Nee, 't is niet omdat ik goede voornemens heb. Die heb ik niet speciaal in januari. Ik bedoel maar: als je ongeveer per dag, week en maand al goede voornemens hebt (die volgens het spreekwoord overigens de weg naar de hel plaveien - waarom willen we ze dan eigenlijk?) dan hoef je niet zo dringend meer op 1 januari.

Kennelijk hebben de meeste Nederlanders ze echter nog steeds. En kennelijk draaien die goede voornemens nog steeds om gezondheid en afvallen. En zo komt het dat Aldi en Lidl mij gezamenlijk een vrijwel complete sportschool aan attributen aanbieden - zoals daar zijn: Een fitnessmat, gewichten, nog meer gewichten, fitnessbanden in allerlei soorten en maten, een fitnessbal, nog een andere fitnessbal in de vorm van een ongepelde pinda (aaah, pinda's!), massage-apparaten en nog allerlei dingen die ik nu vergeten ben.

Omdat ik weet dat het wel een jaar duurt voordat ditzelfde aanbod terugkomt, kon ik het natuurlijk toch niet laten om wat dingetjes te kopen (gelukkig had ik nu ook net even geen goede voornemens over geen-geld-uitgeven). Bijvoorbeeld voor het geval dat ik komende maandag totaal onverwacht een goed voornemen krijg om meer te gaan bewegen. Je weet maar nooit, en een slimme meid is op haar toekomst voorbereid leerden ze mij vroeger op school. Nu ben ik de trotse eigenares van een fitnessmat, fitnessbanden en een fitnessbal. (Die we niet kunnen opblazen omdat we geen pompje hebben. En mijn longcapaciteit is duidelijk ook niet meer wat 'ie geweest is, daarom had ik die spulletjes ook wel min of meer nodig.)

Door jarenlange ervaring wijs geworden heb ik alleen spullen gekocht die (oké, afgezien van die bal dan, maar als die leeg is weer wel) weinig ruimte innemen. Zodat ik straks niet een huis vol sta-in-de-wegs heb die ik dan om die reden weer wil wegdoen. Er dringen zich namelijk bij Echtgenoot nogal eens ongewenste herinneringen op aan een cross-trainer, een ab-roller en nog wat van dat groot materieel dat wegens ruimtegebrek steeds maar verplaatst werd totdat de laatste verplaatsing die naar een andere eigenaar (of grofvuil) was. En die dus zonde van het geld waren. Toch gek, ik kan me die dingen niet echt meer voor de geest halen.

Waarschijnlijk hebben meer mensen (wegens uitdijende taille toevallig?) ruimtegebrek, want in onze kringloopwinkel staat op dit moment een flinke uitstalling hometrainers, cross-trainers, roei-apparaten en buikspiermartelwerktuigen. Voor bijna geen geld.

Maar dát koop ik dus niet. Want hoeveel beter wil je het hebben? Ik heb nu een uitgebreide sportschool (bovengenoemde aankopen + daarbij nog wat gewichtjes en een fijn antiek yogaboek van Kareen Zebroff) die in zijn geheel in een grote PIP-shopper past. Die vrijwel geen ruimte inneemt.

Enne... die nu aan de verwarming in de slaapkamer hangt te wachten op mijn eerstvolgende goede voornemens.

2 reacties:

Karla zei

hahaha ik herken het helemaal.

Vlijtig Liesje zei

Ik ben benieuwd naar je vorderingen! Het is frappant dat in januari Lidl en Aldi zo uitpakken met sportspullen inderdaad. Wel slim van ze.

Zelf loop ik vier keer per week hard, en vergrijp mij hoogstens aan een hardloopbroek bij de Lidl/Aldi.