezinslid van alles een exemplaar heeft (en het zelf schoonhoudt!) zou de keukenkast een stuk overzichtelijker, en mijn leven een stuk makkelijker zijn. Hier voel ik wel wat voor. Ergens op een bovenste plank zetten we dan twee extra van alles voor het geval we visite krijgen, maar de rest van de keuken is heerlijk leeg.

Misschien kunnen we die laatste twee uitdagingen dan nog combineren met een maand geen suiker gebruiken, dat is wel zo handig met de (met Oudhollandsch snoepgoed gelardeerde) feestdagen in aantocht. De marsepein ligt al weer naar mij te knipogen, en de gevulde speculaas duwt zichzelf bijna in het karretje. Een stok achter de deur in de vorm van een uitdaging waarover geblogd moet worden zou dan nuttig kunnen zijn en mij helpen de Excellent-produkten van AH te weerstaan.

Voorlopig heb ik het nog reuze druk, en mijn plan is om op 1 november te starten met een uitdaging. Maar welke uitdaging, dat is nu nog de vraag...

Heb jij nog een idee om mij en/of jezelf uit te dagen? Laat het me weten!

7 reacties:

Meyser zei

Mijn plan/uitdaging/voornemen is om een stuk meer te schrijven. Liefst elke dag online, en ook nog eens heel regelmatig in mijn Moleskine opschrijfboekje. Omdat ik het schrijven heel erg mis.
Die van Stonesoup had ik ook gezien. Het lijkt me, met name ook budgettair en gezondheidsgewijs een heel leuke uitdaging. Misschien kan die er ook nog wel bij...

Karla zei

Mijn uitdaging is om elke dag een ons af te vallen. Of zou dat te hoog gegrepen zijn? Voor jou zou ik zeggen dat elke dag een blog schrijven genoeg is. xxxxxxxxxxxx

Vlijtig Liesje zei

Ik flirt al een tijdje met het idee niets meer te kopen. Maar ik heb nog niet genoeg vertrouwen om die uitdaging officieel aan te gaan.

Wat betreft die one-is-enough-mission, die spreekt mij ook erg aan.

Spaarmoeder! zei

Ik probeer al enige tijd zoveel mogelijk biologische/ duurzame producten te kopen als ik echt wat moet aanschaffen. Niet dat het me altijd lukt...maar ja, proberen kan geen kwaad, toch?

sillie zei

ik probeer sinds jan. elke week een nieuw vegetarisch gerecht voor het hele gezin, omzo mijn vegetarisch koken uit te breiden en lekker leuk en spannend te houden zodat ik steeds vaker vega ga koken.

Meibloempje zei

Wat leuk, jullie dagen jezelf ook allemaal uit. En het zijn uitdagingen die ik ook wel aan mijn lijstje kan toevoegen, want biologisch/vegetarisch eten vind ik ook best een goed idee (biologisch doe ik meestal, vegetarisch soms) afvallen ook (praat me er niet van) en elke dag schrijven zeker! (Is de laatste tijd helaas niet gelukt).

Ben gister wel weer een hoge drempel overgegaan en heb weer eens op de wii gesport. Nou, wat heet...sporten.

Meibloempje zei

Trouwens, een uitdaging die ik de laatste tijd veel op blogs tegenkom is een week (of langer) niet online te zijn/ computer te gebruiken etc. Een zgn. 'digital sabbatical'.

Maar dat zie ik mezelf voorlopig nog niet doen hoor!