Uit de bibliotheek leende ik het boek "Eenvoud in je leven, eenvoud in jezelf" van Elaine St. James. Van dezelfde schrijfster had ik zelf al "Eenvoudig leven" in de boekenkast staan, en vreemd genoeg dacht ik dat boek ooit op dit blog besproken te hebben maar ik kan het niet terugvinden. Dus dan heb ik twéé leuke boeken te bespreken!

"Eenvoud in je leven, eenvoud in jezelf" stamt al uit 1995, en Elaine St. James schijnt beschouwd te worden als de voorloopster van de 'simplicity'-beweging. Het boek geeft 174 tips hoe je meer eenvoud in je leven kunt brengen. In je huishouden, je levensstijl, je financien, je werk, je gezondheid, je sociale leven; Dan zijn er nog hoofdstukjes Speciaal voor vrouwen, Voor wie het echt simpel wil, Dingen die je leuk zult vinden, Dingen om over na te denken, Wat lastiger dingen om over na te denken, De echt moeilijke dingen, Leuke dingen om te doen en Serieus aan jezelf werken. (Ik realiseer me ineens dat dat ongeveer een beschrijving van mijn leven is "serieus aan jezelf werken"...ik moest de hoofdstukjes over 'leuke dingen doen' maar eens gaan doorwerken.)

Natuurlijk zijn er tips die ik al toepaste. Maar dit boek zette me toch weer aan tot heroverwegen en opnieuw opruimen en wegdoen. Daarom hebben we bijvoorbeeld de kast met dvd's opnieuw doorgewerkt, en er kan minstens een grote shopper vol dvd's verkocht worden. Want wij blijken in de praktijk het liefst naar series (Dr. Who! Kleine Huis op de Prairie! McLeod's Daughters!) en musicals te kijken. Die mogen dus blijven, en een enkel film-meesterwerkje mag ook nog wel blijven staan. Maar de 'gewone' films (wel leuk maar niet bijzonder speciaal) hebben we er allemaal uitgegooid. En dat terwijl we vorig jaar ook al een grote tas vol films hadden opgeruimd en we niets meer bijgekocht hadden.

Ook de cd's hebben we eens kritisch bekeken. Allerlei cd's met een bijeengeraapt rommeltje aan muziek "De beste hits van 1989" of "Muziekkado 2004" hebben het veld moeten ruimen. Dat soort afwisselende muziek kunnen we immers op de radio wel luisteren. Wat (voorlopig) nog blijft zijn de cd's van specifieke zangers/muzikanten. Van Morrison. Enya. Mark Knopfler. Vangelis. En ook deze opruimactie leverde alweer een shopper vol aan extra ruimte op.

En dan was dit nog niet eens een specifieke tip uit het boek. Nee, die gaan soms nog een stapje verder. Neem bijvoorbeeld Tip 96: Alle accessoires de deur uit. Dat is een rigoureuze methode, maar ik ga hem denk ik wel toepassen.
Eerlijk is eerlijk, ik draag gewoon zelden sieraden of sjaaltjes of dingetjes want alles irriteert mij. En toch ligt de la nog vol met ceintuurs en sjaaltjes en oorbellen - voor het geval dát. En dat is dan al de ooit-geminimaliseerde versie. Maar zelfs die minimalistische versie is kennelijk nog overbodig.
Van zo'n boek gaan mijn vingers weer jeuken om aan de slag te gaan.

De tips zijn genummerd en je kunt dus gewoon te hooi en te gras wat in het boek lezen. Ze zijn wel onderverdeeld in bepaalde onderwerpen (zie eerdergenoemde hoofdstukjes) en de tips verwijzen soms ook weer naar andere tips zodat je gerelateerde dingen snel kunt terugvinden.

Hoewel de boeken niet van recente datum zijn is de informatie tijdloos en nog steeds nuttig.
Voor wie geïnteresseerd is in eenvoudiger leven zijn de boeken van Elaine St. James daarom zeker een aanrader.

4 reacties:

vlasje zei

Hoi. Bedankt voor je suggestie. Ik kende de boeken ook al langer en heb ze meteen weer uit de bien geleend om nogmaals te lezen. Ik zoek meteen op MP naar exemplaren, want dit zijn boeken die ik af en toe moet herlezen om mezelf weer te herinneren aan wat echt belangrijk is en om de puntjes voor een hoop dingen weer eens op de i te zetten. Inspirerend!!

Meibloempje zei

Oh, wat grappig dat je dit nu schrijft....Ik had een beetje voorzien dat dit zou gaan gebeuren (dat volgers van dit blog het boek op MP zouden zoeken) en had voor de zekerheid het boek dus zelf eerst gekocht, voordat ik dit blog online zette...het kwam vandaag binnen. Maar goed nieuws: het stond nog wel een paar keer te koop. :-)

Vlijtig Liesje zei

Balen, ze hebben het niet in onze bieb!

Louise zei

Ik heb het boek al jaren, maar kijk er nooit meer in. Misschien maar weer eens doen...