Er is weer een informatief filmpje van Annie Leonard. Deze keer over electronica...'designed for the dump'.



Het feit dat repareren (of zelfs maar laten nakijken) van een apparaat duurder is dan het kopen van een nieuw apparaat, is iets wat ik ook al een paar keer meemaakte en wat ik heel vreemd vind. Daardoor wordt een wegwerpeconomie gewoon in de hand gewerkt. Na een paar keer vraag je je niet eens meer af of een apparaat nog te repareren valt, want een nieuwe halen is sowieso goedkoper.

En hebben jullie ook allemaal het gevoel dat apparaten vroeger veel langer meegingen? De wasmachine van mijn moeder ging twintig jaar mee. De wasmachine die ik het langste heb gehad zeven jaar. En dan deden wij kleine reparaties (zoals een muntje uit de pomp halen of de aandrijfriem er weer omzetten) zelf. Want als een reparateur dat had moeten doen, hadden we waarschijnlijk al veel eerder te horen gekregen: 'Een nieuwe halen is goedkoper.'

3 reacties:

Thijs zei

No doubt dat apparaten vroeger langer meegingen. Ik heb nog audio apparatuur van 40 jaar geleden, onverwoestbaar en goede kwaliteit. Tegenwoordig is alles van plastic, wat het kwetsbaarder maakt.

Bovendien zijn apparaten complexer, wat betekent dat er makkelijker iets kapot kan en zal gaan. Ook wasmachine's en auto's zijn tegenwoordig computergestuurd dus kwetsbaar. The cost of progress? Alles moet ook zo licht mogelijk, dus dan krijg je dat.

Consumenten kopen het ook! Met aankoopgedrag kun je dus je stem laten gelden. Bedrijven profileren zich nu al als 'groen', wat natuurlijk puur image building is waarbij het einddoel niet duurzaamheid maar alsnog zoveel mogelijk winst is, maar zo wordt het mechanisme van het kapitalisme wel ingezet 'for the good'.

Dus niet alleen kwade opzet, maar je komt wel weer bij de belangen van "The Corporation" uit.

Het filmpje is naar mijn idee enigszins ongenuanceerd, net als de documentaires van Michael Moore, maar goed dat is wel nodig om 'the message across' te krijgen. En die boodschap is wel een belangrijke.

Wbt die opladers: wij hebben natuurlijk Neelie in de EU die gewoon eenzelfde stekker voor alle apparaten verplicht stelt. :)

Ik ben niet voor een grote overheid, maar zoals Annie al stelt moet er gewoon regelgeving aan te pas komen die voor alle bedrijven een 'level playing field' creƫert, anders gebeurt het niet.

Dus: kies voor simpelere apparaten van degelijker materiaal.. jammergenoeg betekent dit vaak duurdere 'merk' dingen kopen, maar dat heeft dan mijn voorkeur boven goedkope shit die uiteindelijk ook duurder is omdat je steeds een nieuwe moet halen.

Overigens bij het filmpje op je pagina mist de rechterkant deels.. Je kan in de embed link de breedte aanpassen voor je site (en dan de hoogte schalen).. Hij is nu object width="640" height="385"... verander de width zodat het past (400?) en de height wordt dan 400 / 640 * 385 = 241.. (anders krijg je zwarte balken onder en boven).

Meibloempje zei

Thijs bedankt voor de reactie. Ik had nog niet opgemerkt dat het filmpje maar gedeeltelijk op mijn blog was gekomen! Ik pas het meteen aan.

Verder zou inderdaad 1 soort oplader geweldig zijn. Het is toch onzinnig dat alles een ander stekkertje behoeft?

Toen we onze laatste wasmachine kochten, heb ik expres de minst electronische gekozen. Dus geen digitaal schermpje, maar gewoon een simpele draaiknop. Kan in elk geval het digitale display niet kapot gaan...

Anoniem zei

in een van de eerste Vrekkenkranten heeft een ingezonden stukje van mij gestaan over dat een automonteur sorry zei dat ie een onderdeel heeft moeten repareren in plaats van een nieuwe te plaatsen. Het is dus al een tijdje bezig.
Groet,
Joke