Ik heb uit de bibliotheek het boek "Dat doen we zelf wel!" geleend, geschreven door Teunie Luijk. Voor velen van jullie is zij wellicht een bekende. Ze schrijft namelijk ook het blog "Eenvoudig leven". In de kolom rechts van deze post kun je de link naar haar blog vinden.
En hoewel haar leven over het algemeen totaal niet eenvoudig op mij overkomt (tien kinderen; zelf houthakken, broodbakken, sokken breien, jam koken, tuinieren, kippen houden, soep maken, groenten inmaken...Ze doet per dag minstens het tienvoudige van wat ik allemaal verricht) leest zowel het blog als het boek heel lekker weg.

In "Dat doen we zelf wel!" (ik vind het toch zo'n leuke titel...ik zie gewoon iemand voor me die de mouwen opstroopt, de handen in de zij zet en zich geen oor laat aannaaien door de commercie) vind je per seizoen een paar hoofdstukjes met verhalen over hoe Teunie de zaken aanpakt. Zelf cadeautjes en taart maken voor feestjes, de boodschappen in zo weinig mogelijk tijd (en zo goedkoop mogelijk) doen, en hoe weckt ze nu eigenlijk groenten, vruchten, vlees en cake... (ja...cake!).

Ik had het boek vooral uit nieuwsgierigheid geleend, ik verwachtte niet echt veel nieuws te leren omdat ik Teunies blog ook al lees, maar toch heb ik weer wat dingen gelezen waar ik iets aan heb. Misschien ook omdat je een boek toch anders leest dan een blog. Handig lijkt het mij bijvoorbeeld om de niet-bederfelijke boodschappen maar eens per maand te doen, aan de hand van een lijst. En die boodschappen dan laten bezorgen, zodat je er nauwelijks werk van hebt. Je grijpt nooit mis en daarnaast hoef je wekelijks alleen nog de verswaren te halen - voorzover die niet in je tuintje groeien of rondscharrelen. Ook het hoofdstukje over geldzaken vond ik echt interessante kost.

Sokken breien zal ik wel niet zo gauw gaan doen, maar afgezien van die voor mij overbodige informatie is het een echt leuk/Luijk boek geworden, op de smeu├»ge Teuniemanier geschreven. Voor iedereen die zuinig wil (of moet) leven is dit boek zeker een aanrader om te lezen, met als toegift een leuk inkijkje in het leven van een groot gezin.

3 reacties:

Peet's wereld zei

Jep ik heb het boek ook!!
En wecken of zelf sokken stoppen zal wel nooit mijn ding zijn. Toch is het heerlijk om het boek te lezen. Er zijn volgens mij maar heel weinig Teunies op deze wereld!
Maar als ik jou blog lees over het minimalisme vind ik dat ook geweldig!
Ik kan nog een hoop van je leren!!
groetjes van petra

sillie zei

ik vind het idd ook leuk om te lezen en raak er op mijn manier geinspireert van zal ik maar zeggen...:-)

Anoniem zei

tja, wat Teunie niet vermeld is dat alle kinderen hun eigen taken in huis hebben. Zo maakte haar dochter Maaike al op 7-jarige leeftijd de toiletten schoon.
Vind ik persoonlijk niet zo'n strak plan, en dat ze dan zoveel tijd overhoudt om te bakken (wat ze erg leuk vindt) is nogal logisch.
Ik schrijf dit niet om haar af te kraken maar wel om je te laten in zien dat zij helemaal niet 10 keer zoveel doet als jij, heel veel wat jij doet, besteedt zij uit aan haar kinderen!
Anita