Eerder in mijn zoektocht in/naar minimalistisch leven ruimde ik mijn kledingkast al drastisch op. (Weet u nog? ---> Minimale vooruitgang.) Ik verminderde de hoeveelheid kleding naar maximaal zeven stuks van elk. Ja, ik weet het, dat is nog steeds veel. Dan kun je nagaan wat ik voor die tijd allemaal overtollig had.
Minder kleding hebben bevalt heel goed. Maar omdat ik 'nomadenbloed' heb - niet dat ik zo dol ben op reizen maar wel op veranderingen - hou ik ook van afwisseling. Dus probeer ik een evenwicht te vinden: Niet te veel kleding, wel geregeld afwisseling. Dat bereik ik door af en toe in de opruiming of in de kringloopwinkel iets te kopen, waardoor ik dan toch het prettige gevoel van 'iets anders' heb. Er gaat dan natuurlijk ook weer iets de deur uit.

Maar om te voorkomen dat ik bij die nieuwe leuke dingen weer andere bijpassende dingen 'nodig' zou hebben, moest ik wel een plan bedenken. Na een poosje kwam ik tot een oplossing. En nee, het is geen uniform - zo minimalistisch ben ik nu ook weer niet. (Hoewel een tuniek+wijde broek die voor alle gelegenheden geschikt zijn me wel handig lijken. Een beetje middeleeuws: wijde kleding die je niet voelt, in een kleur waarbij een hondehaartje hier of daar (of een vlek van het koken) niet opvalt.)

Mijn uitkomst is: alleen nog kleding in zwart, wit, grijs en blauw kopen. Ik weet door jarenlange ervaring dat ik felgekleurde kleren wel leuk vind - als ik ze koop. En ze staan mij ook wel. Maar vaak dragen doe ik ze niet. Ooit kocht ik rode schoenen omdat ik eens iets fleurigs wilde, maar ik heb ze met tegenzin gedragen, want ik ZAG ze de hele tijd. Ik wil mijn kleding niet continu zien als ik het aanheb.

De voordelen van deze beperking zijn enorm. Zo past alles uit mijn kledingkast nu bij elkaar - de stijl even daargelaten. In de (kringloop)winkel hoef ik alleen maar de rekken met zwarte, witte, grijze en blauwe kleding te checken. Dat scheelt een hoop tijd. Zwarte of blauwe laarzen of schoenen zijn altijd goed, en passen dus bij al mijn kleding. Ook de kleuren van mijn sokken en leggings kan ik nu beperken. 's Winters draag ik meer zwart en 's zomers meer grijs en wit. Blauw (grijs trouwens ook!) is er in zoveel verschillende tinten, dat het alsnog niet saai wordt. Ik heb felblauw, marineblauw, turquoise, grijsblauw, lavendelblauw, nachtblauw, denim... never a dull moment. En laten we de printjes, ruitjes, stipjes en streepjes niet vergeten. Variatie genoeg!

Heb ik toch enorme behoefte aan kleur, dan kan ik dat altijd met accessoires oplossen. Een felroze sjaal. Of een paar kleurige oorbellen. Ja, ik heb er een paar gehouden, ook na de opruimbui van twee weken terug.  :-)
Dit systeem bevalt me uitermate goed. Vooral omdat ik nu zeker weet dat als ik iets koop het bij al mijn andere kleding past. Grijs shirt met blauwe print? Helemaal oké. Zwarte blouse? Perfect. Zo heb ik ook uit de opruiming of de kringloopwinkel geen miskopen meer. En kan ik lekker blijven veranderen, ook met minder kleding. Want leven met enkel de spullen die ik nodig heb is prima, maar het moet natuurlijk wél leuk blijven. :-)

4 reacties:

Bespaarmama zei

Goed idee, vaak hebben we teveel kleding! :-)

Nog een tip (eigenlijk niet van mezelf, maar van iemand waarmee ik sport): zij koopt alleen maar zwarte lingerie, zodat alles matcht en je niet hoeft te zoeken naar een matchend setje.

Een andere tip die ik zelf gedeeltelijk toepas (met sportsokken): koop allemaal dezelfde sokken! Zo zit je niet met het zoeken naar dezelfde paren en is het geen ramp als er onverhoopt één van het paar verdwijnt :-)

Peet's wereld zei

Slim bezig hoor.
Ik neem ook vaak dezelfde kleuren maar eigenlijk zonder er bij na te denken.
Sommige kleuren liggen je toch beter.

Meibloempje zei

@ Bespaarmama: helemaal vergeten, maar dat doe ik ook al jaren. Ik koop alleen maar zwart ondergoed, dan matcht altijd alles. :-)
Wit wordt veel te snel grauw, daarom ik vond zwart praktischer.

En dat van die sokken pas ik vooral toe bij mijn dochter, die vaak sokken kwijtraakt. Zij heeft alleen grijze en zwarte sokken (toeval hoor, het is niet zo dat bij ons alles zwart en grijs is! Integendeel: in mijn interieur heb ik veel rood en oranje) en een weggeraakte sok is dus geen ramp.

Goed dat je ons nog even aan deze dingen herinnert.

Vlijtig Liesje zei

Dat geeft wel rust! Ik heb zelf dit weekend 8 vuilniszakken met kleding weggedaan. Ook van de kinderen hoor, dus niet alleen van mij. Ik wil ook een legere kast, en wil deze zomer ook eigenlijk niets nieuws kopen.