Ik heb een boek gelezen van James L. Wilson over bijnieruitputting. Omdat ik alle symptomen op mij van toepassing vond, leek het me nuttig dit boek te lezen. Op www.centralpoint.nl kun je het zonder verzendkosten bestellen.

Het boek is makkelijk te lezen, geeft uitleg, tests en wat je kunt doen aan bijnieruitputting.
Grappig genoeg komt alle informatie die ik de afgelopen tijd had verzameld hierin weer terug.

1) Veel water drinken is gezond, maar put je bijnieren nog erger uit wanneer je niet zorgt voor aanvulling van mineralen. Dit kun je doen door in elk glas water wat (mespuntje) biologisch zeezout/himalayazout op te lossen. Ditzelfde las ik ook in het boek van Dr. Batmanghelidj. (Zie de boeken, in de rechterkolom)

2) Feitelijk moet je minimaal vier keer per dag eten. Sowieso ontbijten, voor 10:00 uur, en daarna een vroege lunch (voor 12:00 uur), en een maaltijd tussen 14:00 en 15:00 uur omdat je bijnieren insuffen tussen 15:00 en 16:00. Dat veroorzaakt de namiddagdip, en die kun je voorkomen door rond 15:00 nog iets te eten.  Ditzelfde leerde ik ook van Meijke van Herwijnen.

3) Om je bijnieren de kans te geven te herstellen moet je voldoende rust nemen. Het liefst voor 22:00 naar bed, en als je de gelegenheid hebt uitslapen tot 09:00. Dit leerde ik ook van mijn moeder, die altijd zegt: 'Uitslapen begint met vroeg naar bed gaan', en (bij elke mogelijk aandoening:) 'Gezond eten, en vroeg naar bed!'

4) Toevalligerwijs blijkt  het herstel van je bijnierfunctie ook samen te hangen met 'opkomen voor jezelf'. 'Opkomen voor mezelf' is iets wat ik de afgelopen tijd als 'mantra' had, om nu eens echt van de suiker af te blijven. Voorheen had ik moeite met het afwijzen van zoetigheid in sociale situaties - thuis lukte het best om gezond te eten, maar elders...

Nu ik heb vastgesteld dat het afslaan van dingen die ik niet echt wil eten niet onbeleefd of ongezellig of een afwijzing van gastvrijheid, maar gewoon opkomen voor mijzelf is, is het plotseling een stuk makkelijker geworden.

Wil je je bijnieren weer op gang helpen, moet je wel opkomen voor jezelf: op tijd naar bed gaan, gezond eten, overbelasting vermijden, competitie vermijden, energiezuigers vermijden...

Kortom, voor iedereen die last heeft van vermoeidheid, uitputting, pijn, fibromyalgie, CVS, hypoglykemie en vele andere dingen is dit boek beslist een aanrader.

* Naschrift: Dr. Wilson heeft ook een website, waar informatie te vinden is: http://www.adrenalfatigue.org/health-tips.html

In Nederland is er een forum voor hormonale disbalans: Klik Hier

0 reacties: