Het is al weer 3 november en ik was van plan om in november met een nieuwe uitdaging te starten. Hoewel ik de eerste twee dagen al 'compleet verpest' heb, besluit ik toch te gaan voor de uitdaging een maand lang geen suiker te gebruiken. Met het hele gezin.

Onder andere vanwege het tandartsbezoek gisteren dat helaas twee slachtoffers eiste (opgeteld vier gaatjes, ikzelf gelukkig niks, pffft), maar ook door de film die ik zojuist zag: Big fat fiasco(<---klik).

Wat wil ik bereiken?

1) Betere gezondheid
2) Afvallen
3) Minder nervositeit (waar sommigen van ons last van hebben. Suiker schijnt dit enorm te verergeren.)

Ik weet eerlijk gezegd wel zeker dat het gaat werken. Eerder gebruikten we ook al wel een tijd minder tot geen suiker. De vraag is alleen waarom het altijd zo moeilijk is vol te houden. Thuis vind ik het niet zo'n probleem, maar zo gauw ik uit mijn huis ben is het net alsof er een knop omgezet is, en ik vergeet dat ik zonder suiker zou leven.

Het wordt dus een echte uitdaging. En ik vraag me nog af of we vandaag met een knal zullen starten (even gauw de Duitse bonbons en de laatste toetjes wegwerken?) of dat we voor de Spartaanse manier gaan en alle kasten zuiveren en echt vanaf dit moment geen suiker meer aanraken...

17 reacties:

'Natuurlijk Zuinig' zei

Hi Meibloempje,
Ik lees wel eens jouw blog, heel erg leuk!
Ik herken wat je bedoelt vooral bij mijn kinderen. Het effect van snoep e.d. die ze bij een ander krijgen merk ik direct.
Thuis is dat niet zo een probleem om ze gezond te laten snacken (en mezelf) maar buitenshuis...
Ben je wel van plan suikervervangers te nemen? Heb je stevia al geprobeerd?
Groetjes,
Natuurlijkzuinig

muchodinero zei

Ik geloof zeker dat het beter is, ik heb het zelf ook een tijd gedaan maar bij mij is het er ook weer ingeslopen. Nu in deze tijd van het jaar vind ik het extra moeilijk, de chocoladepepernoten lachen me toe in de winkels. Heel veel succes ermee.

Louise zei

Vraag: Welke suiker(s) eet je deze maand niet?

Meibloempje zei

Ik begin met de voor de hand liggende suikers: suiker, koek, snoep. De (produkten met) minder duidelijke suikers (currysaus of augurken) koop ik niet meer, maar maken we nog wel op...en op is op, dus daarna geen enkele suiker meer. Vandaag ging het al goed. Wel moeizaam...ik voel me net een alcoholist die moet afkicken.

Thijs zei

Mijn ervaring is dat je er vanzelf aan went.. en dan denk je juist bij die zoete dingen, '*** wat zoet!'

Ik let zelf vooral op zout, dat doe ik echt nergens op.. tenzij ik echt iets heb waar het heel goed bij past, bv. echte olijfolie met beetje versgemalen zeezout en lekker brood. Ik probeer niet met 'zakjes' te eten, waar onherroepelijk veel zout in zit. Het is vrijwel onmogelijk te weinig zout binnen te krijgen en de gemiddelde NL-er zit ver boven de dagelijks aanbevolen zoutinname. Ook probeer ik nergens sausjes etc bij te eten.

Gevolg? Je proeft echt alle smaken. Ook zonder die saus. Eindelijk wordt troep ontmaskerd en kun je genieten van de echt lekkere dingen. Heerlijk.

Goed voorbeeld van maskering is overigens de groene thee van Pickwick met citroensmaak. Dacht je dat dat er bij zat omdat dat zo'n goede combinatie is? Think again. Goede Sencha thee smaakt van zichzelf al heerlijk. Nee, met die citroen proef je niet dat die thee gewoon slootwater is. Ik snap niet waarom Pickwick de 'naam' heeft, want je wordt er niet vrolijk van. :)

Anyway, tegelijkertijd ben je dan helemaal klaar met chips, vis die al een smaakje heeft, kant en klaarmaaltijden (vooral een blik ravioli dat we per ongeluk een keer kochten) etc. etc.. Ongelooflijk zout! Wat een (industriële) shit. Ik eet het niet meer, ik heb er gewoon niet eens trek meer in.

Vergeet overigens niet de ketchup te laten staan (je noemde curry al), dat is ook waanzinnig zoet.

Succes!!

