Ik heb een paar leuke sjaals en sjaaltjes. Altijd handig tenslotte om een saaie outfit wat op te fleuren of om op een net-te-kille dag iets minder koud te worden. Alleen droeg ik ze nooit zo vaak als ik eigenlijk zou willen. Dat zit zo: Ik weet nooit zo goed hoe ik ze charmant moet vastmaken. En eindelijk had ik dan wel een methode gevonden waarbij ik er een leuke modieuze knoop in maakte die dan ook nog goed bleef zitten, maar eigenlijk vond ik het niks, zo'n knoop op borsthoogte. Nog wat extra volume op een plaats waar al volume genoeg was, zeg maar. En dan waren er ook nog sjaaltjes die van zulke gladde stof zijn dat een knoop er eenvoudig weer uitgleed.

Tot vorige week. Met dochter J. aan het winkelen vond zij een prachtige sjaal bij haar nieuwe jas (€15 bij V&D! De jas, niet de sjaal!) en die sjaal was...geniaal! De uiteinden waren namelijk aan elkaar genaaid. In een flits zag ik dat dit de oplossing was voor mijn probleem. Een ronde sjaal kun je namelijk niet verliezen want hij hangt hoe dan ook altijd om je nek. Je kunt een heel lange sjaal tot drie keer om je nek wikkelen, als het koud is, of nonchalant en luchtig twee keer wanneer het mooi weer is maar je toch een sjaal wilt dragen. Bij lange sjaals blijft ook nog altijd de mogelijkheid bestaan tot een doorhaalknoop (zo maakte ik ze tot nu toe vast).
Kleinere sjaaltjes kun je één keer om je nek wikkelen, of gewoon laten hangen.

Om het uit te proberen heb ik nu van een paar sjaals de uiteinden aan elkaar genaaid. En het werkt! Geen stofophopingen meer onder een jas of trui, geen knoop die irriteert. Ik ga nu al mijn sjaals rond maken, en ze heel veel dragen. Deze metamorfose kost niks behalve een klein beetje handenarbeid.

In de Genoeg die gisteren op de mat lag staat ook een tip voor een simpele ronde sjaal: Knip van een t-shirt dat je niet meer draagt de onderkant af. Voilá...een ronde sjaal! Maar dat kan nog leuker...kijk maar eens hier: http://upcycled-nl.blogspot.com/2010/04/t-shirt-ketting-of-sjaal.html.
Laat het nu de hele zomer maar regenen, ik weet wat ik ga doen!

1 reacties:

Margreet zei

Het is inderdaad een erg leuke en makkelijke manier om een oud T-shirt een nieuw leven te geven.

En je kunt het zo simpel of zo bont maken als je zelf wilt en zo alle andere saaie T-shirts opfleuren.

Succes!

Groeten,

Margreet van Tricht
www.upcycled.nl