Ik heb alweer zin in een nieuw project. Daarom geef ik mezelf een nieuwe uitdaging: alles koken wat in De Dikke Vegetariër staat.

Ja, dat heb ik gewoon gejat van het boek Julie & Julia. Geweldig boek - dat ik bovendien las lang voordat de film uitkwam (op de een of andere manier voelt dat 'beter', maar dat zal wel weer een valsigheidje van mijn Ego zijn). Geweldig simpel idee ook: Alles koken wat er in het kookboek staat.
Ik heb een kast vol kookboeken (eergisteren nog allemaal verplaatst...), maar meestal pik ik overal maar een paar receptjes uit. Eigenlijk een beetje jammer. Dus beter goed gekopieerd dan slecht bedacht en ik ga al Marks recepten maken.

Waarom De Dikke Vegetariër? Omdat het eenvoudiger is bij een vegetarisch maal een stukje vlees te leggen dan van een vleesrecept een vegetarisch recept te maken. Omdat een beetje minder vlees wel zo goed is. Omdat ik het een fantastisch boek vind, en denk dat het de moeite waard is om alles te koken wat er in staat.

Hoe ga ik het aanpakken? 
Ik heb iets opgestoken van Julies worsteling met Julia's kookboek; een heel kookboek op volgorde afwerken is vragen om problemen. Want dat zou dan betekenen dat we drie weken achter elkaar tofu moeten eten gevolgd door acht weken peulvruchten. Geen goed plan.

Daarom heb ik de hoofdstukken van het boek verdeeld over de dagen van de week. Omdat er meer hoofdstukken zijn dan dagen van de week, doe ik op sommige dagen iets uit twee verschillende hoofdstukken.


Per hoofdstuk doe ik de recepten wél op volgorde. En de gemaakte recepten die geschikt zijn voor het avondeten vul ik aan met andere gerechten om tot een complete maaltijd te komen. Want we eten natuurlijk wel elke dag groente, en niet enkel op donderdag. (Sorry, J.)



Mark & Me
Het boek van Mark Bittman bevat tweeduizend vegetarische recepten, dus als ik per week tien verschillende recepten maak ben ik binnen een jaar door het hele boek heen. Dat wordt mijn uitdaging: tussen nu en 28 februari 2012 alles koken wat in Mark Bittmans 'Dikke Vegetariër' staat. Voor zover mogelijk. Want ik geloof niet dat hier een winkel is die Japanse zeewier verkoopt. Of edamame. Ik moet er dus nog even over nadenken hoe ik de 'onmogelijke' recepten ga aanpakken.

3 reacties:

Haagje zei

Leuk plan! Ik ga er eens over nadenken om ook zoiets te doen. Dat boek van Julie & Julia gaat dus over eten, goh dat is er dan ook eentje die op mijn verlanglijstje komt.

Liefs, Haagje

Ariska zei

Aah, superleuk! Gaat je vast wel lukken. Ik hoop wel dat het ook nog allemaal eetbaar is enzo, want ik ben natuurlijk wel degene die het moet opeten. Haha.

Anoniem zei

Geweldig idee!
Ga het boek eens uit de bieb halen om te zien of ik ook zo enthousiast ben.
Ik fiets regelmatig langs een hele grote chinese toko. Wil daar best wel eens kijken als je iets zoekt.

groet Sandra