De budgetmeter die ik sinds twee maanden hanteer doet zijn werk prima: ik zie extreem duidelijk hoe snel en hoeveel ik over mijn budget heenga. En dat is kort gezegd: snel en veel.

Vandaag ging mij een lichtje op. Als een dieet als Weight Watchers voor mij zo goed werkt wegens de duidelijk omschreven maximale inname - 29 punten per dag en 42 extra per week - waarom zou zoiets ook niet kunnen werken voor mijn budget? (Nou, ik kan feitelijk wel wat redenen bedenken. Zoals dat het best lastig gaat zijn om mezelf op alle fronten tegelijk aan te pakken: eten, beweging en uitgaven of  de beperking van sommige van die dingen. En daarnaast moet ik ook nog niet vergeten in het NU te leven.)

Als ik per maand maximaal 1000 euro heb voor variabele uitgaven, dan kan ik dat net als de WW-punten verdelen: maximaal 30 euro per dag, en 40 euro extra per week uit te geven. En moet ik een groter bedrag uitgeven dan moet dat al opgespaard zijn in de dagen daarvoor.

In theorie ziet het er goed uit. Dus moet ik dat maar eens in de praktijk gaan testen vind ik. Ik hou jullie op de hoogte.
Misschien is het je al opgevallen: ik heb mijn blog bijgewerkt. Dat wil zeggen dat ik de blogs die ik ook/eerder op zoetenzussen.blogspot.com geplaatst heb, nu ook weer hier heb staan. En tevens de blogs die ik tot nu toe schreef op de Weightwatchers-community. Ik wil toch graag alles wat ik geschreven heb een beetje bij elkaar hebben. Dus als je je verveelt kun je dit blog teruglezen, want er staat nogal wat nieuws tussen.

Sinds een maand of twee ben ik serieus bezig met anders eten en meer bewegen. Tot nu toe heeft dat flink resultaat gehad: ik ben al zeven kilo afgevallen en voel me weer lekker fit. Alleen die beweging is soms een uitdaging.
Het lijkt wel makkelijk: Je loopt wat meer, je fietst wat meer, je gaat eens extra fanatiek stofzuigen (hoewel ik huishoudelijke beweging totaal niet meetel als beweging.) Maar zet het ook zoden aan de dijk qua vetverbranding? Dat idee had ik nou weer niet. Leuk voor je conditie, maar ik had niet het gevoel dat ik sterkere spieren kreeg of een betere stroomlijn. 
Ondanks dat doe ik wel trouw elke ochtend een kwartier oefeningen (Fitonics, uit het gelijknamige boek) - al is het maar om alle gewrichten soepel te houden en niet vast te roesten. 
Ik heb overwogen om te gaan hardlopen, omdat velen daar dol-enthousiast over zijn, maar na kort maar hevig beraad zie ik het voor mezelf toch niet zitten. Zwakke rug, zwakke knieën, en als het koud wordt ongetwijfeld weer zwakke excuses. 
Het liefst doe ik iets in huis, en het moet ook nog afwisselend zijn, want ik hou niet van langdurig hetzelfde doen (uitgezonderd langdurig computeren, uiteraard).
En zo stuitte ik gisteren op Tabata. Wat is Tabata? Het is geen sport. Het is kortdurende intervaltraining die je met elke oefening kunt uitvoeren. Je traint 20 seconden op je allerhardst, dan 10 seconden rust, dan weer 20 seconden full speed, 10 seconden rust…en dat in totaal 8 keer. Je traint dus vier minuten. Het mooiste is om dan in die vier minuten afwisselend twee oefeningen te doen, bijvoorbeeld squats en pushups. Of hardlopen op de plaats en gewicht(jes) heffen. Nu klinkt vier minuten makkelijk, maar omdat je er vol tegenaan gaat valt dat nog niet mee. Na twee minuten zweet je al als een otter. En na vier minuten heb je het echt wel gehad. Van tevoren doe je uiteraard een paar opwarmoefeningen, en na die tijd een coolingdown. Ik had dus bedacht de Tabata in te passen in mijn Fitonics-routine. Eerst de helft van de Fitonics, dan ben ik al lekker opgewarmd, dan 4 minuten Tabata, dat is de training, en dan de rest van de Fitonics om weer af te koelen. En dat gaat prima. (okee, ik zit een uur na de training nog met bibberende beentjes, maar daar gaat het nou juist om, toch?)
Maar wat is nu het mooiste van Tabata? Door de korte periodes van hevige activiteit afgewisseld met rust, wordt de verbranding op gang gebracht, die (afhankelijk van hoe intens je traint!) tot 72 uur na de training kan aanhouden! En dat is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen. Afgezien nog van het feit dat je 1) er maar weinig tijd voor nodig hebt, 2) er niets voor hoeft te kopen, 3) het thuis kunt doen, en 4) het zo afwisselend kunt maken als je zelf wilt is het dus een manier van bewegen die verschil maakt. En daar wil ik me dan best een beetje voor inspannen, 4 minuten per dag.