Meibloempje zei

@ Thijs,

ik ben zelf ook al helemaal niet van de pakjes en zakjes, dus die ga ik niet missen. :)

En op zich, als ik me eenmaal gezet heb tot 'geen suiker' - kan ik dat ook wel. Het zijn vooral die 'verborgen' suikers, in allerlei onzinnige dingen (blikje vis? vleeswaar?), die problemen gaan opleveren, denk ik. Dat je gedachteloos toch weer zoiets in je karretje gooit.

Wat thee betreft...ik drink geen pickwick... en maar zelden zwarte thee. ik koop altijd kruidenmengsels van Het Blauwe Huis.

Thijs zei

Maak het ook niet te puriteins en masochistisch zou ik zeggen.. :) Geniet nog een beetje!

Suiker is uiteindelijk gewoon pure brandstof, zeer nuttig ook als je sport. Mensen worden er dik van omdat
a) de gemiddelde Westerling elke dag op z'n luie reet 3 a 4 uur tv kijkt en
b) mensen er veel te veel van nemen, je kan in de VS tot 2 liter cola in 1 keer bestellen in de Mac. Mijn god..

Een bewustzijn creëren lijkt me het belangrijkst, en bewust genieten van dingen. Goed genieten zit hem in net iets minder gebruiken dan dat je verzadigd bent, wat het verlangen naar het mooie in stand houdt. Dus misschien een klein glaasje cola, en geniet! Praat jezelf geen schuldgevoel aan en laat je niet regeren door angst. Wat niet goed is, is natuurlijk (andere eind van spectrum) achteloos een liter naar binnen gieten.

Bv ook: lang douchen verspilt water en energie, maar dat betekent ook niet dat je helemaal niet meer moet douchen. De gem NL-er doucht 7,8 minuten per dag. Heb net een 5-minuten douchetimer en waterbespaarding gekocht. Gevolg -voor mij als voorheen lange doucher-: een besparing van 50% tot 70% schat ik zo. Een enorm verschil!

Ik zou zelf bij suiker hetzelfde doen. Helemaal geen suiker eten lijkt me niet houdbaar: je bent er de hele dag mee bezig, met jezelf op de vingers tikken en het maakt ongelukkig.

Anders zou je ook niet op het idee komen om te beginnnen met een knal, je hoopt dat je zo misselijk wordt dat je er niks meer mee te maken wilt hebben? Vervolgens ben je de eerste week van die maand vasten bezig om dat exces alleen al te compenseren. Een lang lijden voor een kort moment van even plezier, maar waarschijnlijk niet, want je bent niet tijdens het eten juist bezig jezelf plezier te ontzeggen. Overigens zijn zijn excessen van tijd tot tijd goed, aldus Michel de Montaigne. Je moet af en toe je eigen grenzen opzoeken. :)

Goed, uiteindelijk stop dan maar met het 0% suiker dieet, gek van die marsepein in de winkel die in je hoofd steeds groter wordt en moe van het constant kijken waar suiker in zit en waar niet. En is er weinig veranderd. Ik zou zelf de voorkeur geven aan een structurele matiging, daar bereik je overall meer mee op het gebied van gezondheid, afvallen en nervositeit. Ik zou juist bloednerveus worden als ik mezelf iets totaal zou ontzeggen wat ik normaal graag neem!

Goed weekend allen!

Martine zei

Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met suiker-arm te eten en ben nu inmiddels bijna volledig suikervrij. De behoefte eraan is ook zo goed als verdwenen. Tussendoortjes en dergelijke maak ik zelf en zoet ik met diksap of banaan of soms met gula java (ongeraffineerde suiker van de palmbloesem met een lage glycemische index en die je niet beroofd van vitaminen en mineralen). Ketchup, mosterd en mayo zijn ook allemaal suikvervrij te kopen. Ik heb het zo relaxt mogelijk aangepakt en inmiddels denk ik er niet meer echt bij na. Wel moet je altijd de etiketten blijven lezen van spullen die je koopt (maar dat geldt ook als je geen e-tjes naar binnen wilt werken). Ik gebruik nu alleen nog iets met suiker als ik een keer ergens een stuk taart krijg aangeboden of zo, maar de behoefte om dat te nemen wordt steeds minder aangezien ik de dag erop dan altijd hoofdpijn heb en lusteloos ben. Als je het vrijwel nooit meer eet dan merk je wat het met je doet als je het wel eens eet.
Ik ben wel wat afgevallen hierdoor maar niet spectaculair (8 kilo in 1,5 jaar tijd). Of dit alleen aan de suiker ligt of aan het feit dat ik ook minder bewerkt voedsel ben gaan eten (omdat je dus meer oplet) weet ik niet).
Sterkte ermee!

Thijs zei

@ Martine:

Interessant! Ik kan wel beamen dat inderdaad de behoefte/zucht naar suiker (en zout) afnemen naar mate je er minder van gebruikt.

