Overal lees je het, iedereen twittert erover: De Huishoudbeurs. Een evenement dat zijn weerga niet kent. Als kind keek ik er erg naar uit om naar de Huishoudbeurs te gaan. Gratis ballonnen, pennen, stickers, potloodjes, doosjes met snoepjes...wat wil een kind nog meer! Het was er ook reuze interessant: mijn ouders kochten er dingen als keukenmachines, we bekeken demonstraties van pannen (met anti-aanbaklaag!) en aten ons ongans in de 'food'-hal, want het was tenslotte gratis.

Echtgenoot en ik zijn ook een aantal keer met zijn tweetjes naar de Huishoudbeurs geweest. Heel gezellig was dat. Maar toch kwam ik de laatste keer - een paar jaar geleden - met een soort ontevreden gevoel thuis.  Ja, het was best een leuk dagje uit, maar wat had je er eigenlijk aan? Die gratis pennen zijn aardig, maar geven het vaak al binnen enkele weken op. Stickers spaarde ik niet meer. Eigenlijk heb ik een hekel aan ballonnen. En de aanbiedingen leken thuis altijd minder geweldig dan gedurende de roes van de beurs.

Van al die jaren huishoudbeurs zijn enkele dingen slechts echt nuttig gebleken.
* Een theezetsysteem T4U (<--klik!) dat ik nog steeds dagelijks gebruik. Ideaal om thee van losse blaadjes mee te zetten. Echt geweldig.
* Een pottenopener die we bij Kuhne augurken kregen. Je kunt ze er tegenwoordig ook wel bestellen. En volgens mij kun je ze bij elke kookwinkel kopen.
* Snelverband dat zo om je vinger kleeft, erg handig voor wie veel met water werkt en een wondje aan zijn vingers heeft. Tegenwoordig overal te koop.

Verder niets. Zelfs de fantastische blikopener (geen scherpe randjes!) bleek wel fantastisch maar niet langer dan anderhalf jaar. De Ikea-opener die ik daarna kocht houdt het al tijden langer vol. Nou, op zoveel jaar huishoudbeurs maar liefst drie nuttige artikelen... 't is niet bepaald een overweldigende score.

En trouwens, nu ik eenvoudiger leven ambieer is naar de Huishoudbeurs gaan überhaupt een verspilling van tijd en middelen geworden.
Ten eerste kost het geld. Ik heb ook wel eens entreekaarten gewonnen, maar dan nog ben je geld kwijt voor benzine en parkeren. Ten tweede verkopen ze er vooral dingen die ik niet nodig heb, en die eigenlijk heel veel mensen niet nodig hebben. Ten derde kun je er vooral dingen proeven die ik nooit zou kopen: vol geur- kleur- en smaakstoffen. Waarom zou ik me er wel mee willen volstoppen als het gratis is? Ten vierde hebben we geen vijfendertig waardeloze pennen nodig, laat staan ballonnen, stickers (leuk voor de kinderen!) of andere troep die je dan maanden van het ene rommelnestje naar het andere blijft schuiven. Ten vijfde is het er verschrikkelijk druk en word je er vreselijk moe van. En last but not least word je er vanzelf hebberig en wil je binnen een kwartier na binnenkomst wél alles kopen, proeven en gratis meenemen. Die manipulatie en massahysterie staat mij - als ik weer bij zinnen ben -  nogal tegen. Dus naar de Huishoudbeurs? Mij niet gezien. Ik houd mijn beurs in huis.

3 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Ik wist niet eens dat hij al weer was moet ik bekennen... Ik heb niets met de Huishoudbeurs. Ik ben er ooit een keer geweest, en vond de drukte afschuwelijk.

Eigenlijk vind ik het een groot consumeerfestijn.

Karla zei

Eddy en ik zijn 1 keer geweest en nooit weer. Was één grote farce.
Je bent gewoon gek als je daarheen wilt. Nog nooit zoveel onzin bijelkaar gezien.

Trudy zei

Ik ben nog nooit op de huishoudbeurs geweest, en ik denk ook niet dat het er nog van gaat komen... Al die mensen op een kluitje en dan ook nog uit op gratis spullen..ik heb er helemaal niets mee. Ga liever lekker wandelen of zo..