Ik had het wel verwacht. In de winter ben ik minder goed in spullen wegdoen dan gedurende de rest van het jaar. Er zit nog een mechanisme in de mens - denk ik dan - dat ons toeschreeuwt: bewaar wat je bewaren kunt...je weet niet hoe lang de winter gaat duren! En dus hield ik mij een beetje gedeisd. Ik kocht zelfs een paar dingen zoals nieuwe laarzen.

Maar nu het niet meer vriest voel ik meteen weer hoe de ruimte in mijn huis lijkt te krimpen. Ik stoot mij aan plotseling overtollig lijkende spullen. Ik kan ineens papieren niet meer vinden (maar dat kan ook komen omdat ik heel erg met kasten aan het schuiven ben geweest). Het begint weer te kriebelen...ik wil opruimen! Dat is kennelijk het ritme van het leven: 's winters rust. In het voorjaar aan de slag.

En ik weet al waar ik nog kan minimaliseren. In de douche bijvoorbeeld. Hoewel er genoeg produkten zijn die 'alles-in-een' beloven te zijn, hebben wij vreemd genoeg alle vier een hele voorraad 'eigen' spullen. Eigen shampoo. Voor rood haar, donker haar en gewoon haar. Anti-roos, anti-klit, voor pluisvrij en soepel haar. Daarbij behorende crèmespoelingen.
Eigen tandpasta, tandenstokers, zeep, doucheprodukten. Daarom hebben we twee ladenkasten in de douche staan, en nog kunnen we niet alles kwijt. Dat kan anders.

Deze voorraden zijn opgehoopt toen ik nog meende flink te moeten inslaan telkens als er iets in de aanbieding was. Behalve dat het vreselijk veel plaats inneemt ben ik inmiddels helemaal tegen al die produkten. Het liefste zou ik het bij eenvoudige produkten houden, zo natuurlijk mogelijk. Biologische winkel. En dan niet voor iedereen een la vol andere tubes en shampoos, maar gewoon voor ons allemaal hetzelfde. Dat zou enorm veel ruimte schelen, en volgens mij ook stukken beter voor de gezondheid zijn.  Maar ja, weggooien is ook zonde. Dus we worstelen ons erdoorheen, en ik hoop alle haar- en huidverzorgingsprodukten op te maken, en daarna compleet over te stappen. Nieuwe voorraden koop ik allang niet meer, ook al is het nog zo goedkoop.

Zo. Mijn eerste nieuwe minimaliseerplan is een feit. Welkom in 2011!

1 reacties:

Consuminderen met Marianne zei

Ers taat een berg aan dat soort spulletjes van mijn dochter. Voor mij beperkt het in de douche tot Welede tandpasta, olijfzeep, shampo + deo van de natuurwinkel.