Ik ben weer thuis. De afgelopen week heb ik fijn bij mijn moeder gelogeerd met kinderen en hond. Ik ben heel braaf geweest en heb zelfs mijn moeder nu aan het Weightwatcheren gekregen (ze wilde natuurlijk zelf ook). 

Gisteren heb ik een fantastische app op mijn iPhone gezet: iWatchr. Die kost 79 ct, en de uitbreiding kost ook 79 ct. en dan kun je echt alles bijhouden: gewicht, beweging ('bonuspoints'), fitformules, points (er zit geen puntenlijst in, je moet zelf weten en invoeren hoeveel punten iets waard is), er zit een calculator in, enzovoorts. Kortom, ideaal voor als je niet (langer) de hele dag achter de computer wilt zitten, of als je van huis bent en wel alles netjes wilt bijhouden om later hier online te zetten.


Als klap op de vuurpijl blijk ik de afgelopen week 800 gram afgevallen te zijn! Dat is inclusief een lekker broodje (en een heerlijke salade) bij de V&D, aardbeien-korstgebak, rolletjes ham met augurk en appeltaart. Daarentegen hebben we ook elke dag flink gewandeld (een half uur wandelen met winkelen in het vooruitzicht is heel goed te doen!).

Nu die wake-up call. Ik heb gemerkt dat het voor mij goed is om vier keer per dag te eten. Ik moet er vooral om denken dat ik niet te laat eet, want als mijn bloedsuiker met me aan de haal gaat, is het enige dat nog telt SNEL iets eten, ongeacht wat. Ik heb dus zowel op mijn computer als op mijn telefoon wekkertjes ingesteld om 8 uur, 11 uur, 15 uur en 18 uur met de boodschap 'eten'. Als ik dat dan zie weet ik dat ik alvast aanstalten moet maken om iets klaar te maken, zodat ik niet te lang wacht met eten.

Toen ik logeerde, kwam zaterdag ook mijn broer daar. Die hoorde de wekker gaan, las wat er stond en keek stomverbaasd: "Dus je bedoelt dat je het van je telefoon laat afhangen wanneer je gaat eten? Ik heb daar ook iets heel handigs voor: dat heet 'honger'." 

En hoewel ik mij verdedigde met de uitleg die ik zojuist heb opgeschreven, bloedsuikerspiegel, bladiebla, afleiding, enzovoorts... knaagt er nu toch iets. En nee, dat is niet mijn maag! (uhm...hoewel...)

Want als ik het zover laat komen dat ik sta te shaken van de honger, heb ik dus al vrij lang mijn maag genegeerd. Hoe komt dat? Waarom pak ik een lichte trek niet op als een signaal om iets te eten? Waarom moet ik door een wekker gewaarschuwd worden om op mijn hongergevoel te letten? Waarom vertrouw ik niet gewoon op mijn eigen lichaam? Waarom NEGEER ik die aanwijzingen?

Dat was dus een echte wake-up call voor mij. Ik probeer te bedenken wat ik nu ga doen. Een tijdje zonder wekkertjes 'eten'? Kijken of ik mezelf ook kan redden zonder in hongeraanval terecht te komen? 

Het is (hij had gelijk) eigenlijk te bizar voor woorden dan ik mijzelf er aan moet herinneren om op tijd te eten. Maar aan de andere kant...dat is ook precies waarom WW-online zo goed voor mij werkt: Door de fitformules herinner ik mezelf eraan dat ik nog water moet drinken/fruit moet eten. Door het tellen van de activity points herinner ik mezelf eraan dat ik moet gaan bewegen. Ik ben erg ingesteld op tekst: Als ik iets LEES blijft dat vele malen beter hangen dan wanneer ik iets hoor of zie. 

Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit. Maar ik heb in ieder geval wel een leuke week gehad en veel stof tot nadenken opgedaan!

0 reacties: