Maandag 25 juli. De budgetmeter is inmiddels al ruimschoots overschreden. Hadden jullie iets anders verwacht?
Aan de andere kant is er ook extra geld binnengekomen, in de vorm van een flinke teruggave van gas & elektra. Dus kon het uitstapje naar Mary Poppins dat ik al anderhalf jaar geleden beloofd had (maar niet eerder dan wanneer er eersterangskaarten voor 25 euro per stuk zouden zijn) wel uit. Gelukkig had de HEMA deze maand ook weer goedkope dagkaarten, en zo bleven de uitgaven voor het anders zo prijzige uitje nog binnen de perken.
Verder moesten we OV-chipkaarten aanschaffen - het hele idee is een drama - en daar moest dan ook nog saldo op (royaal, want er moet minimaal een aanvangsbedrag afkunnen. Dat bedrag is per vervoerder verschillend.) Het reizen wordt er voor ons duurder door. Ik had een kortingkaart voor de trein van Arriva, waarbij ik de kinderen (12+) liet meereizen op de gratis meereiskaartjes, maar dat kan nu niet meer. Arriva deelt geen jaarlijks meereiskaartjes uit bij de OV-Chip-kortingkaart.
Voor mensen met jongere kinderen wordt het nog duurder...ik hoorde dat mijn zus per maand 25 euro extra kwijt gaat zijn aan buskosten omdat kleine kinderen wel met korting kunnen reizen, maar alleen op een persoonlijke ov-chipkaart en in bezit van eigen id-bewijs. En dat kost dan ook weer geld. OV chipkaart = meer geld kwijt & minder privacy. Jammer!
O, je kunt wel een anonieme OV-chipkaart kopen, maar dan kun je niet controleren of alles wel correct afgeschreven is. En gezien de ervaring die ik tot nu toe heb (één dag in gebruik en ze hebben al een fout gemaakt!) zie ik dat somber in. Dus met de auto reizen wordt steeds aanlokkelijker, zeker nu we diesel rijden.
Verder is de bus nu achterin geheel betimmerd en geïsoleerd, wat aan materiaal ook zo'n honderd euro kostte. Dochter A. en ik zitten nu sinds een maand op sport (dat moest van de fysiotherapeut, gratis wandelen en fietsen doe ik uiteraard ook al) en daar rolt het geld ook je zak uit. Maar eerlijk is eerlijk, de pijnklachten die ik vanaf oktober 2010 had, en die zelfs door de fysiotherapeut niet opgelost konden worden, zijn de laatste twee weken geheel verdwenen. Al dat rekken en strekken helpt wel degelijk!
Het was door al deze uitgaven een aardig dure maand. Maar het geld is wel naar doelen gegaan waar we hopelijk nog lang plezier van zullen beleven.

2 reacties:

vlijtig Liesje zei

Soms heb je gewoon van die dure maanden… Toch blijft het balen vind ik altijd als het budget overschreden wordt.

Ik lees met interesse over de ov-chipkaart. Wij hebben hem tot nu nog niet nodig gehad, maar ik krijg er geen goed gevoel over.

Anoniem zei

Even een correctie van je zus:

Het reizen (5 keer in de week Hoogezand-Groningen en terug) kost me 25 euro in de maand extra.
Daarnaast (!) Zit je dus nog eens met het belachelijke idee dat, wil je korting voor je kids onder de twaalf, je een persoonsgebonden kaart moet kopen en dus eerst id-kaarten voor ze aanmoet schaffen.

Holé, 3 hoeraatjes voor de ovechipkaart....maar niet heus

Chris

P.S. Cool dat jullie aan het sporten zijn geslagen.
Ik sta sinds gisteren weer op mn rollerskates (en dat op mn dertigste!)