En als we dan toch bezig zijn de wasmiddelen te vervangen door soda en azijn, en de synthetische huid-en haarverzorgingsprodukten door natuurlijke, waarom dan ook niet de schoonmaakprodukten vervangen door lekker groene en goedkope middelen: azijn, soda en groene zeep! 

Online zijn heel wat artikelen te vinden over deze drie alleskunners. Op de site van AH, en dan onder het tabblad huishouden, kun je alleen al 388 tips vinden over schoonmaakazijn, 266 tips betreffende soda en 89 tips over wat je met groene zeep kunt doen.

En wat die drie musketiers niet kunnen, kan Ecover wel. Dan hoef je geen agressieve, bijtende middelen te gebruiken die je de adem benemen en die je slechts mag gebruiken met handschoenen aan in een goed geventileerde ruimte.

Waar ik ook erg tevreden over ben is Sodasan citrusreiniger. Deze allesreiniger (te koop bij de biologische winkel) kun je enorm verdund gebruiken, werkt heel goed en heeft een heerlijke natuurlijke citrusgeur. Met een flesje kun je iets van 1600 liter sop aanmaken! Sodasan past duidelijk ook in de categorie Goed, Goedkoop en Groen. 

In principe hoef ik dus in mijn aanrechtkastje niet veel schoonmaakmiddelen te stouwen; een flesje Neutral afwasmiddel, groene zeep, soda, azijn en een flesje Sodasan zijn voldoende voor allerlei soorten schoonmaakwerk. In het toilet gebruiken we Ecover toiletreiniger.

Wat zijn jullie goedkope en groene oplossingen voor het huishoudelijk werk?


4 reacties:

Wire zei

Ik gebruik sinds kort schoonmaakmiddel, afwasmiddel, wasmiddel en toiletreiniger van het Duitse merk Frosch. Goed voor het milieu en zacht voor de handen. Voor huid en haar gebruik ik zeep uit de turkse winkel. Bevalt allemaal prima.

Groetjes Wire

Anoniem zei

Mijn schonmaakmiddel? geen.
Niet schoonmaken levert je ook alle voordelen op:

Goed: Vooral voor jezelf (rust)
Goedkoop: Het kost je geen fluit
Groen: Dat wordt het vanzelf, als je dit maar lang genoeg volhoudt.
Met een beetje mazzel loopt het dan ook uit zichzelf naar de container



hahahahahahahahahah
;-)

Ik heb inmiddels de tip van wassen met soda en azijn overgenomen. Super!

Chrisjuh

Anoniem zei

oh btw.

mijn ervaring is dat groene zeep nogal een "gleer" achterlaat. Een beetje vette toestand.
Is daar ook een oplossing voor???

Consuminderen met Marianne zei

Zo ongeveer hetzelfde als jij, wel ander merk van de natuurwinkel. Als extra gebruik ik af en toe nog wat Dettol.