Eindelijk was deze week de fles wasmiddel leeg. En kon ik gaan experimenteren met het wassen met alleen soda en azijn. Ik heb drie wassen gedraaid, twee op 60 graden (washandjes, handdoeken e.d.) en een kledingwas op 40 graden. Wat kleding betreft ben ik tevreden. En ook de eerste handdoekenwas was prima, alles schoon en geen 'geurtjes'. Maar de tweede 60-gradenwas vond ik niet fris ruiken. Het was nu ook weer niet echt zo dat het stonk, maar het rook ook niet 'schoon'. Misschien omdat er ook een dweil bij zat?

Nu weet ik niet in hoeverre we bij het gebruik van een normaal wasmiddel bedonderd worden door onze neus: het ruikt fris dus het zal wel schoon zijn. Voor hetzelfde geld is mijn was nu precies zo schoon, alleen zonder chemisch fris luchtje. En ik vermoed dat wanneer het weer het weer toelaat om de was buiten te drogen, dit probleem ook uit de weg geruimd is. Mijn droogmolen staat helaas op het noorden, en zolang de tegels van het terras niet droog zijn is het niet 'drogend' genoeg om was te drogen, aldus een oude wijsheid die ik van mijn vorige buurvrouw leerde. Niets ruikt zo lekker als door de zon en de wind gedroogde was.

Ik ga deze week nog door met testen. Als ik het echt niet langer aankan dan moet er toch maar een klein beetje Ecover wasmiddel bij sterk vervuilde was.

3 reacties:

vlasje zei

Of een druppeltje lekker frisse etherische olie, bv citroen, of dennen.

Anoniem zei

Dat is een goeie tip, Vlasje! Dat ga ik gelijk proberen!

Meibloempje zei

Ja, dat klinkt wel lekker... eens zien of mijn reformwinkel zoiets heeft. En of het geen allergische reacties opwekt.