Sinds mijn moeder - toen ik 15 jaar was - "Een leven lang fit" deed, heb ik een voorkeur voor 'natuurlijk eten'. Dus geen pakjes of zakjes, maar biologische groenten en vlees. Zelf koken. De kinderen kregen nootjes en rozijnen in plaats van snoep. Havermoutpap kook ik, en boekweitgrutten. Zo'n bijna-irritant reformwinkeltype ben ik.

Door de jaren heen heb ik niet veel gedieet. Toen ik 18 was woog ik 52 kilo, toen ik trouwde was ik een jaar later (!) tien kilo aangekomen. Daarna was het wel redelijk stabiel. Totdat ik bedacht dat 65 kilo te zwaar was. En ik zes weken Leven lang Fit ging doen, waardoor ik 6 kilo afviel, waarna het fruit mijn neusgaten uitkwam, en ik ermee kapte. Daarna kwam ik weer aan, maar toen was ik ineens 69 kilo. 

Nouja, ineens...tussendoor kreeg ik nog twee kinderen. En aangezien ik uit een zwaarwichtige familie kom, waar alle vrouwen 'ontploffen' als ze eenmaal kinderen hebben gekregen dacht ik dat het erfelijk/hormonaal was. Enfin...na een paar jaar begon dat me weer te vervelen en deed ik een Sonja Bakker-poging. Maar al die verplichte koeken was niks voor mij. Exit Sonja. Na die tijd werd ik natuurlijk nog wat zwaarder. Dus daarom besloot ik niet meer te diëten.

Met inmiddels een kast vol gezonde kookboeken (Gillian McKeith, Annemarie Postma, Meijke van Herwijnen, De Dikke Vegetarier) besloot ik dat ik zelf wel slank kon worden. Of kon afvallen. Of, nou ja, in ieder geval gezond kon eten.

En daarom vond ik het zo vreselijk oneerlijk dat ik steeds dikker werd. Want zeg nou zelf: Ik drink ECHT alleen maar kruidenthee en water. Ik eet gezond, heb zelf een moestuintje. Ik maak mijn macaronisaus zelfs zelf. Chips doe je me geen lol mee (E621!) en snoep ook niet. Ik wandel minimaal 2 x per dag met de hond. Ik heb geen eetbuien. Chocola eet ik alleen voordat ik ongesteld word, en zelfs dan geen hele reep. 

EN TOCH WERD IK STEEDS DIKKER...de laatste drie jaar zelfs sneller. Okee, het kon de leeftijd zijn. Ik was dus eigenlijk onschuldig slachtoffer van verkeerde hormonen. Als er iemand het verdient (met zulke eetgewoonten) om dun te zijn, dan ben ik het toch zeker!

Toevallig...?
Ik besloot vorige week een dagboek bij te houden van mijn eetgewoonten. Stel je voor, misschien hield ik mezelf wel voor de gek en verdrong ik de helft van wat ik at. Zelfs het dagboekje gaf mij geen inzicht. Ik eet niet extreem veel. Ooit grapte mijn zus eens dat een 'eetbui' in mijn geval hooguit betekende dat ik een hele appel opat... 

Eergisteren hoorde ik over iemand die veel was afgevallen met WW-online. Dat interesseerde me, en ik wilde me er wel eens in verdiepen. Ik vond online een puntenlijst en besloot die voor de grap eens naast mijn eetdagboek te leggen. 

En schrok me wezenloos toen ik erachter kwam dat ik weliswaar niet veel, maar wel verkeerd eet. Mijn gemiddelde per dag zat boven de 60 punten. Waar ik er 29 mag hebben. De waarheid bleek hard en mijn 'gezond leven' waanzin.

Reden dus om de WW-site maar eens te bezoeken. Vroeger stond WW me nogal tegen, omdat de points vooral op calorieën gebaseerd waren, en ik vind dat niet elke calorie gelijk is. Verder trok die cursus (bezoeken) me ook niet aan. 

Maar nu is het anders. De pro-points komen erg logisch op mij over, omdat er rekening gehouden is met meer dingen dan alleen calorieën en vet. Het feit dat groente en fruit nul punten kosten vind ik heel slim. En de online methode spreekt me aan omdat ik nogal computerliefhebber ben.

Kortom. Vanuit het niets ben ik ineens bij Weight Watchers verzeild geraakt. En ik probeer nog steeds van de schrik te bekomen.

1 reacties:

Prakkie zei

Hoi Meibloempje,

Mijn moeder is ooit bij de WW geweest (met veel succes!). Kregen haar zelfs aan het eten van vis, wat mijn moeder daarvoor verafschuwde. Maar ja...

Maar het mooiste was - en daar kon mijn moeder ook vreselijk om lachen - dat de meest simpele dingen werden aangeprezen als exquise! Onder de wervende uitroep: "Za-lieg dames, za-lieg!"

Al was het een stronk bleekselderij gedoopt in water: za-lieg dames, za-lieg.

Maar wat een uitstekend format die WW. Daar geen geen goeroe of pot met afslankpillen tegenop.

Dag!