Ik ben wel benieuwd hoe je tegen honing aankijkt.

Vlijtig Liesje zei

Geen suiker, dat lijkt me best moeilijk! Veel succes gewenst. Maar als het rust brengt is dat een prachtige motivatie.

Anoniem zei

Jaaaaa!!! Way to go!!!

Ik ben toevallig (?) na de film BIG FAT FIASCO 2 dagen geleden ook weer begonnen. Nu ik werk gaat het me bijzonder makkelijk af. Geen sabborterende buurvrouw die mij op een of andere manier altijd aan de tom poucen kreeg haha.
Ik heb nu ook eindelijk Stevia in huis gehaald.
Mn biologische tomatensoep zonder suiker maar met stevia is toch echt een stuk lekkerder geworden. Een paar druppeltjes stevia in de pan soep en het zure is eraf, maar het is niet mierzoet.
Ik ben ook gestopt met brood eten trouwens. Na een boterham wil ik het liefst in mn bed kruipen, ik wordt er zó moe van!!
Ipv eet ik nu salade.
Als ontbijt een omeletje of wat fruit en als tussendoor voornamelijk noten.
Denk er wel om, op dag 2 of drie kun je aardig licht worden in je hoofd omdat je suikerspiegel ineens heel laag is... En omdat je lichaam natuurlijk protesteerd omdat het niet langer vergiftigd wordt.

@Thijs: Zonder zout? Ik zal ff kijken, maar ik heb laatst een artikel gelezen dat zout juist essentieel is. Ligt er wel aan wat voor zout.
Wij gebruiken tegenwoordig zout van A. vogel (met kruiden erdoor). Erg lekker, en de bedoeling is dat je het niet meekookt. Dus na het koken over de maaltijd strooien. Dan blijven alle mineralen in tact, en dit, geloof het of niet, zorgt ervoor dat oa je bloeddruk DAALT. Geen zout eten is funnest voor mensen met een hoge bloeddruk.... Ik zal es kijken of ik het artikel kan vinden, mocht je het interessant vinden...

Iedereen die suikerloos gaat: SUCCES

Gr Christiane

Meibloempje zei

@ Chris,

klopt, dat van zout staat in het boek van dr. Batmanghelidj (Water, het goedkoopste medicijn). De mens heeft iets zout nodig.
Is online ook te vinden in een interview met hem.

Anoniem zei

Misschien heb je wel wat zout nodig, maar in die kant en klare pakjes in de supermarkt zitten bergen zout.
We gebruiken wel zout, maar bijv. veel minder dan mijn ouders.

Minderen met suiker, hmm dat zou misschien voor mij ook wel iets kunnen zijn. Maar dan wel op de manier zoals hierboven beschreven, een beetje minder van alles. Mijn ervaring is dat wij extreme dingen toch niet vol houden.

Meibloempje zei

@ Anoniem,

klopt in de kant en klare pakjes zit veel te veel zout. En ongezond zout. Ik gebruik een beetje zout, en dan van dat Himalaya steenzout (ofzo) uit de biowinkel. Maar wat de gemiddelde mens binnenkrijgt is idioot veel.

Ik heb gemerkt dat ik beter om kan gaan met 'helemaal geen suiker' dan met 'matig'. Want bij 'matig' moet ik me bij elke hap, aankoop, of lekkers dat me aangeboden wordt nadenken of ik het deze keer wél of niet zal doen. En dat brengt me in verwarring, en dan kies ik meestal voor 'wel doen'. Dat werkt dus niet.

Nu is het duidelijk: ik doe het niet. (In elk geval in de maand november.) Scheelt me een hoop gepieker.

Louise zei

Je gaf niet echt antwoord op mijn vraag welke suiker(s) je deze maand niet wilt eten. Ik bedoelde te vragen of je alleen biet- en rietsuiker vermijdt, of ook honing, melasse en de meer natuurlijke vruchtensuikers, stropen e.d.
Ik ga er vanuit dat je voornamelijk de geraffineerde suikers bedoelt.

Succes met je uitdaging!

Meibloempje zei

O, ja inderdaad...de geraffineerde suikers. Honing en appelstroop gebruik ik wel. Synthetische zoetstoffen sowieso niet.

Martine zei

@Thijs
Voor mij is ook belangrijk hoe je lichaam reageert. Honing eet ik dus bijna niet, vanwege de glyscemische index. (net als agavesiroop). Voor mij is het een delicatesse, zodat ik het af en toe gebruik en het dus feestelijk blijft.
Stevia gebruik ik niet meer aangezien ik er knallende hoofdpijn van krijg, iemand dezelfde ervaring?