Voor meer info: www.tabatatraining.org

P.S. Er is ook een heel fijne gratis tabata-app voor de iPhone...die telt voor jou de periodes van 20 seconden en 10 seconden weg met een totaal van 4 minuten!

Hoe kook je Quinoa?



My New Roots - How to Cook Quinoa from My New Roots on Vimeo.



Nou, het is gelukt hoor: Ik houd me nu al langer dan zes weken aan het WW programma. Dat is belangrijk want die zes weken is een psychologische barriere: Het enige dieet dat ik ooit volgde duurde zes weken en ik viel er zes kilo van af. Dat was het Leven Lang Fit dieet, en na die zes weken kon ik geen fruit meer zien. En het geklaag van mijn gezin over de maaltijden niet meer aanhoren. 

Nu dus zes weken Weight Watchers. En still going strong. Nou ja, nu even niet - niet lekker, kan niet bewegen, dat voelt niet fijn want ik ben in die zes weken behoorlijk gewend geraakt om dagelijks wat activity points binnen te sprokkelen. Maar qua eten voel ik me nog steeds prima.

Wat heb ik geleerd in die zes weken? Dat punten niet alles zeggen. Ik heb na een week of drie even mijn vooroordeel over 'light'-produkten laten varen, en light kaas geprobeerd (niet te eten) en optimel (smaak viel best mee, de bijwerkingen van de aspartaam niet - mijn hart sloeg letterlijk op hol). Nu weet ik dus heel heel heel zeker dat ik die troep niet hoef en dat de tegenstanders gelijk hebben.

Ik eet liever 15 gram lekkere biologische jonge 48+ kaas dan 30 gram Slankie. Light-kaas voor over je pasta is trouwens helemaal een drama: we stikten zowat in die smakeloze draderige elastische kauwgomachtige substantie die het opleverde toen het smolt. Dus dat wordt weer lekker een lepeltje geraspte Parmezaan. Of gewoon géén kaas - dat is ook nog een optie.

Verder heb ik geleerd dat je best twee feesten in één week kan hebben, en toch kunt afvallen. Ik ben erachter dat - nu patat mij een onmogelijk aantal punten kost - ik helemaal niet van patat blijk te houden. Wel van mayonaise (of fritessaus) maar dat kan ook door de sla.

Ik heb totaal niet afgezien. En ben toch 6 kilo afgevallen. Wat wil een mens nog meer?

Nou...nu je het zo vraagt: ik wil toch nog van de suiker af. Want of ik nu wel of niet afval, suiker is gewoon niet goed voor mij. En in die zes weken WW heb ik toch echt wel gemiddeld twee gebakjes per week gehad. Daar kom je dan ook eens achter, als je het bijhoudt!


Bij Weight Watchers dacht ik altijd aan dames van een bepaalde omvang en bepaalde leeftijd die wekelijks bijelkaar kwamen om op de weegschaal te staan. Maar tegenwoordig kan het ook anders. I know, want ik volg inmiddels al zes weken het Weight Watchers online programma.

'Wat?' hoor ik je denken. 'Wat is er gebeurd met 'gezonde voeding' en 'natuurlijk eten'?' Nou, niks. Ik bedoel, dat doe ik nog steeds, gezond eten, natuurlijke voeding enzo. Alleen nu in betere hoeveelheden. Want noten zijn dan wel heel gezond, een heel bakje noten is dat dus niet voor je gewicht. En vet is oké, maar een hartige taart van bladerdeeg met een heel pakje slagroom, eieren, kaas en spek is echt te veel van het goede.

Dus ik eet nog steeds roomboter, kokosolie, avocado, alleen in andere hoeveelheden. Bovendien is het Weight Watchersprogramma niet wat het vroeger was. Het is beter. De punten (propoints) worden niet afgemeten aan enkel calorieën, maar ook aan andere voedingsstoffen en hoe het verteerd wordt. Groente en fruit kosten je nul punten. Beweging is een belangrijk onderdeel van het programma. De fitformules houden je bij de les of je wel genoeg (!) belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Kortom, je wordt door het hele systeem gemotiveerd om gezonde keuzes te maken, voldoende te eten, veel groente en fruit te eten, water te drinken en meer te bewegen.

En ja, dat je op die manier afvalt wist ik natuurlijk allang. Dat weet iedereen! Maar iets weten en iets uitvoeren zijn duidelijk twee heel verschillende dingen. Mijn theorie (allemaal zo leuk beschreven op dit blog) was helemaal in orde, maar lag een wereld verwijderd van mijn praktijk.
Het Weight Watchers programma helpt me om die plannen wél uit te voeren. Ik zie plotseling waar het al die tijd fout ging en die zes weken ben ik zes kilo afgevallen. Zonder dat ik het gevoel had ergens op in te leveren. Geen rijstwafels, light-frisdrank of halva-vla voor mij, maar gewoon eerlijk eten. As usual. Maar dan beter.

En aangezien je alles kunt eten wat je wilt, is dit systeem geschikt voor iedereen. Of je nu vegetarisch eet of geen gluten mag, of je nu zonder suiker wilt leven of zonder zuivel - het kan gewoon allemaal. Dus ik zeg: doen!
Via het blog van Bewuste Eenvoud kwam ik terecht op deze leuke site: Love Food Hate Waste. (Let vooral op de bijpassende koppies van o.a.  aardappeleters en lamliefhebbers ...!)
Altijd handig zo'n site, want het blijft opletten om geen voedsel te verspillen.
Ook handig in zo'n geval: de site www.snelklaar.nl
Hier kun je precies intikken wat je nog in huis hebt en de bijpassende recepten rollen eruit!


Ik weet het (ja, ik heb 'Taal is zeg maar echt mijn ding' gelezen), 'leuk' is een woord dat eigenlijk not-done is,  maar sommige dingen zijn het gewoon echt! zoals:

  • De nieuwe Flow is er met een heleboel ideeën en inspiratie...heerlijk een half uurtje in de (gisteren helemaal aan kant gemaakte) tuin zitten en lezen.

  • De bramenoogst is groot dit jaar. Vanmiddag in het park al een behoorlijke hoeveelheid geplukt, en dan waren dan alleen nog de 'makkelijke'.  Vanavond lekker bramen door de yoghurt? Of zullen we wat anders maken...

  • Een tas met minstens 5 kilo pruimen hebben we geraapt bij vrienden. Daar moet nog even taart en compote of jam van gemaakt worden. Of misschien kan ik ze wel inmaken. (Daarover stond ook al een leuk verhaal in Flow)

  • En dan nu weer aan het werk.