Ik was donderdag begonnen met mijn Mark&Me project, een beetje vreemd zo midden in de week, maar wat zou de maandag beter maken dan de donderdag? Ik weet het ook niet.

De eerste gerechten uit elk hoofdstuk zijn vrij simpel. Ik vond dat ik het onderdeel 'gekookt ei' (woensdag) niet echt apart hoefde te maken, want er gaat zelden een dag voorbij dat ik geen ei kook. En ik hanteer een waterdicht systeem: opzetten in koud water, wekkertje op tien minuten = een precies-goed-ei.

De gekookte/gestoomde bladgroenten waren ook een makkie natuurlijk. De meest eenvoudige manier om groenten te bereiden, en dat doe ik echt heel vaak. Geen bijzonderheden.

De pasta met knoflook en olie zorgt voor wat problemen. Dochter A. heeft namelijk een ernstige afwijking: ze wordt ziek van knoflookgeur. Dus dat gerecht zal ik inhalen op een dag dat zij niet thuis eet. En dat zal dan wel met nog een paar recepten gebeuren. Want een project is leuk, maar ik ga mijn kinderen er niet voor uit huis jagen. Onthouden: misschien wordt het tijd dat ik met knoflook ga koken als ze op haar veertigste nog steeds thuis woont.

Witte rijst. Oeh, moeilijk. Wij eten vrijwel altijd zilvervliesrijst. Maar vooruit, voor dit project heb ik dan maar weer eens witte rijst gekookt. Wie weet kwam het op de manier van Mark Bittman eindelijk eens goed en werd de rijst niet te klef of te nat. En inderdaad, de rijst werd fantastisch. Ik heb iets nieuws geleerd! Namelijk: het water moet slechts 1 vingerkootje boven de rijst staan...terwijl ik 'de rijst opzetten in ruim water' altijd opvatte als 'ongeveer twee keer zoveel water als rijst'. Perfecte droge losse rijst. Voor het eerst. Ik vind dit project nu al leuk.

De haver-appelkoekjes heb ik ook gemaakt. Maar omdat ik geen gedroogde appels had, en het recept zei dat ik die mocht vervangen door elke andere soort gedroogd fruit, heb ik ze gemaakt met pruimen. Haver-pruimenkoekjes dus. En lekker dat ze waren!

Een opmerking heb ik wel: In het recept stond dat je de koekjes moest bakken op een niet-ingevette bakplaat. Dat leek me wat vreemd, en dus heb ik het grootste gedeelte van de koekjes (eigenwijs) op een stuk bakpapier-op-een-bakplaat gebakken, en een klein gedeelte op een niet-ingevette bakplaat. Voor het geval dat dat echt heel veel verschil maakte. Nou, het maakte veel verschil. De koekjes van het bakpapier waren perfect, en die zonder bakpapier moest ik van de bakplaat afbikken. Dat leverde een flinke bak koekkruimels op.

Die koekkruimels heb ik toen maar verwerkt in een trifle-achtig toetje met zelfgemaakte custard, yoghurt en een scheutje limonade. Waarvan Echtgenoot  - afgeleid door de iPhone - toen dacht dat hij appelmoes of rabarber met muesli zat te eten met iets roods, 'maar geen limonade want dat zou jij nooit doen...'
Daarmee heb ik nog iets geleerd: ik heb meer van die glutenvrije sojavrouw in haar muesli-jurk die Brigitte Kaandorp zo beeldend beschrijft dan ik dacht. En ik sta bij Echtgenoot kennelijk bekend als limonade-nazi.

Edamame met tomaat en koriander. Dit recept heb ik pas gisteren bereid. Eerste opgave was: waar vind ik in vredesnaam edamame (jonge sojabonen)? Ik kreeg al wat tips van lezers (dank u) maar het geluk hielp mij een handje. Bij het ophalen van mijn biologische groentenpakket zag ik ze zomaar staan. In de reformwinkel. Dus dat probleem was veel sneller opgelost dan ik had kunnen vermoeden. Goed, het waren geen verse of bevroren edamame, maar ik ben tevreden. Het gerecht was eenvoudig te maken, en heel smakelijk (bij de witte rijst). Bijzonder: Dit is de eerste keer dat dochter A. peulvruchten heeft gegeten zonder te kokhalzen...iedereen vond het lekker en de bordjes zijn helemaal leeg gegaan!

Conclusie: De eerste halve week van Mark&Me is een succes! Nou ja, afgezien van dat geweldige maar miskende toetje. Voor straf zal ik maar eens een glutenvrije sojataart bakken, dat zal ze leren...

1 reacties:

Anoniem zei

Ha! Limonade-nazi! Geweldig!!
Knap hoor, de Mark&Me contest!

Ik ben zelf aan het bezuinigen geslagen.
Ondanks ons strakke budget merkte ik dat ik steeds meer ditjes en datjes kocht. Zogenaamd nodig.

Vandaag heb ik me keurig aan mn uitgewerkte lijstje gehouden, and guess what?
Ik heb 55 euro uitgegeven voor tien dagen boodschappen. En dat terwijl ik 90 euro had begroot.
Kicken!
Okay ik had mazzel want ik hoefde nog geen luiers te kopen, en ik kon sjoemelen omdat ik nog 2 kipfiletjes in de vriezer had liggen...maar toch...:-)

Dit wordt voorlopig maar weer mijn uitdaging.
35 euro besparen op wekelijkse boodschappen is voor de kids 3 keer naar het speelparadijs ( n soort apekooi maar dan leuker, schoner en gewoon hier in H.), en anders na twee maanden een nieuw paar laarzen voor mij :-)