In het Flow vakantieboek dat ik van Echtgenoot kreeg vorige week, zaten mooie kaartjes met spreuken. Ik ben dol op uitspraken waar je wat aan hebt. Je kunt ze makkelijk onthouden en je er stevig aan vastklampen als je het even moeilijk hebt.
Zo heb ik mijzelf op zevenjarige leeftijd door het diplomazwemmen en op bijna twintigjarige leeftijd door mijn bevalling heengepraat: 'Bijna iedereen kan het, dus jij ook wel!' Zo hield ik mijn overspannen zenuwen in bedwang. Met succes, overigens.
De uitspraak van Henry Ford "Whether you think you can, or you can't, either way you're right," (of je nu denkt dat je het kunt, of dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk) is dan ook een uitspraak die mij op het lijf geschreven is. Want als je er al vanuitgaat dat iets niet lukt, hoe groot is dan de kans dat je het gaat volbrengen? De motivatie is dan toch al niet aanwezig? En wij weten allemaal hoe belangrijk motivatie is.
Daar zit hem dus een klein beetje de kneep. Ik geloof dat ik kan afvallen. Geen probleem. Maar op een of andere manier ben ik de afgelopen jaren zo bang gemaakt (door boeken, bladen etc.) voor het jojo-effect dat ik bijna niet kan geloven dat iemand ook een gezond gewicht kan behouden. Het jojo-effect leek een onontkoombaar gegeven. En dat is natuurlijk gevaarlijk, als ik dat geloof.
Er is al wel iets veranderd, anders was ik nooit aan WW begonnen. Waarom aan een dieet beginnen als je bij voorbaat al denkt dat het nutteloos is, tenslotte...
Ten eerste ken ik iemand die altijd (van jongs af aan) behoorlijk gezet is geweest, toen is gaan afvallen en nu al een jaar of zes maatje 36 heeft. Schandalig, ik bleef maar wachten tot ze weer dik zou worden, want dat was onvermijdelijk in mijn ogen, maar het gebeurde gewoon niet!
Dat was de eerste aanzet tot een klein beetje geloof in 'blijvend' slank zijn. Daarna las ik verhalen zoals van Wendy, die nu een jaar op gewicht is. Een andere finalist van de WW- Healthy Life awards is al vijf jaar op gewicht! En dan denk ik (nog een beetje verbijsterd, dat wel): het kan dus echt!

Het 'enige' wat je ervoor moet doen is de rest van je leven je voedselinname monitoren. Sommige mensen in de WW community zeggen: 'We hebben levenslang', maar dat zal - hoewel het natuurlijk 100% waar is! - niet mijn quote worden, want dat doet me een tikje te veel aan een gevangenis denken.

Een uitspraak van Dolly Parton zou het weer wél kunnen worden: 'If you want the rainbow, you gotta put up with the rain.' (Als je de regenboog wilt, moet je de regen wel accepteren).
Ja, ik wil die regenboog. En het liefst ook die pot goud aan het einde! Ik wil een gezond BMI, ik wil me lekker voelen, ik wil maat 40. En de regen die ik daarbij krijg? Dat is het levenslang blijven opletten. Nooit meer gedachtenloos dingen wegkauwen. Bladerdeeg op rantsoen. Zorgen dat ik elke dag iets meer beweeg dan alleen mijn vingers op mijn ultraslanke toetsenbordje. Elke dag 8 glazen water drinken.

Eigenlijk zou het het beste zijn weer te leren genieten van regen, dan heb je altijd plezier. Dat deed ik als kind ook. Dus het is mogelijk.
Nothing is Impossible. The word itself says 'I'm Possible...' deze komt van Audrey Hepburn. En die was slank. :-)
Ah. Ik weet ineens nog een geweldige quote. Van mijn grote liefde Mary Poppins: Anything Can Happen If You Let it. (Alles kan als jij het laat gebeuren).

Aanmoedigend! Hoewel, dit is er wel eentje met een dubbele bodem. Ga maar na: Je kunt afvallen als jij het laat gebeuren. Je kunt op gewicht blijven als jij het laat gebeuren. En je kunt...weer aankomen...ehhh....


als jij het laat gebeuren.

0 reacties: