Inmiddels ben ik twee dagen aan het WW-en. Het gaat prima. Soms heb ik een beetje last van mijn maag, ik geloof dat veel rauwe groenten me nog niet zo bekomt. Maar me aan de punten houden lukt goed.

Iemand vroeg hoe ik in vredesnaam aan 60 punten kwam op een dag. (VOORdat ik met WW begon, dus!) Dat is nog niet zo moeilijk als het lijkt. (helaas! kan ik wel zeggen)
  1. Ik geloof in groenten en fruit. Maar 5 keer per dag lukte me niet echt.
  2. Ik merkte dat ik van koolhydraten erg opgeblazen wordt. Ik hing dus een manier van eten aan die voorschreef: pas op met koolhydraten, maar wees niet bang voor vet. En dat was ik dan ook niet. LOL.
  3. De helft van de maand dacht ik: Het leven moet wel leuk zijn, en ik geniet gewoon erg van eten en van koken, dus in mijn eten moet ik niet gaan schrappen.
De andere helft van de maand dacht ik: maar als ik dik word heb ik OOK geen lol in mijn leven. Ik switchte dus nog wel eens hoewel de basis gezond bleef. Vond ik.

4) Wat voor mij goed werkte was vier keer eten in plaats van drie. Dan had ik minder behoefte aan tussendoortjes.
5) Calorieën vond ik onzin. Want 100 calorieën uit groente is toch iets heel anders dan 100 calorieën uit een snicker.

Combineer die vijf dingen en je komt op een dieet uit dat ongeveer zo ging:

‘s Morgens een bakje yoghurt of kefir met muesli en fruit, soms nog wat amandelen (gezond!) en rozijnen. Daarover gezonde omega 3-6-9-olie en wat lijnzaad. Plus een paar glazen water. Brandnetelthee erbij - helemaal goed toch?

Sommige dagen maakte ik havermoutpap of boekweitgrutten. Met sojamelk.

Om elf uur lunch : twee biologische boterhammen met roomboter (gezond vet, tenslotte) en biologische jonge kaas of geitenkaas of biologische pindakaas. Eventueel nog een stuk tomaat of komkommer. Maar het kon ook in de oven gebakken vis zijn met groenten. En mayonaise, want bij Leven lang Fit mocht je altijd mayonaise dus dat kan niet ongezond zijn. (Tja, neem me niet kwalijk, maar dat was toch wel een van de betere punten van een Leven lang Fit.)

Om drie uur de volgende maaltijd - officieel een bakje sla of zelfgemaakte soep, maar in de praktijk werd dat ook wel weer eens een boterham met boter en beleg. Lekker laagje (gezond vette, toch?) pindakaas erop, of een gebakken ei. Misschien nog een handje noten erbij. Eventueel een stuk fruit.

Avondeten: gewoon, avondeten. Geen restricties. Nou ja, ik ben erg dol op kip. Vooral op een knapperig korstje. OMG schrok ik eventjes toen ik de punten zag voor kip met vel!
Oja, en hartige taart maakte ik ook graag. Bladerdeeg, eitjes, slagroom en groenten, dus supergezond. Dacht ik.

Maar een lunch was ook wel eens een pizza. Omdat ik ‘altijd’ zo gezond at, kon dat wel voor een keertje. En die tompoes, 1 x per jaar, daar moest ik dan niet moeilijk over doen, anders werd ik zo’n biologische glutenvrije sojavrouw....( En de week daarna was het natuurlijk ‘dat gebakje, 1 keer per jaar.” Of de snicker. Je snapt hem wel, denk ik.)

Het probleem was dus dat de theorie en de praktijk nogal uit elkaar lagen. In theorie at ik heel gezond, en in de praktijk at ik ook wel veel gezonde dingen, maar wel de meest vette gezonde dingen. Ik begin nu te snappen dat je ook van gezonde vetten niet te veel moet nemen.

Zoals ik het nu bekeken heb moet het goed mogelijk zijn om met WW-online op ‘mijn’ manier (in elk geval volgens ‘mijn’ theorie) te eten (minder koolhydraten, geen angst voor vetten, vier keer daags eten, weinig suiker), alleen zal ik nu de points in de gaten houden, en dus hopelijk afvallen. En vooral, hopelijk, een iets stabielere manier vinden om met voedsel om te gaan. Waarbij theorie en praktijk dicht bij elkaar liggen.

0 reacties: