Al langer had ik overwogen te stoppen met het gebruik van wasmiddel. Dat wil zeggen, de variant die je in de winkel vindt. Ik gebruikte altijd al heel weinig wasmiddel en spoelde na met azijn, om te zorgen dat er geen wasmiddelresten in onze kleding achterbleven. Wanneer ik dat vergat merkte ik toch meteen dat ik jeuk krijg van kleren die nog wasmiddelresten bevatten. Kennelijk is wasmiddel dus niet zo goed voor je huid. Ik vroeg me af of ik niet gewoon met soda en azijn zou kunnen wassen, maar het zomaar in het wilde weg proberen durfde ik niet.
Daarom ben ik heel blij dat in de nieuwste Genoeg (februari/maart 2011) een uitgebreide handleiding stond van een lezeres. Zij waarschuwt dat je, voordat je de eerste keer met soda en azijn gaat wassen, eerst je wasmachine moet schoondraaien op 90 graden met een liter schoonmaakazijn erin. Dat heb ik gedaan (mocht sowieso wel eens gebeuren), en wat ziet mijn wasmachine er nu geweldig uit van binnen!

Daarna is het simpel: In plaats van wasmiddel gebruik je voortaan 125-150 gram soda in het wasmiddelvakje, en 60 ml. natuurazijn in het wasverzachtervakje.

That's it! Superschoon, non-allergeen, milieuvriendelijk, zacht en goedkoop! En mocht je ooit bleekmiddel nodig hebben, kun je een tablet Steradent gebruiken boven op het wasgoed in de trommel. Ik zie het mezelf nog niet doen, maar ik geef de tip gewoon door voor de liefhebber.

Zodra mijn huidige wasmiddel op is (bijna...) ga ik over op soda en azijn. Want eindelijk weet ik de juiste hoeveelheden. Dank u wel Mevrouw Tonni van Accooij-Prudon!

7 reacties:

Bespaarmama zei

Wauw.. is dat wasmiddel dan alleen voor de witte was of ook voor de gekleurde?

Post je je ervaring met dit wasmiddel ook nog een keer? Ik ben benieuwd!

Vlijtig Liesje zei

Klinkt goed zeg. Maar ruikt de was dan niet heel zuur?

Meibloempje zei

Nee, gek genoeg ruik je de azijn helemaal niet als je gewassen hebt en nagespoeld met azijn. Het wordt natuurlijk ook behoorlijk verdund. Als we allemaal naar azijn zouden ruiken...bah!

Anoniem zei

Ik las laatst ergens dat azijn niet goed is voor je wasmachine. Het is tenslotte een zuur.
Raak in verwarring of ik dit nu wel of niet moet geloven.
Van vaatwastablet had ik vaker gelezen dat je witte was er stralend wit van wordt (met name okselverkleuringen weer stralend wit)

Meibloempje zei

Het lijkt me juist dat azijn kalkaanslag voorkomt...en dus beter voor de wasmachine dan wasmiddelen en wasverzachter (die ook nog vettige aanslag geven). Maar als iemand serieus andere informatie heeft hoor ik dat graag.

Anoniem zei

hoe gaat het met het wassen, al een update?

Meibloempje zei

Nee, Ik ben zo zuinig met wasmiddel, dat de fles Dash nog steeds niet leeg is...