Toevallig (in verband met mijn vorige blogpost) las ik gisteravond ook nog dit - in een boek van Ruediger Dahlke:

Der Charme der Einfachheit ist für diejenigen, die ihn noch nicht kennen, überwältigend. Weniger kann soviel mehr sein!
Wer einmal gelernt hat sich über all das zu freuen was er nicht, oder besser nicht mehr braucht, geniest einen Bummel durch die Stadt auf ganz eigene Art. Nichts zu brauchen ist ein wundervolles Gefühl. Sagt es uns doch, dass wir alles haben, was wir brauchen. Wer glaubt, Glück mache aus, alles zu bekommen, was man wolle, der wird dieses Ziel nie erreichen. Wer aber erkennt dass er nur alles zu wollen braucht, was er bekommt, ist bereits am Ziel und glücklich. Glück können wir nicht machen, aber wir können es geschehen lassen. Oft brauchen wir nur aufzuhören mit all dem machen und das gluck stellt sich von ganz allein ein.

Voor degenen die het Duits niet machtig zijn hier een vertaling.

De charme van de eenvoud is voor diegenen die haar nog niet kennen overweldigend. Weinig (minder) kan zoveel meer zijn! Wie eenmaal geleerd heeft blij te zijn met alles wat hij niet, of liever gezegd niet meer, nodig heeft, geniet op een totaal andere manier van een wandelingetje door de stad. Niets te hoeven hebben is een wonderlijk gevoel. Het vertelt ons namelijk dat wij alles hebben wat we nodig hebben. Wie meent dat geluk betekent alles te krijgen wat men wil, zal zijn doel nooit bereiken. Wie echter erkent dat hij alleen maar alles hoeft te willen wat hij krijgt, heeft zijn doel al bereikt en is gelukkig.

We kunnen geluk niet maken, alleen maar laten gebeuren. Vaak hoeven we alleen maar op te houden met 'doen' [zoeken?! - meibloempje] en dan dient het geluk zich vanzelf aan.

5 reacties:

vlasje zei

Als ik door de stad loop en alle etalages zie, denk ik vaak; heerlijk, dat hoef ik allemaal Niet te kopen!!

Vlijtig Liesje zei

Mooi! Soms kan de Duitse taal toch ook mooi zijn zeg.

Anoniem zei

Hey...geen inspiratie meer?
Ik mis je blogs!!!

Chrisjuh

Vlijtig Liesje zei

Ik vind het mooi!

mevrouw Jee zei

Wat een mooie tekst! Zo is het helemaal.