Sinds oktober vorig jaar had ik mijn 'budget' in excel gelaten voor wat het was, in het kader van relaxter leven. Een paar weken geleden vroeg ik me ineens af of mijn pijnklachten niet toevallig waren ontstaan in dezelfde tijd als ik gestopt was met mijn budget-controle. Ja, dat was wel het geval. En omdat je nooit kunt weten wat de oorzaak is van pijn (misschien ben ik wel vreselijk verkrampt omdat ik onbewust denk de controle kwijt te zijn)  heb ik een paar weken terug mijn budgetplan weer opgesteld. Maar wat een werk...en uiteindelijk komt het toch neer op achteraf invullen wat ik uitgegeven heb, want alles vooraf in potjes/envelopjes opsplitsen is werkelijk geen doen. Daarvoor zijn er veel te veel verschillende potjes.

Maar op het blog van Teunie (Eenvoudig leven) las ik een geweldig idee. Een budgetmeter. Je rekent uit wat je per maand kunt uitgeven naast de vaste lasten, en je maakt een staatje waarop je je uitgegeven bedragen inkleurt. Daardoor heb je meteen overzicht hoe je ervoor staat in de maand, zonder enorm veel dingen te hoeven bijhouden. Hoe simpel kan het zijn.

Ik moest mijn budget er eerst iets voor aanpassen (ik had alles per onderwerp bij elkaar, maar ja, de auto kent vaste kosten en variabele - die zijn nu dus verdeeld over vast en variabel en staan niet meer bij elkaar).  Uiteindelijk kon ik vaststellen hoeveel er per maand binnenkomt en hoeveel er aan vaste kosten weer uitgaat. En dan bleef vanzelf een bedrag over dat we maandelijks aan variabele kosten kunnen uitgeven. Dat heb ik (iets naar beneden) afgerond op 1000 euro. Daarna heb ik een tabel geprint van 50 rijen en vier kolommen. Elk vakje staat nu voor 5 euro. Alle uitgaven per dag kleur ik in.

En zo zag ik in een oogopslag dat ik op 1 juli al 115 euro had uitgegeven - omdat het bedrag niet langer versnipperd wordt over posten als kleding, boodschappen, boeken...enzovoorts. Oeps! Al 1/10e van het variabele maandbudget opgemaakt op dag één!

Uiteraard werkt het visuele aspect hier goed mee, het is nu voor ieder gezinslid duidelijk hoe we ervoor staan deze maand. En ook leidt het tot een gezonde uitdaging om de tabel niet helemaal vol te kleuren. Het bespaarde geld kunnen we dan misschien in een potje voor een vakantie doen.

Dankzij Teunie heb ik dus weer een sprong vooruit gemaakt in mijn geldmanagement. Waar blogs lezen toch niet goed voor is!

2 reacties:

Trudy zei

Mooi te lezen hoe jij dit uitgewerkt hebt! Ik had het gisteren aan tefel ook al aangehaald, het idee van Teuni en mijn man vond het een goed idee. Nu zie ik hoe je het kunt vormgeven. Dank je wel!

Anoniem zei

en is de rugpijn nu ook over? Dat zou helemaaaal ideaal zijn!

gr chrisjuh