Een paar maanden terug was Fryslan in het nieuws. Friezen klaagden massaal over knetterende en fluitende waterkokers, vaatwassers en wat dies meer zij. In het landelijke nieuws werd het bericht wat spottend gebracht; die Friezen toch... eindelijk helder (wit) water en helemaal in paniek. In de rest van Nederland maakten waterkokers altijd al lawaai! De Friezen hadden het trouwens allemaal verkeerd begrepen, want volgens waterboer Vitens kon het onmogelijk aan het water liggen.

Waaraan ligt het dan wel? Want ook onze waterkoker had dezelfde verschijnselen. Ja, voorheen maakte onze waterkoker ook geluid natuurlijk, maar dit waren andere, vreemde, geluiden; gesis, gefluit en geknal. Wij gebruiken de waterkoker veel, en ontkalken hem ook geregeld. Maar in plaats van de bruinige kalkaanslag - zo'n dun hard laagje dat je met een poosje weken in azijn weer wegkrijgt - zat er deze keer een laag witte drab in onze waterkoker; op de bodem en de wanden. Totaal anders dan voorheen, en waar komt dat vandaan? En nu is de waterkoker - na een laatste knal en een fluit gisteravond - kapot. Hij gaat nog wel aan; het lichtje brandt maar er gebeurt niets meer. Kaput. Daar kunnen we naar fluiten...

Nee, het zal wel niet aan het water liggen. En bij de brand in Moerdijk vorige week is ook geen gif in de lucht gekomen. En Sinterklaas bestaat.

Maar omdat je het nooit zeker kunt weten, en ik geen zin heb om over een paar maanden wéér een kapotte waterkoker te hebben - ik ben niet knettergek natuurlijk - koop ik nu maar een ouderwetse ketel voor op het gasfornuis (daar heb ik eindelijk mijn smoes om 'Le Lapin' te kopen!). Daar kan in ieder geval niets aan kapotgaan. En een ketel mág fluiten...óók in Friesland.

4 reacties:

Louise zei

Ik vond dat onzin, dat Vitens beweert dat het aan kalkaanslag zou liggen. Ons koffiezetapparaat maakt knallende geluiden, maar we hebben net een nieuwe dus aan kalkaanslag kan het niet liggen. Gek genoeg lijkt de waterkoker juist stiller te zijn geworden....

Ik houd er trouwens niet van dat ze met het drinkwater zitten te knoeien, door er stoffen doorheen te doen. En maar beweren dat het niet schadelijk is...

Anoniem zei

T is niet giftig voor mensen, alleen konijnen gaan er dood aan.

Ik zou er serieus over na gaan denken om flessen-water (hoe zeer je daar ook tegen bent) te gaan gebruiken, tot er geen witte drab van het Friese water af komt. Je weet dat er behavle chloor en dergelijke ook anti-depresieva enzo in ons water wordt geflikkerd?

En trouwens, wij hadden onze waterkoker het huis al uitgegooid. Lang leve de fluitketel.
Waterkoker is zó schadelijk voor onze gezondheid... Asl je water ondrinkbaar wilt maken moet je de waterkoker gebruiken.
Dus dan maar een mooie dure fluitketel. Al werkt de onze (2,50 bij de action) ook prima!
Het water wordt ook heter, en dus is de thee ook lekkerder!

Vlijtig Liesje zei

Hm, dat klinkt dubieus allemaal.

Ik gebruik ook een ouderwetse ketel, en dat is best gezellig.

het lieveheersbeestje zei

Waarom is een waterkoker schadelijk voor je gezondheid Anonmiem? Ik gebruik er nl. al jaren één...en schrik hier van! Ik kan mij voorstellen dat er afval is als er een waterkoker weggegooid wordt maar waarom schadelijk, je warmt het water toch gewoon op?
Hier in drenthe doen de apparaten overigens nog niet raar.