Het is de tijd van de lijstjes. Grote favoriete lijst hier in huis is natuurlijk de Top 2000 - gezellig naar oude muziek luisteren in een nieuwe volgorde. Het lijkt me de tijd voor een klein jaaroverzichtje van mijn kant.

Minimalisme. Is mijn huis dit jaar leeg & kaal geworden? Nee, maar het is wel flink opgeruimd. Ik schafte stapels boeken af en ontdekte dat je aan honderd kookboeken ook wel genoeg hebt. Ik ruimde zolder en kasten op en ontdekte dat meer ruimte en minder spullen enorm prettig is, en ook zo overzichtelijk. Ik kromp mijn kledingkast in tot zeven stuks van alles en ontdekte dat dat echt meer dan genoeg is. Ik heb de laatste paar maanden dan ook geen kleding meer gekocht.

Het beste bewijs dat ik goed opgeruimd heb, kwam toen we voor een (Witte Olifanten)spel per persoon drie cadeautjes moesten inpakken. Maar het moesten beslist dingen zijn die overbodig waren, of die we toch al kwijt wilden. Dat betekende dus twaalf overbodige dingen zoeken om weg te doen.

En raad eens... het heeft me uren gekost om iets te vinden en we hebben nog vals gespeeld ook. Want wegens te weinig 'rommel' om weg te geven, hebben we zelf nog wat dingetjes zitten knutselen. En één van de cadeautjes kwam uit het verse kerstpakket, dus dat was nog niet eens echt van onszelf. Drie dingen kwamen uit de collectie van Echtgenoot, en drie dingen kwamen regelrecht uit onze eeuwige bron van inspiratie - de papiercontainer. Toen was ik wel eventjes heel erg tevreden met de acties die ik dit jaar ondernomen heb.

Ander onderwerp: Geld. Hebben we rare dingen gedaan dit jaar? Nou, eigenlijk wel. Maar het waren wel dingen waar we honderd procent achter stonden; geen opwellingen, door reclame ingefluisterde 'noodzaken' of impulsaankopen meer.

We kochten een chihuahua en dat kostte ons een rib uit ons lijf. Maar Maxi heeft ons al voor veel meer dan dat bedrag plezier en warmte en gezelligheid gegeven. Verder verkocht ik de oude TV en de DVD-recorder (en nog veel meer spullen) maar we hebben wel een andere TV aangeschaft. Een TV Die Niet Bromt. Heerlijk. Oja, en ik heb natuurlijk een andere computer. De oude staat nog op de nominatie om te verkopen. Maar zoiets kan ook handig zijn om achter de hand te hebben voor als het financieel even wat minder gaat.

Wat betreft geld verdienen zijn we op dit moment ook bezig van fotografie niet alleen een geldverslindende maar ook een geld-in-het-laatje-brengende hobby te maken. Hoe het uitpakt moeten we nog even afwachten, maar zodra ik meer weet horen jullie het.  Ook heb ik dit jaar nog iets van vilt verkocht via mijn gratis webwinkel (die ik eerlijk gezegd al bijna vergeten was).

Al met al, in het geldoverzicht een aantal plussen (ik won op het blog van Teunie Luijk de kalender van Marieke Henselmans voor 2011!) en een paar minnetjes (zoals de oven die kapot ging en vandaag gerepareerd moet worden), maar ik ben niet ontevreden. Als de winter niet te streng wordt kunnen we ons hoofd waarschijnlijk wel boven water houden tot het voorjaar.

Natuurlijk bestaat mijn leven uit meer dan deze dingen. Ik volgde een korte cursus boekbinden, en deel twee begint in januari... Ik stond in het Flow Vakantieboek met mijn lijstjesmanie. (Was het iemand al opgevallen dat ik nu ook met een lijstje bezig ben?) Ik kocht een ukulele en heb daar veel plezier van. Ik las stapels boeken en ik ben recensent geworden voor www.schrijverspunt.nl. In feite wil ik ook nog geld gaan verdienen met het corrigeren van manuscripten, daar moet ik nog even wat meer werk van maken. Je wilt niet weten hoeveel spelfouten mensen maken - wat op zich geen probleem is. Maar schrijf dan geen boek, of laat het corrigeren. Ik lees toch graag een foutloos boek, heb ik ontdekt.

Ik hou het hier maar bij. Over het algemeen was het een goed jaar. Dit, en dan een beetje beter, voor volgend jaar...dan komt het wel goed.

En hoe zag jouw jaar eruit? Heb je opgeruimd? Bespaard? Ukulele gespeeld?


5 reacties:

Breienmaar zei

Geen ukelele;)maar wel een keukenmachine en een spinnewiel waar ik honderd procent achtersta:) Ik heb voor beide lang gespaard, naast de gewone spaarrekening. en ik geniet iedere dag van beide.

Verder veel moeilijke dingen meegemaakt, maar dat kan ik langzamerhand loslaten, ook omdat ik beter voor mezelf kan kiezen. Was het een waardevol jaar? jazeker, ik heb er veel van geleerd, ook dat een goede spaarrekening door veel kapotte dingen en andere omstandigheden ook weer makkelijk leeg kan raken. Maar ook het vertrouwen ontdekt in mezelf; dit ga ik ook weer aanvullen:) het is me uiteindelijk ook gelukt om een goede buffer eerst op te bouwen.
Ook ik heb een bespaarkalender gewonnen, dus dat moet goedkomen:)

Meibloempje zei

Oh, een keukenmachine, daar heb je ook jaren plezier van. Die van mij kocht ik een jaar of twee terug na maandenlang twijfelen, en ik gebruik hem echt zó vaak!!

Een spinnewiel is ook interessant. Je spint zelf. en dan breien maar (neem ik aan?). Ik kan helaas niet breien. Ik bewonder breisters erg. En dat van die buffer die zomaar weer op is, herken ik ook. Maar als je dat een paar keer hebt meegemaakt weet je ook dat je het weer kunt aanvullen, en lig je er niet meer wakker van.

Succes volgend jaar!

Breienmaar zei

Ja, en dan breien maar;) alleen brei ik voornamelijk sokken en dat doet ik het liefst van sokkenwol. Maar spinnen is zo vooral heerlijk ontspannen om te doen, dan gaat het minder om het resultaat, meer om het doen:)
Idd je hebt gelijk; als je eenmaal weet hoe je zo'n buffer kunt opbouwen, dan lukt dat ook steeds weer opnieuw.
Je hondje ziet er overigens schattig uit:) het zijn leuke hondjes, je kan er echt van genieten. we hebben zelf 2 honden en ook ik geniet hier zo van! Dat is de investering dubbel en dwars waard! Jij ook een heel goed jaar gewenst!

Anoniem zei

Die hond lijkt om G. hahahahaha
Kijk maar es goed!

Meibloempje zei

Hmmm...hoezo? Klein? Wit? Grote oren? ik zie het nog niet helemaal.... ;-)