Het is een goed idee, elke dag een recept uit De Dikke Vegetarier. Zo deed ik deze week weer nuttige vaardigheden op. Wat te denken van ovengebakken tofu? Ik wist nooit zo heel goed wat ik met tofu aanmoest - ik had wel een lekker receptje uit het Groot Leven Lang Fit Kookboek ('stedda eiersalade') maar dan was het niet meer herkenbaar als tofu. Nu wel. En dit recept is simpel en nog lekker ook. Ik betrapte mezelf erop dat ik stukjes gebakken tofu liep te peuzelen alsof het chips waren. Need I say more?
Het is echt eenvoudig: neem een blok tofu, druk het vocht eruit, bestrooi aan alle kanten met zout en zet een uur op een stukje bakpapier in de oven. De tofu wordt bruin, van buiten stevig, van binnen zacht. Ik heb de tofublokjes - die ik niet al opgegeten had - door een salade gegooid. Lekker.

De eenvoudige groene salade was trouwens ook verrukkelijk. Soms raken we zo gewend aan salades overladen met een veelvoud aan groenten, kruiden en smaakmakers dat we vergeten dat gewoon slabladeren met wat azijn en olie ook een delicatesse zijn. Back to basics met dit recept. Wel lekkere (biologische) sla nemen natuurlijk.

De eenvoudige groentebouillon was ...eenvoudig, inderdaad. En voor een maaltijd wat weinig, dus heb ik er maar een soep mee gemaakt. Zuurkoolsoep om precies te zijn. Ook uit DDV. Die smaakte geweldig en ging erin als koek. Bij die soep serveerde ik maïsbrood, en dat is een blijvertje...er werd om gevochten. En dat terwijl ik niet eens het goede maïsmeel had gebruikt. Volgende keer nog lekkerder?

Het roerei at ik als lunch, en ik ken nu de fijne kneepjes van het roerei bakken: beginnen met een koude pan, en zorgen dat het mengsel niet droog wordt.

Voorgekookte groenten zijn niet zo onsmakelijk als het klinkt. Blancheer de groente, koel het snel terug, bewaar het daarna tot twee dagen en bak het met een beetje boter en een van de vele (in het boek) genoemde smaakmakers op. Omdat het nu eenmaal een recept was en ik het van mezelf moest maken, deed ik het. Maar wat kwam het me de dag daarna goed uit dat ik al groente klaar had! Een goed recept dus om te onthouden. Ook praktisch als je bang bent dat je groente verlept.

Pasta met verse kruiden. Nog niet gemaakt. Omdat we de dag daarvoor ook al pasta aten... met voorgekookte en opgebakken courgette, namelijk. En omdat het recept ook weer een grote hoeveelheid knoflook vereiste en er mensen in dit huis ziek worden daarvan.

De zilvervliesrijst behoeft geen uitleg (nou ja, tenzij iemand denkt die nodig te hebben, dan wil ik daartoe nog best een poging doen hoor...) en de haver-wortelkoekjes zal ik morgen maar gauw inhalen - sorry kinderen, maar die drie rollen chocoladekoekjes uit de aanbieding gingen er geloof ik ook wel in? Ze waren in ieder geval verdraaid snel op.

De snelle edamame met sojasaus heb ik gisteren bereid. Maar dan met tuinboontjes (mocht volgens het recept) en geserveerd op een restantje opgewarmde rijst. Volgens echtgenoot Heel Erg Lekker.

Week twee zit er op; op zondagavond was na elf dagen koken de tussenstand: dertien bereide recepten, drie nog in te halen recepten. Niet slecht, al zeg ik het zelf.

0 reacties: